"לעורכי פטנטים באים כל הזמן תמהונים עם רעיונות הזויים"

עו"ד נחמן כהן צדק, בנו של מייסד משרד הקניין הרוחני הראשון בארץ: "בארצות-הברית סכומי הפיצוי במשפטי קניין רוחני הם פשוט הזויים; בישראל הפיצוי בדרך-כלל מכסה רק את ההוצאה של ניהול המשפט"

"ההגנה על קניין רוחני בישראל היא טובה. בסופו של דבר איך זה נמדד? בתוצאות שיש במשפטים. יש מספר שופטים שמבינים עניין, יודעים ומכירים את המאטריה, כמו השופט גדעון גינת שהיה שנים עורך דין שעסק בקניין רוחני. במקרים של שופטים שמבינים, יש לצדדים מזל. לפחות זו לא הטלת מטבע. הפחד הוא שלא תמיד שופטים מתמצאים מספיק, ואז אתה לא יודע מה יהיה".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד נחמן כהן צדק, שותף בכיר וממייסדי פירמת עורכי הדין פרל, כהן, צדק, לצר, ברץ - מהמובילות בישראל בתחום הקניין רוחני.

"בכל מקרה", הוא אומר, "גם אם השופט מקצועי ומבין את התחום, העלויות של המשפטים הן גבוהות תמיד, כי המשפטים מורכבים ודורשים חוות-דעת מומחים, יש הרבה שעות עבודה. אבל בסך-הכול יש הבנה ויש הגנה על פטנטים וקניין רוחני; אבל מה שיותר נדיר זה גובה פיצוי שבאמת מכסה על הנזק או מפצה את הצד הנפגע באופן מספק".

לדבריו, "לאחרונה הגשנו בשם 'קליל' תביעה על הפרה של מדגמים שלהם; הייתה הסכמה שבית המשפט ייתן פסק דין על דרך הפשרה, והוא פסק לחברה פיצוי של יותר ממיליון שקל. אין דבר כזה.

"בארה"ב הסכומים הם פשוט הזויים, בלתי מתקבלים על הדעת, פיצויים של מאות מיליונים. פה, זה ככה-ככה. סכום כזה הוא חריג ביותר. יש אכיפה בתחום, אבל כשזה מגיע לתכל'ס של הכסף, הפיצוי לא גדול, ובדרך-כלל מכסה רק את ההוצאה של ניהול משפט. אז כשמקבלים פסק דין כזה, יש די נחת".

ממציא האנרגיה הבא

"למשרדי עורכי פטנטים באים כל הזמן כל מיני תמהונים עם רעיונות הזויים", מספר כהן צדק. "לפעמים בא אדם עם ממש שטויות, אבל הוא משוכנע שיש לו את הדבר הכי פנטסטי, הכי טוב, ואנחנו רואים מיד שזה שטות. זה קורה המון, כל הזמן.

"למשל, יש תמיד רעיונות מוזרים איך לייצר אנרגיה. אז בא אלינו אדם עם רעיון שהוא מרתיח מים ומעלה אדים ל-5,000 מטר, בתוך צינור, ולמעלה נוצר עיבוי, ויהיו שוב מים, והם יירדו במפל מגובה כזה שמעוצמת המים אפשר יהיה לייצר אנרגיה. אבל בשביל להעלות את המים צריך הרבה יותר אנרגיה ממה שתיווצר.

"אני לא אעליב אף אדם. אני אומר לאדם כזה שצריך לבנות מודל ולעשות גם חשבון 'כמה אנרגיה אתה מכניס על מנת להוציא', ואני כבר לא מדבר העלויות הכספיות שיש לרעיון הזה".

לדבריו, "יש תחום נוסף שהוא מאוד חם כקרקע לניסיונות ליצירת אנרגיה - ניצול כוח גלי הים, הגאות והשפל. יש עשרות המצאות על הדברים האלה. כולם חושבים שאפשר לעשות משהו שמייצר אנרגיה, אבל שוב, רוב הרעיונות מופרכים. כולם מנסים היום לפצח את סוד האנרגיה. מחפשים מקורות אנרגיה, אבל מנסים לעשות מכונות מסובכות ודברים מוזרים שברור מראש שזה לא יעבוד".

■ הראיון המלא עם עו"ד נחמן כהן צדק - במהדורה המודפסת

עו"ד נחמן כהן צדק - רזומה

אישי: נחמן כהן צדק (71), נולד בבני-ברק ומתגורר ביישוב קדימה. נשוי לאילנה פרידלנדר, אב לשתי בנות וסב לחמישה

מקצועי: שותף בכיר וממייסדי פירמת עורכי הדין פרל, כהן, צדק, לצר, ברץ - מהמובילות בישראל בתחום הקניין רוחני - המבוססת על פירמה שאביו, שלמה כהן צדק, עורך פטנטים, ייסד בשלהי 1927

לקוחות: עם לקוחותיו בתחום הקניין הרוחני נמנים מותגים מפורסמים בעולם, ביניהם מיקרוסופט, מקדונלד'ס, ליווי'ס, SWATCH, כריסטיאן דיור ועוד

ועוד משהו: בראשית שנות ה-80 שימש כיועץ לשר התקשורת דאז, פרופ' אמנון רובינשטיין. בנוסף, כיהן תקופה ארוכה כדירקטור בחברת בזק