מנהל מקצועי? שטויות, בואו נחתים איזה פרשן טוב

הג'וב החדש של איש התקשורת המצליח איל ברקוביץ', אותו אחד שטען כי "טקטיקה זה בולשיט" - מסמל את שיא הדעיכה בהפועל ת"א ■ דעה

בשקט בשקט, נפל דבר בכדורגל הישראלי: אבד הכלח על המושג הכמעט נצחי "ארבע הגדולות". אותו מועדון סגור של מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל ת"א ובית"ר ירושלים - כבר ממש לא כולל בתוכו את שתי האחרונות. לא שאלו חדשות מרעישות של השעות האחרונות, אבל מצד שני, בעונה הקרובה נגיע ככל הנראה לנקודת הקיצון של הסיפור הזה: התקציב של הפועל ובית"ר בשנה הבאה, במשותף, צפוי להיות נמוך יותר משל מכבי חיפה לבדה. ואף מילה על מכבי ת"א.

***

אצל בית"ר הסיבות להידרדרות פשוטות מאד להבנה: הקבוצה עדיין לא התאוששה מהפסקת הזרמת ההון מצדו של ארקדי גאידמק, אי-שם בסוף העשור הקודם. כספי האוליגרכיה של בית"ר בוזבזו על שכר מנופח לעובדים, אבל לא הותירו שום יסודות מוצקים במועדון או נכסים כלשהם. מבחינת האוהדים, אלי טביב היה אמור להיות המשיח שיוציא אותם מהלופ, אבל היה נאיבי מבחינתם לבנות דווקא על האיש שהצהיר שהרוויח כסף מהמועדון הקודם עליו שלט (הפועל ת"א) - כי יהפוך פתאום לפזרן.

המינוי לעונה הבאה של מאמן צעיר וזול כמו מנחם קורצקי, יחד עם הפרסומים האחרונים כי בית"ר תחתים הקיץ רק שחקנים חופשיים, וכי טביב מחפש להכניס עכשיו שותף לעסק שהוא כנראה רואה בו כנטל - צריכים להדאיג מאד את מי שבית"ר יקרה לליבו: אלו ראיות נוספות לכך שהשקעה מאסיבית לא באה בחשבון מבחינת טביב.

בדומה לבית"ר, גם בהפועל הלכו לישון עם חלומות על עושר ותהילה, אבל יקומו בבוקר העונה הבאה למציאות מקוצצת של חובות ותוכניות הבראה. בשנתיים של חיים רמון ועידו חג'ג' בראש המערכת, הפועל הציגה את התקציב השלישי בגובהו בארץ. רק שלצ'קים שלה לא היה באמת כיסוי, כפי שהוכיחו החיתוך בשכר השחקנים בשלהי העונה החולפת, הפרידה הזריזה מאיתי שכטר בינואר, והפיטורים אתמול (ב') של רן בן שמעון מעמדת המאמן ("כי אין משאבים מתאימים להחזיק אותך", כמו שטען בפניו רמון).

חג'ג' ובעיקר רמון כשלו במטרה העיקרית שהיו צריכים להציב לעצמם: מציאת רוכש שמסוגל להחזיק את העסק הזה בקצת, ממש קצת יותר יציבות. בלי לייצר כאוס של החלפת מאמנים ושחקנים סיטונאית; בלי החלטות שבאות מהבטן אבל לא מחשבון הבנק (רמון אמר העונה כי "ההגעה של בן שמעון, ורמוט ושכטר נבעה מלחץ האוהדים והייתה הטעות הכלכלית הכי גדולה שלי"); בלי הלוואות ומינופים וחלומות על שלבי בתים.

רוכש, כידוע, אין באופק. מה שמותיר את הפועל ללא ברירה: היא חייבת להמר על אחד כמו איל ברקוביץ'.

***

מסתמן שהפועל לא הולכת להחתים מנהל מקצועי - אלא פרשן מקצועי. אולי הכי טוב שיש בתחומו. המוחצנות הממגנטת וחוש ההומור של "ברקו" כבשו בשנים האחרונות את מסכי הטלוויזיה, את גלי האתר, את אתרי האינטרנט. "הקוסם" הוא פצצת רייטינג, בעיקר כי יש לו את כל התכונות הנדרשות לכך. זאת עובדה ידועה, אפילו ב"רויאל שף" הבינו אותה, אבל הנה כמה דברים פחות ברורים: האם יש לו את הידע הנדרש בשוק ההעברות על מנת לבחור שחקני רכש מתאימים? האם יש לו קשרים מספיק טובים עם סוכני שחקנים מרחבי העולם? בכמה השתלמויות אצל מאמנים באירופה הוא נכח בשנים האחרונות? האם הוא מודע לטרנדים הטקטיים שמתרחשים בכדורגל הגלובלי? האם מבנה אישיותו הצנטרליסטי יאפשר לו לעבוד בסינרגיה עם מאמן מתחתיו?

ייתכן מאוד שברקוביץ' עוד יפתיע את כולם. אבל כאיש מקצוע, הרזומה שלו מסתכם בפחות מחודשיים של עבודה תחת דני יאמר במכבי נתניה ב-2006, אפיזודה שהסתיימה עם צרחות הדדיות בבית מלון בגרמניה. בריאיון ל"מעריב" ב-2012, הוא סיפק ציטוט הזוי עבור מי שמתיימר להיות סמכות מקצועית רצינית: "שיטות וטקטיקות זה בולשיט", בהקשר של אימון נבחרת (כאילו לא ניכרת שיטת משחק אצל אלופת העולם נבחרת ספרד, למשל). לברקוביץ' יש מועדון נוער מצליח בנשר, אבל ניהול מחלקת נוער בשום אופן לא דומה לניהול מקצועי של מועדון כמו הפועל ת"א - על ילדיו, בוגריו, בעליו ואוהדיו. ברקוביץ' נכנס לנעליים שעל הנייר נראות ענקיות על המידות שלו.

נכון, הייתה לו קריירת משחק אדירה. כשדרך על הדשא, ברקוביץ' סיפק אינספור רגעי גאונות כדורגל. אבל זה לא קשור כהוא זה לסיכוייו להצליח בהפועל: ג'ורדי קרויף, שהיה שחקן בינוני (במונחים אירופים) - החל בהצטיינות יתרה את הקריירה השנייה שלו - מנהל מקצועי - קודם בקפריסין ועכשיו במכבי; דייגו מראדונה, מגדולי השחקנים בהיסטוריה - התרסק בתפקידיו כמאמן; לאחרון שהוביל את הפועל ת"א לאליפות, אלי גוטמן, כלל לא הייתה קריירת משחק; אריגו סאקי, שחקן גרוע שהפך למאמן אגדי ("גראנדה מילאן"), סיכם את כל התזה במשפט קולע אחד: "לא צריך להיות סוס כדי להפוך לרוכב סוסים טוב". תיאורטית, הפועל ת"א הייתה יכולה למנות גם את יגאל אנטבי לתפקיד המנהל המקצועי שלה - וכנראה שסיכויי ההצלחה שלו היו דומים לאלו של ברקוביץ'.

מועדון גדול צריך להביא שחקנים גדולים כדי להצליח. שחקנים פעילים, לא שחקני עבר. מועדון גדול צריך שאנשי מקצוע גדולים יעבדו אצלו - לא גימיקים. אבל סוכם כבר שהפועל מודל 2014 פשוט לא שם.