החשודים המרכזיים בשוחד בנמל אשדוד - אלון חסן ושוקי סגיס

(עדכון) - מעצרו של חסן הוארך עד יום שני, מעצרו של סגיס הוארך ב-4 ימים ■ חסן חשוד בין השאר כי קידם את עסקיו האישיים בנמל תוך סחיטה באיומים ■ ההסתדרות: סמכויותיו של חסן הועברו למ"מ אבינועם שושן עד לבירור העניין

הותר לפרסום: יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, הוא החשוד המרכזי בפרשת השוחד לכאורה בנמל. מעצרו הוארך היום (ג') אחר-הצהריים עד יום שני.

מאוחר יותר הותר לפרסום כי בין העצורים בפרשה גם מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, שוקי סגיס, החשוד בעבירות של קבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים. מעצרו הוארך עד יום שישי.

על-פי הנטען בבקשת המעצר, חסן נעצר במסגרת פרשה שעניינה חשד לביצוע עבירות של מתן וקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במירמה, סחיטה באיומים והלבנת הון. עוד נטען בבקשה כי חסן יחד עם אחרים קידם את ענייניו ואת עסקיו האישיים בנמל אשדוד תוך סחיטה באיומים.

מההסתדרות נמסר כי "בנסיבות שנוצרו בעניינו של אלון חסן, סמכויות יו"ר הוועד הועברו לאבינועם שושן, שיכהן כממלא-מקום יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד עד לבירור העניין".

נזכיר כי במסגרת הפרשה נעצרו היום 15 עובדים בנמל, בהם בעלי תפקידים בכירים בנמל ובחברות פרטיות. כמו כן פשטה המשטרה על מתחם הנמל ועל בתי כמה מהחשודים וביצעה חיפושים. כמו כן עוכב לחקירה איש עסקים מוכר מאוד, בעלים של חברה ציבורית ובעלי קבוצת כדורגל, וכן שותפו המיליארדר.

מממצאי החקירה עלה כי גורמים בנמל ובהם הבכירים יצרו מנגנון לקידום עניינן של חברות פרטיות המצויות בשליטת מקורבים להם ואשר מספקות לחלקם רווחים במישרין או בעקיפין. זאת, לפי החשד, בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה שונות מאותן חברות.

עוד עולה מהחקירה חשד כי החשודים הפעילו לחצים סמויים וגלויים על חברות אחרות שביקשו לפעול בנמל אשדוד או לספק שירותים לנמל, כדי להבטיח שישכרו את שירותי החברות הפרטיות שאת עניינן ביקשו לקדם החשודים. זאת, גם כאשר היה בכך כדי לפגוע בהכנסות הנמל ובקופה הציבורית.

"מסע רדיפה והסתה"

מוקדם יותר היום תקף ועד עובדי נמל אשדוד את חקירת המשטרה ורשות המסים וטען כי מתנהל נגדו "מסע רדיפה והסתה".

"עובדי נמל אשדוד שמעו הבוקר בתדהמה את הודעת המשטרה", נמסר בהודעה מטעם הוועד. "הציבור בישראל נחשף בשנים האחרונות למסע רדיפה והסתה אישי, שמתנהל נגד עובדי הנמל, על רקע הכוונה להקים נמלים חדשים, בלתי נחוצים ושיהיו בכייה לדורות. עובדי הנמל בוטחים במשטרה שתעשה עבודתה נאמנה ומצפים שהעובדים שנעצרו ישוחררו במהרה וישובו לעבודתם נקיים מכל אשמה".

שר התחבורה ישראל כץ מסר כי "כמו שהבטחתי בעבר, אמשיך לקדם את הרפורמה בנמלים למרות הלחצים והאיומים. אני סומך על רשויות החוק שיעשו את עבודתם נאמנה".

החקירה מתנהלת על-ידי יחידת להב 433 במשטרה בשיתוף-פעולה עם רשות המסים חקירות מכס ומע"מ תל-אביב, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ובליווי פרקליטות מחוז דרום.

עו"ד בני כץ, סנגורו של אחד העצורים המרכזיים, מסר בתגובה כי "המעצר היכה את מרשי בהפתעה, שכן היה הוא הראשון להתריע בפני המשטרה על חדירת גורמי הון-שלטון לנמל אשדוד, בין השאר באמצעות ביצוע הפרטה פראית, קידום משרות פוליטיות ועוד".

לדברי עו"ד כץ, "בפני המשטרה מונחות ראיות שהועברו לה על-ידינו לפני כשנה, המפרטות את העבירות. אין לי ספק שהחקירה תתבצע ביעילות, ואנחנו מברכים על כך".

נזכיר כי בשנה האחרונה פורסמו מספר פרשות שונות בעיתונות שחלקן נוגעות ליו"ר המודח של הנמל גדעון סיטרמן, וחלקן נוגעות ליו"ר ועד עובדי הציוד המכני אלון חסן.

בעניינו של חסן פורסם בין היתר כי שותפו של חסן בעסקיו הפרטיים (יניב בלטר) מחזיק בחברת "דנה לוגיסטיקה", שזכתה לפעילות ענפה ביותר מצד לקוחות הנמל, לכאורה בשל הקשר לחסן, כאשר קרוב משפחתו מנהל את החברה.

בעניינו של סיטרמן טען המנכ"ל לשעבר של הנמל, שוקי סגיס, כי סיטרמן התערב במכרזי כוח-אדם ורכש תוך ניסיון להעדיף חברות ספרדיות, על רקע קשריו העסקיים בעבר עם גורמים מסחריים בספרד. פרשה זו נחשפה ב"גלובס", ומבקר המדינה פתח בעקבותיה בבדיקה.