מחזיקי האג"ח רוצים את מניות מרקסטון בפסגות

‎היום פנו נושי החברה שמחזיקה במניות בית ההשקעות פסגות לבית המשפט בבקשה להכריז על הסדר חוב בחברה ‏‎■ בשבוע הבא יוכלו הבנקים הנושים של החברה האם של פנומנל לשעבד את מניות פסגות

‎קרן מרקסטון ודויטשה בנק מונעות את קידום העסקה למכירת רבע ממניות בית ההשקעות פסגות לידי קרן אייפקס, ונמנעות מלהבטיח את זכויות הנושים, כך טוענים נושי פנומנל, החברה באמצעותה מחזיקה מרקסטון ב-23% ממניות פסגות. בבקשה להסדר חוב שהגישו היום (ד') הנושים לביהמ"ש הם טוענים כי המהלך נעשה "משיקולים זרים, תוך העדר מוחלט של ממשל תאגידי מינימלי, הסתרת מידע רלוונטי וחשש כבד של העדפת האינטרסים שלהם על פני אלו של הנושים". כוונתם של נושי אג"ח פנומנל לפנות לביהמ"ש נחשפה לאחרונה ב"גלובס".

כזכור, במארס האחרון הפכה פנומנל לחדלת פירעון, לאחר שמרקסטון, שמנוהלת ע"י רון לובש, לא עמדה בתשלום של כ-15 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, שהונפקו ב=2007 ללא ביטחונות. בהמשך, לאחר ש"גלובס" חשף את קשייה הכלכליים של הקרן וחובות העתק בהם היא נתונה, החליטו מחזיקי האג"ח - להם חייבת הקרן 100 מיליון שקל - לנקוט הליכים משפטיים על מנת להשתלט על החזקות מרקסטון בפסגות ולקדם את מכירתן. נציגות מחזיקי האג"ח אף פנתה לקרן אייפקס, בעלת השליטה בפסגות, שהביעה נכונות עקרונית לרכוש את המניות מידי מרקסטון.

אלא שמחזיקי האג"ח טוענים, כאמור, כי המו"מ עם אייפקס מנוהל באופן כזה שנציגי מרקסטון ודויטשה בנק (לו חייבת מרקסטון כ-250 מיליון שקל בגין הלוואה בריבית ששוק אפור של 15%), נמנעים "מלקדם את ההתקשרות בעסקה ולהבטיח את זכויות הנושים".

לטענת מחזיקי האג"ח - שהגופים הגדולים הנמנים עליהם הם מנורה מבטחים, הפניקס ואיילון - "בעלי השליטה במרקסטון ודויטשה לא היססו להציב במסגרת המו"מ עם אייפקס דרישה כי 15 מיליון שקל מתוך התמורה ישמשו על מנת לכסות עלויות עסקה והוצאות של בעלי השליטה".

לאור כל זאת, מבקשים מחזיקי האג"ח כי החוב כלפיהם יומר למניות מרקסטון בפסגות, או במידה שתתבצע עסקה למכירת חלקה של מרקסטון בפסגות, התמורה תשמש לכיסוי החוב.

סיבה נוספת להגשת הבקשה בעת הנוכחית היא שהחוב לגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח פנומנל, שהונפקו כאמור ללא ביטחונות, נחות לעומת החוב לבנקים. האחרונים נהנים משעבוד מלא על מניות מרקסטון בפסגות בגין חוב של החברה האם אמפיק (לשעבר בית ההשקעות פריזמה) בהיקף של כ-400 מיליון שקל. החובות של אמפיק ופנומנל נוצרו בעקבות השקעת הענק של קרן מרקסטון בבית ההשקעות פריזמה, שקרס בשנת 2009. ‏

מהבקשה עולה כי מאחר שמרקסטון לא עמדה באפריל בתשלום של 45 מיליון שקל לבנקים שהם הנושים של אמפיק (הקרן שילמה רק 15 מיליון שקל מהסכום באמצעות כספי דיבידנד מפסגות) ביום ג' הבא יוכלו הבנקים לפתוח בהליכי כינוס נכסים מכוח השעבוד.

נושי פנומנל גם ביקשו היום מבית המשפט למנות את עו"ד גיא גיסין לבעל תפקיד בחברה מטעמם.‏ גיסין לקח בשנים האחרונות חלק פעיל בכל ההסדרים הגדולים במשק כשייצג, בין היתר, את בעלי האג"ח באפריקה ישראל, דלק נדל"ן, אי די בי (פתוח) ואלביט הדמיה.

‏"דויטשה בנק מנהל את רון לובש ממרקסטון", אמר היום גיסין ל"גלובס". "יש כאן בעיה של ממשל תאגידי - דירקטורים שלא מעורבים במה שקורה בחברה ודברים נעשים מעל הראש שלהם". לטענתו, שני הדירקטורים שמונו בפנומנל הם למעשה נושאי משרה במרקסטון: רו"ח צביאל גדליהו, אשר משמש כסמנכ"ל הכספים של קרן מרקסטון מאז 2012; ואלה‎ ‎אפלמן (לוי), לשעבר מנהלת ההשקעות בבית ההשקעות פריזמה, שככל הידוע מועסקת היום בתפקידי ניהול בקרן.‏

לדברי גיסין, נוכח מצבה המאתגר של מרקסטון, מחזיקי האג"ח ניסו להבין כיצד היא תוכל להזרים את הסכומים שהיא חייבת - ניסיונות שעלו בתוהו משום שמרקסטון מסרבת לשתף עימם פעולה ולהעביר להם מידע כלשהו.

גיסין הוסיף כי המוסדיים מבקשים לייצר תהליך מאורגן, כזה ששומר הן על זכויותיהם והן על זכויות הבנקים, וכי מחזיקי האג"ח מוכנים אף להזרים כספים לפנומנל אם הניסיון למכור את מניות פסגות לא יצליח.

עוד עולה מטענותיהם של מחזיקי האג"ח כי נכון לסוף יוני 2013 עמד הגירעון העצמי בהון של פנומנל על כ-240 מיליון שקל. ואם לא די בכך, הרי שחרף מגמת התרחבות והעמקת הגירעון בהון העצמי, דוחות הביקורת והסקירה שצורפו לדוחות הכספיים של החברות לא כללו הערת "עסק חי" או הפניות תשומת לב מיוחדות מצד רואי החשבון לקשיים פיננסיים. ‏