גרף מצב-הרוח של הבורסה

לבחון את מה שה"הציבור" חושב, ולא מה שבעלי הכוח עושים מולו

איך מזהים אווירה פיננסית בכלל, ואת זו הרווחת בשוק המניות בפרט? האם זו משימה לגיטימית, או שאנו נידונים בה לכישלון מחפיר בניסיון לקבוע את המצב לאשורו (במיוחד אם אנו ננסה לבסס על כך פעולות מעשיות)? יש שיאמרו שהדרך הכי טובה לעשות זאת היא לקרא עוד ועוד מאמרים מלומדים על מצב השוק, לראות עוד ועוד ניתוחים מעמיקים של אנליסטים המוגדרים כמומחים, וכך להתרשם מן הסך-הכול.

לדעתי, תהליך מייגע זה לא יביא אתכם לשום תוצאה מעשית. פלטפורמות המידע הפיננסי הן, לרוב, במות המזינות את אפקט העדר, ומכילות לא רק אינפורמציה רלוונטית (מעט...), אך גם את כל האינטרסים. החל מאלה של השלטון, ועד אלה של בעלי העניין, ובמיוחד את אלה של השחקנים המשפיעים.

יש המציעים דרך אחרת: לפנות לתקשורת הכללית, וזאת בדמות הרצת תוכנות חכמות, הסופרות את מספר ההופעות של מילים, אזכורים, וכו... "חיוביים" או "שליליים". כך, הם מקווים למנוע את גורם האינטרסים, אך בכל זאת לקבוע את מידת האופוריה, או החשש כלפי השוק הנסקר. ההנחה היא, שאם ניתן להבחין ברגש כזה בתקשורת הכללית, זוהי ההוכחה לכך שהגענו לסוג של קיצוניות באותו תחושה.

לבסוף יש את אלה היורדים לפרטים הטכניים יותר. הם בודקים את מבנה המחיר, המומנטום שבתנועתו האחרונה, את רוחב ההשתתפות בעליות, או בירידות, ועוד כהנה וכהנה פרמטרים. פרמטרים המגיעים מן הנעשה בפועל. ארצה, הפעם, להתרכז באחד המדדים האלה. זהו "דוח ההתחייבויות של הסוחרים", או באנגלית המקורית Commitment Traders Report - COT.

לפני זמן לא רב כל-כך, הוותיקים שבינינו היו צריכים לחטט את אצבעותינו, ולחפש את אותו דוח, בנבכי המסמכים המתפרסמים, פעם בשבוע, בבורסות החוזים העתידיים השונות. פלאי הטכנולוגיה, ומעשיהם הברוכים של אתרים כמו Barchart.com, קרבו אלינו את האינפורמציה הזו בהרבה. אנו יכולים, היום, לבקש את המידע הזה כעוד אינדיקאטור מן המניין.

לפניכם גרף יומי של החוזה עתידי המתמשך, עבור מדד המניות העיקרי האמריקאי (S&P500), בתוספת של שני אינדיקאטורים: ה-Macd לצורך בחינת המומנטום של תנועת המחיר, וכאמור, את מה שדוח ה-COT מציג לנו:

משה שלום קוט-27-05
 משה שלום קוט-27-05

כפי שניתן לראות, ביצועי שוק המניות מרשים למדי, ולא רק בשנה האחרונה. הגיבוי של הבנק המרכזי אכן עשה, ועושה, את שלו, לפחות בזירה הזו, אם לא בכלכלה האמיתית. אך הנה, אנו בכל זאת יכולים להבחין בקצת עייפות החומר בחודש וחצי האחרונים, והשאלה של כולם היא, האם לפנינו הזדמנות קנייה נוספת, או תהליך של בניית פסגה לתקופה ארוכה?

השילוב בין שני האינדיקאטורים שציינתי יכול בהחלט לתת לנו סבירות מעניינת לגבי השאלה הזו. לפני שאתחיל לנתח את המוצג כמה מילות הסבר על הכלים עצמם:

המומנטום מציג לנו את החוזק, או את החולשה, של התנועה. כמו כן הוא מביא לנו סטיות אפשריות, המתריעות על שינוי ה"שכנוע" של הפעילים. זאת, למרות שבתנועת המחיר לא ניתן להבחין בשינוי מגמתי (סטייה תהיה מוגדרת כשיאים, או שפלים, שאינם מתנהגים דומה במחיר, ובאינדיקאטור).

בקשר ל-COT אומר כך: בניגוד למקובל, אתרכז דווקא במה שהספקולנטים ה"קטנים יחסית" (הקו הכחול) עושים, ולא במה שחבריהם הגדולים יותר (בירוק), או במה שהמוסדיים מעוללים (באדום).

הסיבה לכך היא שבניתוח מסוג זה, אנו בוחנים את מה שה"הציבור" דווקא חושב, ולא מה שבעלי הכוח עושים מולו. ה"ציבור" הוא מבחינתי, הסמן להימצאותה של קיצוניות באווירה החיובית או השלילית. האחרים קובעים את עמדתם על בסיס שונה לחלוטין מאשר "רגש", או "תחושה".

אם כך, מה מראה לנו הגרף המוצג? לדעתי, ניתן לראות הססנות, וחשש, אצל ציבור משקיעים הקטנים, וזאת עם סטייה שלילית ברורה במומנטום. שיאי המומנטום, ושיאי הפוזיציות הפתוחות של החלק ה"פחות חכם", נמוכים עכשיו ממה שהם היו לקראת סוף מרץ.

אז, קרתה נפילה חופשית באמון של המשקיעים האלה, וראינו את הסגירה הפתאומית, והמדהימה במהירותה, של התחייבותם החוזית דאז. הפקיעה אז הייתה שונה, ואכזרית, מכל קודמותיה.

כעת, יש אמנם חיוב, זאת אומרת אופטימיות כלפי השוק, אבל היא קטנה, והססנית מאשר בעבר, וזאת למרות שהמדד חוזר, ונלחם על שיאים חדשים. מסקנות? זו קרקע מצוינת ל"הפתעה" לכיוון השלילי.

האם אנו יודעים מתי היא תקרה? בוודאי שלא, אחרת זו לא הייתה "הפתעה". אין ספק שלפנינו תמונה שונה בחיוב מצד ה"ציבור", וזאת מאז שהתברר לו שהפדרל רזרב, וגברת יילן בראשו, לא מראים שום סימן של עצירה בצמצום ההרחבה הכמותית, למרות שחלק חשוב מן הנתונים הכלכליים האחרונים יצאו די מאכזבים (תמ"ג בגודל של 0.1% לרבעון...).

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.