זהבית כהן מציגה: קרוב ל-4 מיליארד שקל רווח פטור ממס

(עדכון) - תאגיד המזון ברייטפוד, המצוי בבעלות ממשלת סין, ירכוש את חברת המזון הגדולה בישראל ■ ברייטפוד הצהירה כי בכוונתה לשמר את מרכז העסקים של תנובה בישראל ולדאוג לרוב ישראלי בהנהלת החברה ולמנכ"ל ישראלי

עכשיו זה סופי: היום לפנות בוקר (ה') נחתמה העסקה למכירת השליטה (56%) בחברת המזון הגדולה בישראל - תנובה - על-ידי אייפקס לתאגיד המזון ברייטפוד המצוי בבעלות ממשלת סין.

העסקה משקפת שווי של 8.6 מיליארד שקל לתנובה - סכום שיגלגל לאייפקס רווח של כ-4 מיליארד שקל מבלי שהיא תשלם עליו שקל מס. בהתאם להסכם, כל צד שייסוג מהעסקה יחויב בפיצוי של 140 מיליון שקל לצד השני.

הקיבוצים והמושבים החליטו סופית שלא להצטרף לעסקה, וחתמו אמש (ד') על הסכם הבנות עם ברייטפוד בנוגע לניהול תנובה בעתיד.

מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר, החל היום בפגישות עם נציגי ברייטפוד, ובמסגרתן יוכרע אם יצטרף לעסקה או שיגיע להסכם הבנות עם ברייטפוד באשר להחזקה המשותפת בתנובה. אם מבטח שמיר תצטרף למכירה, היא תצטרך לשלם מס על הרווחים מהשקעתה בתנובה.

בשנת 2007 רכשה קרן אייפקס את השליטה בתנובה יחד עם מבטח שמיר (20.7%), כשיתרת המניות (23.2%) נותרה בידי הקיבוצים והמושבים (23.2%). העסקה שיקפה אז שווי של 3.8 מיליארד שקל לתנובה - פחות ממחצית משווי העסקה הנוכחי (ראו טבלאות).

לפי ההסכם, ברייטפוד תשלם לאייפקס במזומן את התמורה לעסקה במועד השלמתה אך בקיזוז ההלוואה שלקחה אייפקס מבנק לאומי, וזאת במקביל לכניסת ברייטפוד לנעליה של אייפקס בהלוואה. התמורה כפופה לביצוע התאמות להון החוזר, שווי נטו של הנכסים, חוב נטו ולרכיבים נוספים.

השלמת העסקה הצפויה בתוך 3 חודשים, כפופה לקבלת אישורים רגולטורים, להיעדר מגבלה חוקית שתמנע את ביצוע העסקה וכן לאי-קיומו של אירוע שיצור "שינוי מהותי לרעה" בתנובה.

נזכיר כי עובדי תנובה מבקשים לקבל תגמול מהעסקה בשל תרומתם להשבחת החברה. לפי ההסכם, תנובה תצטרך להגיע עם העובדים לסיכום התמורה בתוך 3 חודשים. לאייפקס ניתנה אפשרות לסגת בתקופה זו מההסכם עם ברייטפוד ללא תשלום פיצוי, וזאת במקרה שתנובה לא תגיע להסכמות על התגמול לעובדים המקובלות על אייפקס.

במסגרת ההסכם, ברייטפוד הצהירה על כוונתה לשמר את מרכז העסקים של תנובה בישראל, לדאוג לרוב ישראלי בוועד ההנהלה ובהנהלת החברה ולמנכ"ל ישראלי. כמו כן, החברה הבטיחה כי "ככל שיתאפשר מסחרית, בכוונתה לשמר את ההנהלה והעובדים הקיימים היום ולהימנע מהקטנה של היקף היצוא והפעילות של תנובה".

עוד הצהירה ברייטפוד כי בכוונתה לכבד ולאפשר קיום ההסכמים עם הרפתנים בהתאם להתחייבויות קבוצת תנובה, וכן הודיעה כי היא מכירה בהסכם עם התאחדות מגדלי הבקר לחלב, לפיו קבוצת תנובה התחייבה לתמוך בתכנון שוק החלב ולשמר את הייצור של מוצרי חלב בישראל.

הצהרות אלה עשויות ללא ספק להקל על קבלת האישורים הרגולטורים ואמורים למתן, ואולי אף למנוע, מחאה ציבורית נגד העסקה. עם זאת, מדובר בהצהרת כוונות בלבד, שברייטפוד תוכל לסגת מהן בעתיד מבלי שהרגולטור יוכל לאכוף אותן.

מבטח שמיר מסרה היום לבורסה כי היא מקיימת מגעים עם ברייטפוד בנוגע להמשך הישארותה בתנובה, ובכלל זה קבלת אופציית PUT למכירת מלוא אחזקותיה על בסיס המחיר שבו מוכרת אייפקס את המניות. יש להניח כי עוד היום בשעות הערב יסתמן הכיוון שבו תבחר מבטח שמיר.

לדברי איציק בדר, יו"ר משקי גרנות ונציג הקיבוצים בתנובה, הסכם ההבנות שלהם עם תנובה כולל קבלת החלטות משותפות בשורה של נושאים החשובים להם, כמו, למשל, "שינוי תקנות ומניעת דילול האחזקה שלנו. הנפקת תנובה, ככל שתהיה, מיקומה ואופן ההנפקה, יהיו בהסכמה איתנו. כמו כן, קבענו מדיניות חלוקת דיבידנד של לפחות 50% מהרווח הראוי לחלוקה בכל שנה".

ברייטפוד מסרה כי "עבורנו מדובר בהשקעה יציבה לטווח ארוך שתסייע לתנובה להפוך לחברה גלובלית החודרת לשווקים חדשים. בכוונתנו להמשיך ולשמור על תנובה כחברה ישראלית ונמשיך לשמר את שיתוף הפעולה עם כלל הגורמים המקומיים הרלוונטיים".

בנק ההשקעות גולדמן סאקס שימש כיועץ פיננסי לאייפקס פרטנרס בעסקה.

מי את ברייטפוד?

תאגיד המזון ברייטפוד המצוי בבעלות ממשלת סין, הוא אחד התאגידים הגדולים ביותר במדינה, והיקף פעילותו עומד על יותר מ-17 מיליארד דולר בשנה.

תחומי פעילות התאגיד רחבים והוא מחזיק במרבית החוליות בשרשרת האספקה - החל מהחקלאות, דרך עיבוד וייצור מזון ועד לנקודת המכירה לצרכן.

לתאגיד יש 10 תחומי פעילות ליבה הכוללים בין השאר: מוצרי חלב, סוכר, יין, רשתות קמעונאיות, ייצור מזון מקיף, פיתוח נדל"ן מסחרי ולוגיסטי, חקלאות מודרנית ושירותים פיננסים.

לתאגיד יש חוות חקלאיות ואתרים רבים אחרים לייצור חומרי גלם למזון בשנחאי, ובין היתר הוא מחזיק בשתי רשתות שיווק הפועלות בסין, מפעלי ייצור מזון ובהם מחלבות מפותחות במיוחד.

בשנים האחרונות הרחיב התאגיד את פעילותו מחוץ לסין כשרכש חברות מזון באירופה ובאוסטרליה בתחומי דגני הבוקר והחלב.

תעשיית הסוכר של התאגיד נמצאת במקום הראשון בסין, ואילו פעילות החלב ממוקמת במקום השלישי. פעילויות ייצור היין הלבן והפעלת מותגי המזון נמצאות במקום הראשון בתחומיהן בסין, וגם הפעלת רשתות החנויות והחקלאות המודרנית נמצאות בקדמת התעשיות הללו במדינה.

המספרים של תנובה והדיבידנדים שחולקו
 המספרים של תנובה והדיבידנדים שחולקו

בעלי המניות בתנובה
 בעלי המניות בתנובה

תנובה-גרפים
 תנובה-גרפים

העסקה במספרים
 העסקה במספרים