הסכמי הגג מתחילים לעבוד: מכרז לבניית 1,725 יח"ד במודיעין

בניגוד לעמדת משרד השיכון, ישנו תרחיש לפיו מי שיזכה במכרז הקרוב במחיר מלא על הקרקע וישווק דירות במחיר השוק - ימצא עצמו מתמודד מאוחר יותר עם קבלנים אחרים ששילמו פחות על הקרקע וישווקו דירות במחיר נמוך יותר

רשות מקרקעי ישראל פרסמה היום מכרז בעיר מודיעין-מכבים-רעות לבניית 1,725 יחידות דיור בשכונת נופים בסמוך לשכונת קייזר בעיר. מדובר במכרז הגדול ביותר שפורסם בעיר בשנים האחרונות.

המכרז מחולק ל-30 מתחמים בגדלים שונים אליהם יוכלו קבלנים, יזמים, עמותות וקבוצות רכישה להגיש הצעות. במכרז לא נקבע מחיר מינימום וחוברת המכרז עתידה להתפרסם בימים הקרובים. על פי התב"ע כולל המתחם כולו גם 120 יחידות דיור נוספות המיועדות לדיור מוגן שככל הנראה ישווקו בשלב מאוחר יותר. התוכנית כולה משתרעת על שטח כ-954 דונם ומלבד יחידות הדיור כוללת גם שטחי מסחר בהיקף 4,400 מ"ר ומבני ציבור בהיקף 25.5 אלף מ"ר. שטח דירה ממוצע על פי התוכנית יהיה 110 מ"ר.

במשרד השיכון מבטיחים היום שהמכרזים הגדולים הבאים בעיר כבר ייצאו במסגרת התוכנית החדשה המקודמת כיום - מכרזי מחיר מטרה. "בסוף 2014 מתוכננים לצאת מכרזים לכ-1,500 יחידות דיור נוספות בעיר מודיעין במסגרת מכרז מחיר מטרה", כך אומרים במשרד השיכון היום. "אם המחיר למ"ר כיום עומד על כ-15 אלף שקל למ"ר, המחיר למ"ר במכרז מחיר מטרה צפוי לעמוד על כ-12 אלף שקל למ"ר, כך שדירת 100 מ"ר במתחמים שישווקו בסוף השנה יימכרו לזכאים, רוכשי דירה ראשונה ומשפרי דיור בעלי דירה יחידה, תמורת 1.2 מיליון שקל בלבד". במשרד סבורים כי העובדה שהמכרזים הבאים יצאו במתכונת מכרזי מחיר מטרה תוביל לביקוש מצד קבלנים למכרזים הנוכחיים אולם יש לציין כי ייתכן והמציאות דווקא תהיה הפוכה.

אם יצאו כעת המכרזים הרגילים, והקבלנים ידעו שעוד כמה חודשים יצאו מכרזים שעתידים להיסגר במחירים נמוכים יותר, מדוע שייגשו למכרזים רגילים כעת? בפועל עלול להיווצר מצב במסגרתו מי שיזכה במכרז הקרוב במחיר מלא על הקרקע וישווק דירות במחיר השוק ימצא עצמו מתמודד מאוחר יותר עם קבלנים אחרים ששילמו פחות על הקרקע וישווקו דירות במחיר נמוך יותר (בעקבות הרף שייקבע למחיר מטרה). בדיוק מהסיבה הזו מקווים במשרד השיכון כי מי שייגש למכרז הנוכחי ייקח בחשבון את המצב האמור ויגיש הצעות נמוכות יותר על מתחמי הקרקע כדי שיוכל להתחרות עם המכרזים הבאים אולם במקביל התוצאה עשויה גם להיות הפוכה.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל אמר היום: "הסכמי הגג עושים את העבודה. ההבטחה של הממשלה להעניק את כל התשתיות והמעטפת הדרושה לערים עמן נחתמו הסכמי הגג מאפשרים שיווקם של מכרזים גדולים חדשים, שלא היו יוצאים לדרך ללא הסכמים אלה. בנוסף, ראשי הערים התחייבו ללוח זמנים קצר וקצוב של מתן היתרי בנייה תוך 90 יום. הגדלת ההיצע לצד קיצור ההליכים וכמובן תכניות מחיר המטרה והמע"מ בשיעור אפס יביאו בשנה הבאה לירידת מחירי הדירות. הדברים יכלו לקרות רק בזכות שיתוף הפעולה הפורה עם ראש עיריית מודיעין מר חיים ביבס ואני מודה לו על כך".