תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מה ההבדלים בין המדדים המסורתיים למדדי Smart Beta?

תעשיית הסמארט בטא מתפתחת בקצב מהיר ומעורר השתאות, זאת באמצעות בניית מדדים המבוססים על מתודולוגיות אקדמאיות שמטרתן לעקוף את תשואת המדדים המובילים בשוק

מסחר ממוחשב- אינטרנט- השקעות / צילום: שאטרסטוק
מסחר ממוחשב- אינטרנט- השקעות / צילום: שאטרסטוק

*** הכתבה בשיתוף אלטשולר-שחם

המטרה של כל מנהל השקעות, החל ממנהל תיקים קטן וכלה במנהל הקרנות הגדולות בעולם, היא להכות את המדדים המובילים בשוק. להשיג את תשואת השוק (בטא) זה בסדר, אבל מנהל השקעות נמדד בתשואה העודפת שהוא הצליח להשיג על פני ביצועי השוק (אלפא), כל זאת ברמת הסיכון שהגדרנו מראש.

מנהלי השקעות יתמחו לא פעם בתחום מסוים שבו הם מאמינים שיש להם יתרון של ידע וניסיון מצטבר. יש כאלו שמתמחים בעולם האג"ח, אחרים בתחום המניות, לעתים זה יהיה ניתוח של מומנטום, או השקעה במניות קטנות שיש להן תנודתיות גבוהה ולפיכך גם טומנות בחובן סיכויים (וסיכונים) משמעותיים. אחרים יתמחו במניות ערך או דיבידנד והכל במטרה לנצח את השוק.

בשנים האחרונות התפתחה בשווקים בחו"ל תעשייה חדשה, שמקלה מאוד על מאמציהם של מנהלי ההשקעות. מדובר בתעשיית מדדי הסמארט בטא, העושה שימוש באופן שיטתי בפקטורים מרכזיים בשוק - כמו תנודתיות, ערך, דיבידנד ועוד, כדי לנסות להשיג תשואה העולה על תשואת מדדי השוק*. דוגמה מוכרת למדדי הSmart Beta הם מדדי הדיבידנדים שכוללים מניות של חברות עם תשואת דיבידנד גבוהה. בנוסף הושקו בשנים האחרונות מדדים הכוללים מניות הנמצאות במומנטום חיובי, מדדים הכוללים "מניות ערך", מדדים הכוללים מניות עם תנודתיות נמוכה ועוד. פה המקום לציין כי במחקרים האקדמיים שמצאו כי ניתן להשיג תשואות עודפות באמצעות אסטרטגיות סמארט בטא, נמצא גם כי הן מושגות בד"כ לאורך זמן, כך שבהחלט ייתכן שבטווחים קצרים הן ישיגו תשואות פחותות ממדדי השוק.

לדברי ליאור כגן, מנכ"ל ושותף בחברת סמארט בטא המתמחה בתחום המדדים החכמים, "סמארט בטא" הפכה בשנתיים האחרונות למילת "באז וורד" חזקה בעולם המדדים, אבל הקונספט רחוק מלהיות חדש. הפקטורים שבבסיס הסמארט בטא, כגון מומנטום, תנודתיות נמוכה, איכות, ערך, דיבידנדים וכו', שעל בסיסם בונים את אותם מדדים חכמים, נחקרים באקדמיה זה שנים רבות והוכחו כמוצלחים. אותם פקטורים נמצאו לרוב כיעילים להשקעה לטווח ארוך מבחינת התשואה והסיכון שהם מניבים. משקיעים מוסדיים גדולים בארה"ב משתמשים בפקטורים האלה עוד מאז שנת 1970, אבל עד לאחרונה התחום לא מותג כ"סמארט בטא". בשנתיים האחרונות, על רקע הפיכת התחום למיינסטרים בעולם המדדים, החלו להתפתח מדדי סמארט בטא רבים".

סמארט בטא, החידוש האחרון עבור תיק ההשקעות שלכם**. למידע נוסף לחץ כאן >>

כגן מספר כי שוק הסמארט בטא חווה צמיחה חסרת תקדים בשנים האחרונות. הוא מספר שהמדדים אמנם קיימים כבר כמה שנים, אבל "בשנתיים האחרונות חלה צמיחה מואצת בהיקף הנכסים ובמספר המדדים. לדבריו, הנתון שמצביע מעל הכל על אימוץ הסמארט בטא בידי המשקיעים הוא זה שכ-35 מה-ETF החדשים שהושקו בארה"ב בשנת 2015 היו כאלו שעוקבים אחר מדדי סמארט בטא".

כגן מציין כי "ההתפתחות המואצת של מדדי הסמארט בטא מתרחשת על רקע החיפוש המתמיד של המשקיעים אחר תשואות בעולם של ריביות נמוכות, ובעקבות האמונה ביכולתם של מדדי הסמארט בטא להעניק תשואה גבוהה מתשואת המדדים המסורתיים (מדדי שווי שוק)* וניסיון לשמור על רמת סיכון דומה למדדים אלו. להערכתי, הגידול בהשקעה במדדי הסמארט בטא מגיע ממגוון משקיעים (מוסדיים, יועצי השקעות והציבור הרחב) שמחפשים ערך מוסף ואפשרות לעודף תשואה* באמצעות השקעה במדדים החכמים.

כגן מעריך כי בתוך שנים אחדות יתפוס שוק הסמארט בטא כשליש מהנכסים המנוהלים באמצעות מדדים (כיום בארה"ב מדובר על כ-16%), וזאת על רקע היתרון הגדול שהם עשויים להקנות למשקיעים הן בתשואה, הן ברמת הסיכון והן ביכולת לשלוט על מרכיבי ההשקעה באמצעות הפקטורים בבסיס המתודולוגיות.

סמארט בטא, החידוש האחרון עבור תיק ההשקעות שלכם**. למידע נוסף לחץ כאן >>

* אין באמור לעיל בכדי להוות התחייבות לתשואה כלשהי **להערכת מנהל הקרן ■ אין באמור לעיל בכדי להוות הצעה לרכישת יחידות בקרנות ■ אין בתשואות עבר כדי להבטיח תשואה דומה בעתיד. אין באמור משום הבטחה שאסטרטגית ההשקעות המפורטת תשיא תשואה חיובית או עודפת. אין לראות באמור כהמלצה ו/או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכי כל לקוח, או הזמנה לייעוץ כאמור ו/או הצעה להחזיק/לקנות/למכור ני"ע או נכסים פיננסיים. הסקירה מתבססת על הערכות ואומדנים שעשויים להיות חסרים ו/או בלתי מדוייקים או בלתי מעודכנים. הסקירה אינה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא.

לגילוי נאות.