אנג'יוסקור שהוקמה בישראל נמכרת תמורת 230 מיליון דולר

החברה שמפתחת כלים לצנתור פועלת בשנים האחרונות בארה"ב ■ באנג'יוסקור הושקעו כ-110 מיליון דולר: "המשקיעים הישראלים לא הרוויחו הפעם מהעסקה"

חברת אנג'יוסקור (AngioScore), שמפתחת כלים ייחודיים לצנתור בתחום הקרדיולוגיה, תימכר לחברת ספקטרנטיקס האמריקאית תמורת 230 מיליון דולר. מחצית מהסכום תשולם במזומן והיתרה במניות ספקטרנטיקס. בנוסף תהיה אנג'יוסקור זכאית לתשלומים נוספים, בהיקף שאינו ידוע, בכפוף לאבני-דרך שונות לרבות יעדי מכירות ואישורי רגולציה.

המוצר של אנג'יוסקור נמכר בארה"ב כבר מספר שנים ומגלגל מחזור של עשרות מיליוני דולרים. בחברה שהוקמה בשנת 2003 הושקעו כ-110 מיליון דולר. שווי השוק של ספקטרנטיקס הוא כמיליארד דולר.

אנג'יוסקור היא חברה אמריקאית שהוקמה במקור בישראל על-ידי ד"ר איתן קונסטנטינו, נמרוד צורי ואפרים הלר (שכבר עשה קודם לכן אקזיט ענק בחברת Therasense, שנמכרה ב-1.2 מיליארד דולר לאבוט).

אנג'יוסקור מומנה בעיקר על-ידי משקיעים ישראלים, למעט אינומד, פעילות ההון הסיכון תחום הרפואי של ג'רוזלם גלובל ונצ'רס. הקרן הזו כבר פורקה והמניות באנג'יוסקור נמסרו למשקיעי הקרן, אולם הם כנראה לא יתוגמלו בעקבות האקזיט של החברה, מאחר שסבבי ההשקעה המאוחרים דיללו אותם.

המרוויחים הגדולים מן העסקה הם המשקיעים בסבבים האחרונים, קרנות אמריקאיות שהחזירו בערך פי 3-4 על השקעתן. המובילות ביניהן הינן קרן הפרייבט אקוויטי Saints, שכבר זכתה להצלחה בהשקעה בחברה ישראלית כשהשקיעה במדיגייד שנמכרה לסט'. גוד בכ-300 מיליון דולר, וכן הקרנות קליפורניה טכנולוג'י ונצ'רס, Psilos Group, UV Ventures.

"קשה להציג קפיצה במכירות"

גורם המקורב לתחום אמר היום ל"גלובס": "העסקה של אנג'יוסקור היא דוגמא מצוינת לחברה שמתחילה בישראל, וכל הכבוד ליזמיה הישראלים שהמשיכו ועשו חיל בתחום המכשור הרפואי, אבל לא הם ולא החברה נמצאים כבר בישראל, וגם המשקיעים הישראלים לא הרוויחו הפעם מן העסקה.

"זו גם דוגמא מצוינת לקושי בבניה של חברות כאלו, של קו מוצרים אחד. חברה כזו כמו אנג'יוסקור, יש לה שתי ברירות - היא יכולה להירכש עם תחילת המכירות, או שהיא יכולה לרכוש מוצרים נוספים, ולהפוך לחברת מכשור רפואי גדולה בפני עצמה - אך רק חברות סטארט-אפ מעטות מאוד מצליחות לעשות זאת. (את זה בדיוק מנסה לעשות ספקטרנטיקס עם רכישת אנג'יוסקור - זו העסקה הגדולה ביותר שלה עד היום).

"כשחברה מתמקדת במספר קטן של מוצרים, גם אם היא מצליחה במכירתם, קשה לה להציג קפיצה במכירות ולכן קשה לה גם לבנות ערך, וסופה להימכר".

אותו גורם טוען כי עדיין מדובר בהצלחה לשוק הישראלי, כי כל טכנולוגיה שמקורה בישראל אשר מצליחה בשוק, מקלה על השיווק של טכנולוגיות ישראליות נוספות בעתיד.

באשר ליזמים, ככל הידוע הלר מכר את מניותיו בחברה בעבר, ברווח מסוים, ואילו לגבי קונסטנטינו לא ידוע כמה מניות יש לו בחברה, אבל לרוב כשיזמים עוזבים חברה ואחר כך היא מגייסת עוד עשרות מיליוני דולרים, חלקם של היזמים נשחק. קונסטנטינו הקים מאז את חברת טרירם, שזוכה להצלחה במכירות בארה"ב ובסינגפור. טרירם הונפקה באחרונה בבורסה בסינגפור וגייסה 55 מיליון דולר לפי שווי של 212 מיליון דולר. הלר מכהן כיום כמנכ"ל חברת SynAgile Corporation לטיפול בפרקינסון. ככל הידוע, גם נמרוד צורי מתגורר בארה"ב.

אנג'יוסקור פיתחה סדרה ממוקדת של מוצרים לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים בלב ובגפיים. הרוכשת, ספקטרנטיקס, מפתחת גם היא מכשירים זעיר פולשניים לטיפול במחלות כלי דם, בגפיים ובלב. לחברה המשולבת יהיו הכנסות פרו פורמה של 213 מיליון דולר.