הותר לפרסום: חברת הנדל"ן ב. יאיר חשודה בהלבנת הון ב-60 מיליון שקל עבור יצחק אברג'יל

החברה הגישה בקשה לביהמ"ש להסיר את צו איסור הפרסום "החברה ממשיכה עבודתה כרגיל" ■ המסחר במניית ב. יאיר הופסק - וגורמים בשוק מדברים על ההשלכות ■ שכר בני משפחת בעלי החברה: 57.2 מיליון שקל ב-9 שנים

רשות ניירות ערך הודיעה הערב (ד') על הסרת צו איסור הפרסום בנוגע לפרשת הלבנת ההון בה מעורבת חברת ב. יאיר הבורסאית, אשר על-פי החשד הלבינה הון ב-60 מיליון שקל עבור יצחק אברג'יל.

מוקדם יותר הערב הוציאה החברה הבהרה, לפיה "החברה ממשיכה עבודתה כרגיל מול אלפי לקוחותיה בפרויקטים למגורים ומסחר. חברת ב. יאיר, שהינה, כידוע, אחת מחברות הנדל"ן הציבוריות המובילות במשק, תמשיך ותשרת נאמנה את הרוכשים ובעלי האג"ח שלה. בעתיד הקרוב יתברר שהחשדות שהועלו כנגד החברה כפי שהופיעו בכלי התקשורת השונים - אין בהם ממש".

בהודעה ששלחה רשות ניירות ערך היא מציינת כי "עם פתיחת חקירת המשטרה לגבי החברה הוטל צו איסור פרסום על הפרשה לבקשת משטרת ישראל. צו כללי זה הוסר ביום 20 במאי 2014, אולם לבקשת החברה ניתן מיד לאחר מכן צו איסור פרסום של בית המשפט ביחס לזהות החברה ובעלי השליטה החשודים, וכן כל מידע שעלול לזהות אותם ואת החברה. כתוצאה מכך, התפרסמו באמצעי התקשורת כתבות בנוגע לחקירה והחשדות כלפי חברה ציבורית בתחום הנדל"ן, אולם נאסר פרסום מידע שיזהה את החברה עצמה".

לדברי הרשות, "בשל צו איסור הפרסום של בית המשפט לא ניתן היה לחייב את החברה בפרסום דוח מיידי מצד החברה, או להשעות את ניירות הערך שלה ממסחר (מחשש שהדבר יזהה מיידית את החברה ויביא בכך להפרת צו איסור הפרסום)".

הרשות מדגישה כי "לאחר הסכמת המשטרה להסיר את צו איסור הפרסום שניתן קודם לכן לבקשתה, נעתר בית המשפט לבקשה חדשה מטעם החברה לאסור בין היתר פרסום כל מידע שעלול להביא לזיהוי החברה.

"מרגע זה פעלה רשות ניירות ערך להגשת בקשה דחופה לבית המשפט על מנת שיתיר השעיה של המסחר בניירות הערך של החברה וכן יסיר את צו איסור הפרסום כדי שניתן יהיה להורות על דיווח מיידי של החברה. לעמדת הרשות, לא ניתן לנהל מסחר תקין על בסיס שמועות ומידע לא שוויוני בין המשקיעים, ולפיכך חובת הדיווח גוברת על האינטרסים בהותרת צו איסור פרסום על זהות החברה והחשודים.

"בית המשפט קיבל את עמדת הרשות והתיר לבורסה להשעות את המסחר בניירות הערך של החברה, וכן לתת הודעה על עצם השעיית המסחר מבלי שיהיה בכך כדי לפגוע בצו איסור הפרסום. עם קבלת החלטת בית המשפט, השעתה הבורסה את המסחר בניירות הערך של החברה. לעניין הדיווח המיידי קבע בית המשפט כי הצדדים יגבשו הסכמות בקשר עם איסור הפרסום, ואלו יובאו לפניו. בעקבות שיחות בין הרשות והחברה, הסכימה החברה לוותר על צו איסור הפרסום, והודעה על כך נשלחה לבית המשפט. עם קבלת החלטת בית המשפט על ביטול צו איסור הפרסום, הגישה החברה דוח מיידי בדבר החקירה".

"אם הנפילה במניה תפגע בחברה - לב. יאיר צפוי קושי במכירת דירות"

יממה לאחר צניחת המניה של חברת הנדל"ן ב. יאיר ב-21%, הודיעה היום החברה לבורסה לניירות ערך על הפסקת המסחר. "עקב אי-בהירות בענייני החברה, הופסק המסחר בניירות הערך שלה", צוין בדיווח החברה.

משמעות ההודעה, המדווחת במצבים של אי-בהירות הנוגעים לחברה ציבורית, היא הפסקת ביצוע ללא הגבלת זמן של עסקאות במניות או באגרות חוב שלה, עד להודעה שמבהירה מה מצבה. עצם ההודעה העמומה יצרה דאגה וסימני שאלות רבים בקרב משקיעים ורוכשי דירות של החברה בפרויקטים שטרם נמסרו ועדיין נמצאים בביצוע.

לדברי גורמים בשוק, מי שהושפעו מהמצב הם בעלי המניות של החברה שרשמו הפסד בשווין, והחששות לגבי עתידה העסקי של החברה נוטעים דאגה גם בקרב מחזיקי האג"ח שלה. לעומת זאת, כספם של רוכשי הדירות של החברה מוגן במצב שבו החברה תיקלע לקשיים, וזאת בעקבות התיקון לחוק המכר שנכנס לתוקפו לאחר פרשת חפציבה, ושמבטיח כי הבנק המלווה של כל פרויקט ופרויקט ישלים את הבנייה במצב שבו חברה תיקלע לקשיים.

"ההודעה על הפסקת המסחר מיועדת למחזיקי המניות והאג"ח של החברה", הסביר גורם בשוק. "זאת פעולה מחייבת במטרה להגן על כספי המשקיעים של החברה מתנודתיות גבוהה עקב אי-בהירות לגבי החברה. לעומת זאת, רוכשי הדירות לא אמורים לדאוג יותר מדי כי הכספים שלהם מוגנים בערבויות חוק מכר. אולם, אם הנפילה במניה תיפגע בשם החברה - הבעיה האמיתית של החברה תיווצר דווקא מהנכסים שבבעלותה ושלא נמכרו עדיין כתוצאה מקושי שצפוי להיות לה במכירת דירות, למשל".

יש לציין, כי לחברה מספר מגרשים שטרם בנתה עליהם מסיבות תכנוניות ומשפטיות, כמו מגרש ל-116 יחידות דיור בשכונת מצליח ברמלה, ומגרש ל-30 יחידות דיור בצור הדסה.

ב. יאיר נוסדה כחברה פרטית ב-1988, ובנובמבר 2005 פרסמה לראשונה תשקיף הנפקה לציבור של אג"ח. החברה החלה את דרכה כחברת ביצוע פרויקטים ליזמים אחרים, והחל משנת 1995 החלה ליזום פרויקטים בעצמה, בעיקר בתחום המגורים בירושלים. ב-2006 החלה גם להשקיע בנדל"ן בחו"ל, בדגש על פראג שבצ'כיה.

בדוחות הכספים של החברה ל-2013 שפרסמה בסוף חודש מרץ, היא החזיקה בקופתה מזומנים בהיקף של כ-49 מיליון שקל, והונה העצמי עמד על 242 מיליון שקל. לחברה התחייבויות אג"ח בהיקף של כ-380 מיליון שקל, מהן התחייבויות שוטפות של כ-180 מיליון שקל. סך התחייבויותיה השוטפות עומדות על כ-1 מיליארד שקל. עוד עולה מהדוחות, כי נכון להיום נמצאות בביצוע 1,044 יחידות דיור בפרויקטים של החברה, מתוכן 790 מכורות, ו-254 שטרם נמכרו.

הפרויקט המשמעותי ורחב ההיקף ביותר של החברה הוא פרויקט "משכנות האומה" בירושלים שעתיד לכלול כ-700 יחידות דיור ומרכז מסחרי. מדובר בקרקע שרכשה החברה בשנת 2006 מרשות מקרקעי ישראל במתחם משרד החוץ לשעבר בלב העיר תמורת 470 מיליון שקל. נכון להיום, מרבית הדירות בפרויקט נמכרו, ונותרו למכירה 83 דירות הנמצאות בשיווק, זאת בנוסף ל-36 יחידות דיור שטרם החל שיווקן והקמתן.

בשנת 2010 נקלעה החברה לקשיים בשיווק הפרויקט ויצאה במבצע "רכש פנטהאוז בירושלים - קבל דירה חינם בפראג". מדובר בפרויקט "קרסנה הורקה" שבדרום מערב פראג, הכולל 250 יחידות דיור ומרכז מסחרי, שנכון לעת המבצע היה בשלבי אכלוס. קשיים נוספים בהקמת הפרויקט ליוו את החברה גם בהמשך, כאשר בשנת 2012 הגישה החברה תביעה נגד רשות מקרקעי ישראל בטענה כי הרשות לא ביצעה את עבודות הפיתוח שהבטיחה, מה שמונע מהחברה להקים את שדרת המסחר היוקרתית שאמורה הייתה לקום למרגלות הפרויקט. החברה טענה כי כתוצאה מכך היא סובלת מהפסדים כספיים גדולים.

פרויקט פופולרי שהקימה החברה ושזכה להצלחה הוא פרויקט היוקרה "אנטוקולסקי" במרכז ת"א. את הפרויקט הקימה ב. יאיר בשותפות (50%), עם אשת העסקים יפית גרינברג ובני משפחתה (22%), וקבוצת רוכשים בבעלות זאב מוזס מבעלי השליטה במימד ושמואל אטיה בעל חברת עטיה גרופ. בפרויקט ששיווקה החברה ב-2008, רכשה שרי אריסון ארבע דירות בקומה השישית של הפרויקט תמורת 8 מיליון דולר. את הדירות, שכללו 190 מ"ר כל אחת, רכשה אריסון עבור ילדיה.

לחברה מספר פרויקטים הנמצאים כיום בשיווק, ביניהם פרויקט "ארנונה אקסקלוסיב" שבשכונת ארנונה בירושלים הכולל 120 יחידות דיור שרק 28 מהן נמכרו; פרויקט שרי ישראל בשותפות עם קבוצת בליליוס הכולל 129 יחידות דיור ובו נותרו לשיווק 41 יחידות דיור; פרויקט SKY ששווק ברובו וכולל 240 יחידות דיור בשכונת עיר ימים בנתניה בשותפות שווה עם אפריקה ישראל; ופרויקט "ב. יאיר בציפור" במודיעין הכולל 103 יחידות דיור ששווק גם הוא ברובו. כמו כן, פרויקטים שהחברה סיימה לשווק במלואם הם סאן וילג' באילת הכולל 86 יחידות דיור; "חן האיילות" בשכונת גבעת זאב בירושלים הכולל 104 יחידות דיור; ו"רמת בית שמש" הכולל 76 יחידות דיור.

שכר בני משפחת בעלי החברה: 57.2 מיליון שקל ב-9 שנים

"ב. יאיר" היא חברת נדל"ן די טיפוסית. בעלי השליטה בה הם שני אחים (41.5% ו-41% בהתאמה) בעוד שלאח השלישי יש רק 1.7% מההון. אחד האחים מכהן כסגן יו"ר וכמנכ"ל משותף; אח שני מכהן כיו"ר וכמנכ"ל משותף; אח שלישי מכהן כסמנכ"ל ביצוע; ואח נוסף מכהן כסמנכ"ל רכש ולוגיסטיקה.

כשזה ההרכב של ההנהלה, לא פלא שבני המשפחה הם מקבלי השכר הכי כבדים בחברה, ומבדיקת "גלובס" עולה כי 2005-2013 (החברה הונפקה במהלך 2006) סך עלויות השכר שמשכו הארבעה עמד על 57.2 מיליון שקל. אשתקד, לדוגמה, סך עלות השכר שנמשכה דרך חברת הניהול של המשפחה עמד על 8.9 מיליון שקל, והיא כללה את שכר כל האחים. עלות זו הורכבה מדמי ניהול בשווי של 4.3 מיליון שקל, מענק בשווי של 2.2 מיליון ו-2.5 מיליון, תשלום חד-פעמי בגין תקופה שבה הועסקו הארבעה ללא תמורה שנקבע לפי פס"ד סעד זמני.

נזכיר, כי במהלך 2011 נמנע מבני המשפחה למשוך שכר על רקע חילוקי דעות בינה לבעלי המניות מקרב הציבור. לפי הסכם הניהול שאושר באסיפה הכללית ב-2013, שני אחים מקבלים כל אחד שכר ברוטו חודשי של 100 אלף שקל; אח שלישי מקבל 85 אלף והרח הרביעי מקבל 65 אלף, ובסך-הכול - 350 אלף שקל בחודש. כמו כן, זכאית חברת הניהול לקבל מענק מבוסס תשואת דיבידנד. ב. יאיר מתמחה בנדל"ן למגורים והיא נסחרת (לאחר הירידות מאתמול ומהיום) לפי שווי של 120 מיליון שקל.

חלק מהפרויקטים של ביטון
 חלק מהפרויקטים של ביטון