שר הפנים: ריבית הפיגורים בתשלום לעיריות תרד ל-0.5%

השר גדעון סער חתם על צו להפחתת גובה הריבית בגביית החובות של הרשויות המקומיות מתושבים ומעסקים ■ שר האוצר לפיד עתיד לחתום על הצו היום, ולאחר פרסום הצו ברשומות הוא ייכנס לתוקף

שר הפנים גדעון סער חתם אתמול (ב') על צו המורה על הפחתת גובה הריבית בגביית החובות של הרשויות המקומיות מתושבים ומעסקים. מדובר בהפחתה מ-0.75% ל-0.5% בגובה ריבית הפיגורים החודשית שמשולמים לחובות לרשויות המקומיות. שר האוצר,יאיר לפיד, עתיד לחתום על הצו היום (ג') ולאחר פרסום הצו ברשומות הוא ייכנס לתוקף.

נכון להיום, רשויות מקומיות גובות תשלום ריבית של 0.75% בחודש בגין פיגורי חובות, בעוד שבמקרים של גביית יתר, מזוכה התושב בריבית חודשית של 0.5%. הצו עליו חתם שר הפנים קובע כי גובה ריבית החובה יופחת וישווה למעשה לריבית אותה מקבל התושב.

"הצו עליו חתם שר הפנים בדבר הפחתת ריבית הפיגורים על חובות לרשויות המקומיות מ-0.75% ל-0.5% לחודש, בא לשקף את הירידה הכללית בריביות במשק שחלה בשנים האחרונות", כך מסביר עו"ד מרדכי האן-מרקוביץ ממשרד גלר, האן-מרקוביץ, פרג ושות' העוסק באכיפת חיובים וגביה. "בעוד הריביות שנקבעות בידי משרד האוצר, הופחתו במקביל לירידה הכללית במחיר הכסף שהוביל בנק ישראל, ריבית הפיגורים על חובות לעיריות נותרה גבוהה ולא מידתית ביחס לריביות הנהוגות במשק".

עו"ד האן-מרקוביץ מעריך כי הצו עליו חתם שר הפנים עשוי לסייע למשקי בית אשר צברו חובות לרשויות: "במקרים של משקי בית הרשויות אינן נוהגות (פרט למקרים חריגים) לתת הנחה בריבית, כך שהפחתת הריבית יכולה בהחלט לסייע בידי אותם חייבים. בכך, יוכלו הרשויות להקל על תושביהן אשר נקלעו לקשיים כלכליים ואין ספק שמבחינה חברתית, הדבר מבורך בהחלט".

במקביל, עו"ד ירון נדם שותף במשרד עו"ד בן אלעיזר העוסק במיסוי עירוני מסביר שמדובר בתיקון לשינוי שנעשה בגובה הריבית בשנת 2000 ויצר עיוות: "עד שנת 2000 שיעור הריבית הפיגורים על החובות ממיסים עירוניים כגון ארנונה הייתה בשיעור של חצי אחוז והיתה דומה לריבית שמשלמים על יתרות זכות במקרה של השבה או גבית יתר. בשנת 2000 היו מדדים נמוכים ובגלל שאין קנסות בארנונה הרשויות התלוננו ואז הגדילו את הריבית ל-0.75% ואת ריבית הזכות השאירו על חצי אחוז ונוצר עיוות מסוים.

"גם הריביות במשק בשנת 2000 היו מאד גבוהות אז אנשים העדיפו במקום להיות במינוס בבנק להיות חייבים לעירייה כי ממילא לא היו קנסות.יתכן והצעד של סער נובע מהפער הגדול בין הריבית במשק לריבית שגובות הרשויות. זה צעד מתבקש שיעודד את הרשויות לגביה מהירה יותר. הריבית הגבוהה של הרשויות המקומיות היוותה גם תמריץ שלילי לרשויות המקומיות בכך שלא מיהרו לגבות ארנונה והעדיפו שהחובות יתפחו במקום להשקיע בפקדונות בבנק העדיפו שיש להם חובות שנושאים ריבית גבוהה. הריבית הגבוהה עודדה רשויות לחייב גם רטרואקטיבית בידיעה שהחיובים האלה נושאים שיעורי ריבית מאד גבוהה".

גם עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך היום על הודעת שר הפנים: " שר הפנים מגלה רגישות והבנה לבעיות של המגזר העסקי בכל הנוגע למסים הנגבים מהם על ידי הרשויות המקומיות. ההחלטה מעידה על כך שהשר מתקן עוול שנמשך כבר 25 שנה, מבלי שאף אחד ממשרד הפנים, לא שרי הפנים בעבר ולא הפקידות המשרד הפנים פעלו לשנותו. אנו רואים בזה צעד חשוב קדימה בתיקון העיוותים אך יחד עם זאת ממליצים כי ריבית על פיגורים של הרשויות תשווה לריבית המקובלת בכל הקשור לגביית מסים שהיא ריבית החשב הכלל, כך שתהיה אחידות במשק בעל הנוגע לפיגורים במערכת המס. אנו מקוים ששר הפנים יזום תיקונים נוספים לעיוותים בכל הקשור למס הארנונה, כפי שעשה ביוזמת החקיקה הקודמת של שינוי המועדים להגשת בקשות להעלאות חריגות והצעד הנוכחי".

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, ברך גם הוא על ההחלטה: "מדובר בצעד אשר יקל באופן ברור על המגזר העסקי וכן כל משקי הבית. אני סמוך ובטוח כי נחישותו של השר תבוא לידי ביטוי גם בתיקון עוולות נוספות הנובעות מגביית המיסים העירוניים, דוגמת עדכון הנוסחה להעלאה אוטומטית של ארנונה, הפסקת השימוש שעושות רשויות מקומיות בחברות גבייה, קביעת מדדי יעילות לרשויות המקומיות על מנת להפחית את בסיס הארנונה ועוד".