ההסתה של משרד הביטחון

מה לא עושים כדי למנוע קיצוץ בשומן שמרפד את תקציבי המשרד

לפחות פעמיים נעשה בימים אלה שימוש במילה הסתה. פעם אחת בהקשר של הרצח בבלגיה: "מעשה הרצח הזה הוא תוצאה של הסתה בלתי פוסקת נגד היהודים ומדינתם", אמר ראש הממשלה.

בפעם השנייה: "ההסתה של האוצר כלפי צה"ל והמשרתים היא חסרת תקדים", דברי "בכיר" במערכת הביטחון. אותה המילה בשני הקשרים המדגישים את השימוש החופשי וחסר האחריות במושג הזה. האם שני הדברים הם בגדר "הסתה"?

האוצר מציג עובדות

ברור שאין שום דמיון. במקרה של בלגיה מדובר בהסתה רצחנית. בוויכוח בין האוצר והביטחון הנושא הוא כסף, פנסיות ומשכורות מנופחות. כאשר אנשי האוצר מבקשים להראות את העובדות, זועקים כלפיהם "הסתה".

האמת היא שזה לא חדש. משרד הביטחון נקט בטקטיקה זו כמעט בכל ויכוח על קיצוץ בתקציבו. למדו שם שהציבור לא מתעניין כל-כך בנתונים עובדתיים המורכבים ממספרים. אבל אם זועקים "הסתה" - נו, זה כבר מצית את הדמיון ואת העניין.

המוסת ממסית פטור

מה שיש כאן, אם כן, זו לא הסתה של האוצר, שבסך-הכול עושה את תפקידו לחשוף את העובדות. מה שבאמת קורה זה שמשרד הביטחון הוא הגוף שמסית כאשר הוא טוען להסתה נגדו. הם מבינים שהציבור מאוד רגיש לכל מה שקשור לביטחון, ואם אומרים לו שיש הסתה נגד מערכת הביטחון, הם דואגים לביטחונם האישי. מי שזועק "הסתה" ללא הצדקה ובסיס הוא זה שמפעיל הסתה. המסר של אנשי הביטחון הוא שלאנשי האוצר אין מושג בביטחון ואסור לאפשר להם לפגוע בדבר היקר הזה. זו הסתה.

אני קורא שביבי מציע את עצמו כמתווך. אני קורא גם שלפיד נוטה לקבל את ההצעה. זה גם מובן, מכיוון ששר האוצר מאוד רוצה רגיעה, ובצדק. כל דקה שמשרד הביטחון נלחם באוצר היא דקה פחות למאמץ נגד אויבים אמיתיים. המאבק הזה לא בריא לאף אחד. אף פעם לא היה. אבל הנושא עצמו הוא מאוד אמיתי. גם במשרד הביטחון יודעים שיש אצלם מקורות שומן רבים שמהם ניתן לקצץ למען מטרות לאומיות אחרות, שהן חשובות לא פחות מהביטחון.

מעדיפים מלחמה עם האוצר

הבעיה היא שכל שר שמגיע למשרד הביטחון מוכן להפשיל שרוולים למלחמה נגד האוצר. לא מוכנים לעשות זאת למען המלחמה בבזבוזים הענקיים. הגנרלים גיבורי החיל בורחים מהקרב על ייעול המערכת שלהם. הכל - רק לא התייעלות; מלחמה - רק לא עימות עם ועדים; הסתה - רק לא עשיית סדר בהכנסות בכירים.

עצה ללפיד: אם אתה הולך לנתניהו - ויתרת על המאבק. זה בדיוק מה שמערכת הביטחון רצתה מלכתחילה. הם יודעים, וגם אתה צריך לדעת, שנתניהו בטח לא יעשה את עבודת הקיצוץ.