המתווכים: BDO תרוויח מעסקת תנובה כ-15 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי המשרד לא רק תיווך בין הצדדים לעסקה (כפי שפורסם בעבר), אלא יזם אותה מראשיתה

"עסקת ברייטפוד-תנובה לא הייתה יוצאת לפועל ללא הסניף הישראלי של משרד BDO בסין" - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" גורם מקורב לעסקה.

בפירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט, מהפירמות המובילות בארץ, סירבו היום (ה') להתראיין ולהתייחס לעסקה, אך ל"גלובס" נודע כי המשרד לא רק תיווך בין הצדדים לעסקה (כפי שפורסם בעבר), אלא יזם אותה מראשיתה. יש לציין בנוסף כי בנק ההשקעות גולדמן זאקס שימש כיועץ פיננסי לאייפקס בעסקה.

פירמת BDO עבדה על בסיס אחוזים מההצלחה בעסקה, כאשר הסכום הוגבל עד לתקרה של כ-15 מיליון שקל - וזהו גם הקופון שהיא גם גוזרת היום מעסקת הענק. זאת, בניגוד לפרסומים קודמים בהם דובר על כ-30 מיליון שקל. על-פי ההערכות, על תיווך העסקה תקבל הפירמה 0.1%-0.3% משווי העסקה.

העסקה החלה לקרום עור וגידים לפני כשנתיים, כאשר נציגי ברייטפוד הגיעו לשלוחת הפירמה בסין. מדובר בסניף ישראלי של הפירמה ולא בפירמת BDO המקומית.

את פעילות בנקאות ההשקעות בסניף הסיני ניהלו אז עבור BDO ישראל ירדן זילבר, מנכ"ל BDO sheng, חברה לפיתוח עסקי שמתמחה בשיתופי-פעולה ובניית עסקאות בין ישראל לסין; ואילן מאור, לשעבר הקונסול המסחרי של ישראל בסין ומי שכיהן אף הוא כמנכ"ל BDO sheng.

חברת Sheng הוקמה על-ידי זילבר בראשית שנות ה-2000 וחברה לפירמת BDO הישראלית לצורך יצירת שיתופי-פעולה בין חברות סיניות לישראליות, הכנסת משקיעים סינים לישראל ולהיפך.

את עסקת תנובה רקמו זילבר ומאור יחד עם רו"ח ארז סופר, אחד משלושת מנהלי פירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט, המתמחה בתחומי הבנקאות ופיננסים.

השלושה הציגו בפני ברייטפוד מגוון אופציות להשקעה בעולם, ובין היתר הניחו בפניהם גם את האופציה לרכישת מניות תנובה, שהניבה את העסקה שנחתמה אמש (ד').