BrandZ: גוגל בראש דירוג 100 המותגים המובילים ב-2014

אפל במקום השני ■‎‎‏ קצת פחות מחמישית מ-100 המותגים המובילים כלולים בקטגוריית הטכנולוגיה, והם תורמים קרוב לשליש מסך ערך המותגים המובילים‏

‎‎המותגים ה"סקסיים" ביותר ב-2014 היו מותגי האופנה העילית גוצ'י ופראדה, והמותגים ה"כיפיים" ביותר היו פייסבוק וקמעונאית הביגוד ‏H&M‏.‏

ממצאים אלה משקפים את העובדה שהעולם המפותח מתאושש מהמשבר הפיננסי ושאמון הצרכנים במדינות המפותחות נמצא במגמת עלייה, לדברי מילוורד בראון אופטימור, שחיבר את דירוג 100 המותגים המובילים של ‏BrandZ‏ ל-2014.‏

‏עשרת המותגים המובילים בארה"ב, אירופה ובריטניה רשמו צמיחת ערך חזקה ב-12 החודשים האחרונים, ולעומתם נחלשו מותגים משווקים מתעוררים רבים. אף מותג הודי לא הצליח להיכנס לרשימה, ורק מותג אפריקאי אחד נכלל בה, כמו כן פחת מספר המותגים הסיניים לעומת 2013.‏

‏‏"אנו רואים סימנים להתחדשות אמון הצרכנים, והמותגים החזקים מנצלים את זה", אומר פיטר וולש, מנהל עולמי ב-‏BrandZ‏. ‏‏"המותגים האלה קיבלו אות אזהרה של ממש בתקופת המיתון שלאחר 2008. המותגים החזקים התמודדו עם המסר הזה ושקלו באופן מעמיק כיצד להתנהל מול הלקוחות שלהם ולהיות רלבנטיים עבורם".‏

‏סטיב ווילקינסון, שותף-מנהל בשוקי בריטניה ואירלנד של ארנסט אנד יאנג, אומר כי חברות מוצרי הצריכה הובילו ב-5 השנים האחרונות. "אבל ב-12 החודשים האחרונים התרחש שינוי אדיר. קיבלנו תזכורת לתנודתיותם הטבעית של השווקים המתעוררים".

‏השווי הכולל של 100 המותגים המובילים צמח ב-12% מ-2.6 טריליון דולר ל-2.9 טריליון דולר - שיעור גבוה יותר מהצמיחה השנתית הממוצעת בסך 9% מאז הוחל במעקב אחר הנתון ב-2006. בתקופת המיתון נרשמה צמיחה שנתית ממוצעת של 8% בשווי 100 המותגים המובילים. 18 בלבד מ-100 המותגים הללו איבדו מערכם השנה, לעומת ממוצע של 30 מותגים מדי שנה מאז 2006, ו-38 מותגים מדי שנה במהל המיתון.‏

‏‏"ה'עוצמה' של המותגים צמחה משמעותית מאז המיתון, כלומר מספר גדול יותר של צרכנים רוכשים אך ורק על סמך שם המותג", אמר וולש. "יש משהו שונה באמת ב-100 המובילים הללו".‏

‏למרות המצטרפים החדשים, השמות בראש הרשימה נותרו שמות מוכרים היטב. חברות טכנולוגיה חולשות על העשירייה הפותחת, למרות השינויים בסדר הדירוג שלהן במונחי שווי מותג.

‏‏גוגל זינקה חזרה למקום הראשון כמותג העולמי בעל הערך הרב ביותר, עם שווי מותג של 159 מיליארד דולר - קפיצה של 40% לעומת 2013. גוגל החזיקה במקום הראשון מ-2007 עד 2010, אך לאחר מכן נפלה למקום השני ואף לשלישי.‏

‏אפל, לעומת זאת, ירדה מהמקום הראשון למקום השני, ושווי המותג שלה, 148 מיליארד דולר, התכווץ ב-20% במהלך השנה, לעומת ירידה של 16% בשווי המותג במגזר הטכנולוגיה בכללותו.‏

עוצמתה הגוברת של המדיה החברתית הומחשה באמצעות הצטרפותן - לראשונה - של טוויטר, שדורגה במקום ה-71 עם שווי מותג של 13.8 מיליארד דולר, ושל לינקדין, שניצבת במקום ה-78 עם שווי מותג של 12.4 מיליארד דולר.

את העלייה המסחררת ביותר רשם פורטל האינטרנט הסיני טנסנט ‏‎(Tencent)‎‏, ששווי המותג שלו המריא ב-97% במהלך השנה, והפך אותו למותג האסיאני והסיני רב-הערך ביותר בעולם כולו. קצב העלייה השני במהירותו נרשם אצל פייסבוק, ששווי המותג שלה זינק ב-68%.‏

‏קצת פחות מחמישית מ-100 המותגים המובילים כלולים בקטגוריית הטכנולוגיה, ומכיוון ששוויים הכולל של 18 ממותגים אלה מגיע ל-827 מיליארד דולר, הם תורמים קרוב לשליש מסך ערך המותגים המובילים.‏

‏המגזר שניצב במקום השני במונחי ערך הוא מגזר השירותים הפיננסיים, שכולל מותגים רבים יותר, אך שוויו הכולל מגיע ל-585 מיליון דולר - פחות משלושה-רבעים מסך שוויים של 100 המותגים המובילים.‏ ‏‎‎

‎‎לואי ויטון - במקום הראשון בדירוג מותגי היוקרה‏

‎‎שוויים של 10 מותגי המותרות המובילים זינק ב-16% ל-111 מיליארד דולר, מכיוון שחברות שונות - החל ב-‏‏LVMH‏ מואט הנסי לואי ויטון וכלה בברברי‎‏ - העניקו לאקסקלוסיביות עדיפות על פני פריסה נרחבת של נוכחות - כך עולה ממחקר ‏BrandZ‏ ל-2014 שפרסמה היום חברת המחקר מילוורד בראון.‏

שוויו של מותג מוצרי העור לואי ויטון - המותג הגדול והרווחי ביותר של ‏LVMH‏ - קפץ ב-14% ל-25.9 מיליארד דולר, ואיפשר למותג לשמור על המקום הראשון בדירוג מוצרי המותרות זו השנה התשיעית ברציפות.

החברה הצרפתית הרמס, יצרנית תיקי בירקין שחלק מהבעלות עליה נמצא בידי ‏LVMH‏, העפילה ב-14% למקום השני עם שווי של 21.8 מיליארד דולר. גוצ'י, שבבעלות קרינג, ניתרה ב-27% ל-16.1 מיליארד דולר, שהציבו אותה במקום השלישי.

מותג הביגוד פראדה (1913), יצרנית השעונים רולקס, יצרנית התכשיטים קרטייה ומותגי האופנה שאנל וברברי נמצאים במקומות הרביעי עד השמיני ברשימת מוצרי המותרות.

‏בשני המקומות האחרונים בעשיריה הפותחת נמצאים קואוץ' ופנדי, למרות שערכם ירד. שווייה של קואוץ', במקום התשיעי, התכווץ ב-4% ל-3.1 מיליארד דולר. שווייה של פנדי צלל ב-17% ל-3 מיליארד דולר. ‏‎‎

עשרת המותגים הגלובליים המובילים ב-2014
 עשרת המותגים הגלובליים המובילים ב-2014