הצעת חוק: המפיקים יקבלו בעלות על 85% מהיצירה

מטרת ההצעה של ח"כ רוברט אילטוב היא לעגן את זכויות המפיקים בהפקות מקור

לאחר שהשר גלעד ארדן הקים את ועדת אייל שתבחן את הבעלות על התוכן הישראלי, היום (ג') מוגשת לשולחן הכנסת הצעת חוק של ח"כ רוברט אילטוב (הליכוד ביתנו), שלפיה יהיו המפיקים בעלי מלוא הזכויות על יצירה טלוויזיונית בכל הקשור למכירתה בארץ או בחו"ל - כשגופי השידור יהיו זכאים לכל היותר ל-15% מההכנסות שתניב מכירה כזו.

ההערכה היא כי מאחורי הצעת החוק עומדים איגוד המפיקים ושורה של מפיקים בכירים בשוק הטלוויזיה המקומי. ההצעה היא תיקון לחוק הרשות השנייה, הקובע כי 65% מכלל ההפקות בטלוויזיה המסחרית יופקו מחוץ לבתיהן הזכייניות.

על-פי הצעת החוק, עליה חתומה שורה ארוכה של חברי כנסת מסיעות הבית השונות, לא יוכלו זכייניות הטלוויזיה למנוע מכירה של הפקה מקומית לצד שלישי לאחר תקופה של בין 3 ל-5 שנים מיום חתימת החוזה מול יוצרי ההפקה. למעשה, בתום תקופה זו, יהיו היוצרים בעלי מלוא הזכויות בה.

במהלך "תקופת השידור הראשונה", עבור כל שימוש באמצעים טכנולוגיים נוספים מלבד טלוויזיה - כלומר דיגיטל או סלולר, יהיו המפיקים זכאים ל-10% לפחות מעלות ההפקה בה נעשה שימוש.

"בשל גודל האוכלוסייה בישראל, מספרם המצומצם של הגופים המשדרים שידורי טלוויזיה, מגבלות השימוש בשפה העברית בישראל והייחודיות התרבותית, קיים כשל שוק בתחום הפקות המקור בישראל", נכתב בהסבר לחוק. "בשל התפתחויות טכנולוגיות, תהליך הגלובליזציה ותהליכים נוספים שהתרחשו במהלך השנים האחרונות, הפך הזיכיון מאמצעי להבטחת קיומה של הפקה ישראלית מגוונת הנובעת ממספר מקורות שונים, ל'שער כניסה' ומסננת להפקות ישראליות טרם הגעתן לפלטפורמות אחרות מהטלוויזיה המסחרית בישראל, כגון שידורים לפי דרישה (VOD), העברת תכנים באינטרנט או מכירת פורמטים.

"במהלך השנים האחרונות נשחקו זכויות המפיקים העצמאיים, הן מבחינת הבעלות על היצירה והן מבחינה כספית. כתוצאה מכך, שוק ההפקה המקומית הקנויה הצטמצם".

מטרתה של הצעת החוק, לשון ההסבר, היא "לעגן את זכויותיו של מפיק בהפקת מקור, ובכך לעודד את היצירה הישראלית המקומית, את ההפקות בישראל ואת הפלורליזם בתחום".

ח"כ אילטוב אמר כי "מדינת ישראל היא startup nation לא רק בהיי-טק אלא גם ביצירת פורמטים טלוויזיונים ובהפקות מקור מגוונות וחדשניות. מדינת ישראל התברכה בהון אנושי איכותי שיוצר יצירות שכל העולם רוצה. מטרת הצעת החוק היא לחזק את היצירה וההפקה המקומית ולהסיר את החסמים ואת כשלי השוק שקיימים היום. שגשוג של שוק הפקה מקומי יביא לגיוון ועושר תרבותי במסך הטלוויזיה המקומי ולהצלחה כלכלית בעולם, שכולנו נהנה ממנה".