רות שפייזר מתקשה לסגור את רכישת כלל פיננסים

החברה האם כלל ביטוח הודיעה כי לבקשתה של הרוכשת המיועדת ייערכו דיונים על עוד דחייה של מועד השלמת העסקה, "על רקע היערכות נוספת שדרושה לרוכשת"

האם עסקת המכירה של חברת כלל פיננסים לידי רות שפייזר מתמסמסת לאיטה? החברה האם, כלל ביטוח, הודיעה על דיונים להארכה נוספת של השלמת העסקה, שנדרשה על-ידי שפייזר, הרוכשת המיועדת של בית ההשקעות הגדול לשעבר, "על רקע היערכות נוספת שנדרשת לרוכשת להשלמת העסקה".

בכלל ביטוח ציינו כי: "נערכים דיונים בין המוכרת, כלל ביטוח, לבין הרוכשת... וכי כלל החזקות תעדכן בדבר הסכמה כאמור ככל שתושג. יודגש, כי במועד זה אין כל ודאות כי תושג הסכמה כאמור ו/או כי ההסכם אכן יושלם".

ההסכם המקורי בין הצדדים נחתם ב-16 בינואר, ומועד השלמת העסקה הוגבל בזמנו ל-35-50 יום. בהמשך התעוררו בעיות מול מחזיקי האג"ח בכלל פיננסים, שלבסוף ניאותו לתקן את שטר הנאמנות לאג"ח בתמורה לביטחונות שנתנה הרוכשת. עד כה נקבו הצדדים בלא פחות מחמישה "מועדים אחרונים" להשלמת העסקה, שלא נקבעו בהסכם המקורי.

עם זאת, שני הצדדים שומרים עדיין על אופטימיות. "אני מניח שדברים ייחתכו לכאן או לכאן בסוף החודש", אמר גורם המקורב למגעים, שהוסיף כי "בסך הכול אני אופטימי ששפייזר תוכל להשלים את העסקה".

בסביבת שפייזר ממשיכים לשדר ביטחון בכך שהיא תגייס את הכסף הנדרש לרכישת כלל פיננסים ולמימון עסקת בעלי העניין שתבוא לאחר מכן, לצורך הכנסת נכסי פרויקט נחלת בנימין שהיא מקדמת לתוך כלל פיננסים, באמצעות קופת המזומנים התפוחה של החברה. מדובר בבניינים לשימור במדרחוב נחלת בנימין במרכז תל אביב, תוך בניית נדל"ן למגורים, מלונאות, שטחי מסחר וחניון ציבורי.

אם העסקה לא תושלם עד סוף החודש הנוכחי תידרש הסכמת מחזיקי האג"ח להארכה נוספת. מחזיק אג"ח שעמו שוחחנו הביע עמדה ניטרלית: "אנו מוגנים, בין אם תהיה עסקה ובין אם לאו", אמר. בכל אופן, נראה שהמוכרים הם הלחוצים ביותר במשולש הזה - ורוצים כבר להשלים את מכירת כלל פיננסים ולסתום את הגולל על הפעילות הזו.

ההסכם קובע, כי השלד של כלל פיננסים עם המזומנים יימכרו לקונספטים של שפייזר בתמורה להון העצמי וכ-5-8 מיליון שקל נוספים (בתחילה דובר על 12 מיליון שקל). לכלל פיננסים הון עצמי של כ-295 מיליון שקל (נכסים נזילים בהיקף של כחצי מיליארד שקל, ומולם חוב אג"ח של כ-200 מיליון שקל).