זכויות עובדים: דירוג נמוך לישראל, אך בארה"ב גרוע יותר

בדירוג מדינות תבל לפי יחסן להגנה על זכויות עובדים לשכר הוגן ולהתאגדות, זוכה ישראל בציון "3" ("הפרות סדירות של זכויות עובדים") מתוך "5" ■ ארה"ב ואיראן קיבלו ציון "4" ■ הרשות הפלסטינית - בתחתית עם ציון "+5"

הפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים (ITUC) פרסמה השבוע, בכנס בברלין, מסמך שמדרג את מדינות תבל לפי יחסן לזכויות עובדים, לרבות הזכות לשכר הוגן והזכות להתאגד ולנהל מו"מ קולקטיבי מול המעסיקים.

הדירוג של ישראל רחוק מלהיות אידיאלי, אך היא יכולה להתנחם בעובדה, שהדירוג של ארה"ב גרוע יותר. שתיהן משקיפות מלמטה על רוב מדינות אירופה, שמוצבות בצמרת, כגני-עדן של עובדים.

המסמך, שזכה בתהודה בתקשורת האמריקאית, מדרג 139 מדינות לפי 97 פרמטרים ומעניק להן ציונים בסולם מ-1 עד 5, כאשר "1" הוא הציון הגבוה ביותר, ו-"5" הוא הציון הנמוך ביותר. מדינות שמאופיינות בתוהו ובוהו חברתי ופוליטי, עם אפס הגנה על זכויות עובדים, קיבלו ציון של "+5".

ישראל קיבלה ציון "3". המסמך מאפיין מדינות שזכו בציון זה ב"הפרות סדירות של זכויות העובדים", כדלקמן: "הממשלה ו/או חברות מפרות באורח סדיר את זכויות העובדים לנהל מו"מ קולקטיבי, או שהן אינן מעניקות הגנה מלאה על היבטים חשובים של זכויות אלה. ישנם ליקויים בחוקים (הרלוונטיים) או בנהלים מסוימים ואלה מאפשרים הפרות תדירות של הזכויות".

ישראל חולקת ציון זה עם מעט מדינות מערביות: בריטניה, אוסטרליה, קנדה, פורטוגל, סינגאפור וטייוואן; שתי מדינות שהיו בזמנן בצד המזרחי של מסך הברזל: בולגריה ופולין; כמה מדינות באמריקה הלטינית; וגם עם אתיופיה, מוזמביק, ג'יבוטי, בנין, אוגנדה וטנזניה.

ארה"ב זוכה בציון "4" יחד עם מדינות כאיראן, עיראק, ירדן, תימן, לבנון, מאוריטניה ופקיסטן. המסמך קובע שבמדינות אלה מתרחשת "הפרה שיטתית של זכויות העובדים", ומפרט: "עובדים במדינות שזכו בציון '4' מדווחים על הפרות שיטתיות של זכויותיהם. הממשלה ו/או חברות עושות מאמצים רציניים להחניק את הקול הקולקטיבי של העובדים ומציבים איומים מתמשכים על הזכויות הבסיסיות שלהם".

הרשות הפלסטינית מוצבת בתחתית, בקבוצה קטנה יחסית של מדינות עם ציון "+5". אלה מאופיינות בכאוס וקריסת מערכות וממילא אין בהן שום הגנה על זכויות עובדים, לפי המסמך. יחד עם הרשות חולקות את הציון הזה הרפובליקה המרכז אפריקאית, לוב, סומליה, סודאן, דרום סודאן, סוריה ואוקראינה.

בין המדינות שקיבלו ציון "5" - מינימום הגנה על זכויות עובדים - נמצאות סין, הודו, בנגלדש, טורקיה, מצרים, סעודיה ורוב מדינות המפרץ הפרסי, ובמפתיע גם יוון.

כצפוי, רוב המדינות בצמרת, עם ציון "1" ("הפרות בלתי סדירות של זכויות העובדים") ממוקמות באירופה: צרפת, גרמניה, כל מדינות סקנדינביה, איטליה, בלגיה, הולנד, איסלנד, ליטא, אסטוניה, מונטנגרו וסלובקיה. המדינות הלא אירופיות שזכו בציון זה הן אורוגוואי, דרום אפריקה וטוגו.

המסמך מצייר תמונה עגומה של מצב העובדים בעולם. למשל: רק ב-12 החודשים שחלפו התקבלו דיווחים שלפיהם לפחות 35 ממשלות בעולם עצרו או כלאו עובדים כטקטיקה לסכל את מאמציהם להשיג זכויות דמוקרטיות, שכר הוגן, סביבת עבודה בטוחה יותר ומשרות בטוחות, שאינן צפויות להתבטל מהיום למחר. בתשע מדינות לפחות נעשה שימוש ברצח עובדים או בהעלמתם כטקטיקה מקובלת להפחדת עובדים, נאמר במסמך.