"מלחמת אחים": כך החלו הפרשות השונות בנמל אשדוד

הפרשות התפוצצו ע"י שני צדדים שהתגוששו ביניהם: יו"ר דירקטוריון הנמל גדעון סיטרמן מצד אחד, ומהצד השני יו"ר ועד העובדים אלון חסן והמנכ"ל שוקי סגיס

כמו במקרים רבים אחרים, הפרשות השונות בנמל אשדוד התפוצצו על-ידי שני צדדים שהתגוששו ביניהם: יו"ר דירקטוריון הנמל, גדעון סיטרמן, מצד אחד, ומהצד השני יו"ר ועד העובדים, אלון חסן, והמנכ"ל, שוקי סגיס.

זה התחיל לפני כשנתיים בדיווחים תמימים לכאורה על כך שהוועד בנמל מאיים לשבות בעקבות החלטה של סיטרמן להזיז מתפקידה את העוזרת האישית של סגיס, משום שהיא התחתנה לפני מספר שנים עם מנהל עבודה בנמל. סיטרמן החליט למעשה לשנות את הקריטריונים למניעת העסקת קרובי משפחה, כך שתיאסר העסקה שכזו גם בלשכת המנכ"ל ולא רק בלשכת מבקר הפנים ובמספר יחידות נוספות.

אלא שאז התברר כי מאחורי הצעד הזה של סיטרמן, שנתפס כמי שמתעקש לכונן מנהל תקין יותר בנמל, עומדת לכאורה אכזבתו מהגב שהפנו לו חסן וסגיס, שדחו ניסיון שלו למנות פעילת ליכוד לתפקיד שמעולם לא היה קיים בנמל: "מלוות אחמ"ים". סיטרמן, כפי שחשף אז "גלובס", ביקש למנות את הפעילה בשכר של כ-20 אלף שקל בתוספת רכב צמוד, ואף הגיע לשם כך לביתו הפרטי של חסן כדי לשכנע אותו בעניין (סיטרמן אישר את הדברים).

לאחר מקרה העוזרת האישית שהתבקשה לזוז מתפקידה, נחת על שולחן דירקטוריון הנמל מה שכונה "מסמך סגיס" - מסמך שמהווה מעין "כתב אישום" חמור שכתב סגיס נגד סיטרמן, בו שלל טענות קשות. סגיס העיד במסמך כי סיטרמן ניסה להתערב במכרזי כוח אדם ולמנות. בין היתר, את בנו של יו"ר המטה שלו, איש ליכוד בעצמו, לסוור בנמל. על-פי סגיס, סיטרמן טען שאת המינוי הזה ביקש שר התחבורה ,ישראל כ"ץ. השר כ"ץ מצידו הכחיש את הדברים וממשיך להעניק גיבוי לסיטרמן עד היום, כולל ניסיונות להשאירו בתפקידו, למרות שרשות החברות הדיחה אותו לפני מספר חודשים.

בנוסף, סגיס טען במסמך כי סיטרמן התערב במכרזי רכש וביקש להטות אותם לטובת חברות ספרדיות - זאת כאשר בעברו של סיטרמן הוא ייצג בישראל חברות מספרד בתחום התחבורה והתשתיות. עוד טען סגיס כי סיטרמן ביקש להגדיל את התשלום החודשי למשרד יחסי הציבור "ארד תקשורת" - ניסיון שהוגדר על-ידי סגיס כ"תמוה", שכן השכל הישר מצדיק לכאורה שהיו"ר ינסה לצמצם את הוצאות הנמל ולא להיפך.

המבקר נכנס לתמונה

לאחר פרסום המסמך, שהביא לפתיחת בדיקה מצדו של מבקר המדינה, טען חסן כי סיטרמן מנסה להתנקם בו. לדבריו, סיטרמן רמז לו כי הבדיקה שערך בעניין עסקיו הפרטיים של חסן, שמצאה כי אין בהם משום ניגוד עניינים עם פעילות הנמל, יכולה להיפתח בשנית.

בפועל, בדיקה נוספת אכן נפתחה, ופרטיה הפכו לכותרות החמות של שנת 2013. נמצא כי הנמל רוכש חומרי ניקוי מחברת שיווק שבבעלות קרובי משפחתו של חסן, כאשר החומרים עצמם מיוצרים במפעל שבבעלות חסן. עוד נמצא כי חסן מחזיק בחברת הובלה שפועלת בנמל, תחת השם "בן עידן הובלות".

לפי הבדיקה, בעורף הנמל פועלת חברת "דנה לוגיסטיקה", שמעניקה שירותים ללקוחות הנמל, כשחברה זו מנוהלת על-ידי קרוב משפחתו של חסן והיא בבעלות יניב בלטר - חברו ושותפו של חסן (לפחות בעבר) לעסקים אחרים. לפי מספר דיווחים, "דנה לוגיסטיקה" זכתה בתוך זמן קצר מאז היווסדה לפעילות ענפה, כשבין לקוחותיה הגדולים נמנית חברת קידוח הנפט "שמן", שבבעלות ג'קי בן-זקן ואברהם ננקישוילי.

חסן השעה את עצמו בשנה שעברה מחברותו בוועד לאחר הפרסומים בעניין, אולם לאחר שרכש את חלקו של בלטר בשותפות העסקית של השניים ("שיפודי ציפורה"), קבעה ועדה פנימית של ההסתדרות כי אין מניעה שיחזור לשמש כיו"ר הוועד. במקביל, חסן וסיטרמן הגישו תלונות הדדיות במשטרה.