מיהו היועץ שיגזור קופון שמן של 7.5 מ' ש' מהנפקת אקסטל

הוא החל את דרכו בלימודי היסטוריה ומשפטים, ייסד וניהל סוכנות ביטוח גדולה שנרכשה על ידי גוף בינלאומי, ובשנים האחרונות הוא עוסק בתחום הנדל"ן ■ אפרים קריאל יזכה לשכר טרחה שמן במיוחד עבור שירותי ייעוץ וסיוע לחברה

הוא החל את דרכו בלימודי היסטוריה ומשפטים, ייסד וניהל סוכנות ביטוח גדולה שנרכשה על ידי גוף בינלאומי, ובשנים האחרונות הוא עוסק בתחום הנדל"ן. תחום זה יניב לו כעת עמלה שמנה של 7.5 מיליון שקל בגין שירותי ייעוץ שביצע בהנפקת אג"ח מוצלחת אחת.

מדובר ביועץ אפרים קריאל, יועץ ההנפקה של חברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל (Extell) הפועלת בניו יורק. לאור התנאים הנוחים השוררים בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי, בחרה אקסטל לגייס חוב דווקא בבורסה של תל אביב, ובסוף השבוע היא השלימה בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת האג"ח. בשלב זה נרשמו ביקושי יתר והחברה גייסה כ-945 מיליון שקל, סכום שאמור לצמוח ליותר ממיליארד שקל לאחר השלמת המכרז הציבורי.

כפי שנחשף שלשום (א') ב"גלובס", על פי תשקיף ההנפקה יזכה קריאל לשכר טרחה עבור שירותי ייעוץ וסיוע שנתן לחברה, הכוללים היערכות להנפקה, סיוע לקבל דירוג מחברות דירוג, בחירת מפיצים להנפקה, סיוע בתמחור ההנפקה וקביעת המבנה שלה, סיוע בבחירת היועצים השונים וכן ליווי החברה בתהליך ההנפקה עד השלמתו.

שכר הטרחה לקריאל מורכב מעמלה בגובה 0.83% מהיקף הגיוס עד לסכום של 700 מיליון שקל (עמלה של 5.8 מיליון שקל), ו-0.5% נוספים בגין יתרת הסכום שגויס (כ-1.7 מיליון שקל נוספים). קבוצת החתמים המפיצים בהנפקה, בראשות אייפקס מנפיקים של אליאב בר דוד ואהרון סמרה, יגרפו אף הם סכום חריג של כ-15 מיליון שקל בהנפקה.

ממייסדי אישי ישיר

אז מיהו אפרים קריאל? כאמור, את רוב שנות הקריירה שלו הוא עשה בתחום הביטוח. לאחר שסיים לימודי תואר ראשון במשפטים ותואר שני בהיסטוריה, הוא הקים בסוף שנות השבעים את סוכנות הביטוח אמינים, שהפכה לימים לאחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בישראל.

באמצע שנות התשעים היה קריאל, באמצעות סוכנות אמינים, אחד ממייסדי חברת הביטוח אישי ישיר, ולתקופה מסוימת החזיק בחלק מהון המניות של החברה. במקביל, סוכנות אמינים החלה באותה תקופה לייצג את תאגיד הביטוח הבינלאומי AON (אאון) בישראל.

ב-2003 הפכה אאון לבעלת מניות באמינים, כשרכשה מקריאל 25% מהסוכנות תמורת סכום שלא פורסם. בשנים שלאחר מכן מימש קריאל בהדרגה את אופציית הפוט שהייתה לו ומכר את שאר ההחזקות בסוכנות לאאון. מאז הוא מתמקד כאמור בעיקר בשוק הנדל"ן, בו החל לפעול עוד קודם לכן, במקביל לפעילותו בעולם הביטוח.

פעילות זאת כללה, בין היתר, השקעות בנדל"ן בארה"ב - בעיקר למגורים - באמצעות קרן השקעות שהקים. נראה שבמסגרת הפעילות הזאת הכיר קריאל את אנשי אקסטל, וכך הגיע לייעץ לחברה בכל הקשור להנפקת האג"ח בישראל. החברה, שבעליה הוא גארי ברנט, נחשבת לאחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בניו יורק, והיא עוסקת בתחום ייזום ופיתוח נדל"ן למגורים, למסחר ולמלונאות, וכן בתחום הנדל"ן להשקעה שבמסגרתו היא מחזיקה גם בקרקעות וגם בנדל"ן מניב.