הסתיים שדרוג מערך מסלולי ההמראה והנחיתה בנתב"ג

4 שנים, תקציב של מיליארד שקל - ו-1.5 מיליון טון אספלט ■ שמואל זכאי: "זו גם בשורה לצרכן הישראלי שתהיה לו זכות בחירה של מגוון טיסות"

יום חג לנתב"ג, יום עצוב לעשרות אלפי ישראלים שיכנסו למעגל הסובלים מרעש מטוסים: רשות שדות התעופה (רש"ת) חנכה הבוקר (ה') בטקס חגיגי את מסלול 21 הישן-חדש, שעל שדרוגו עמלה ב-4 השנים האחרונות בהשקעה של כמיליארד שקל (מתקציבה).

המסלול, שעד כה שימש בעיקר לנחיתות של טיסות פנים, עבר מתיחת פנים ומעתה ישמש גם כמסלול נחיתה של טיסות בינלאומיות. במסגרת השיפוץ המסלול הוארך, הורחב והואר עם 10 אלף גופי תאורה ומיליון כבלי תאורת מסלולים. מטרת השיפוץ-שדרוג היא: לשפר את רמת הבטיחות על ידי יצירת הפרדה מוחלטת בין מסלולי הנחיתה ומסלולי ההמראה בשדה וכתוצאה מכך לאפשר המראות ונחיתות בו זמנית; להגדיל את תנועת המטוסים בו זמנית בשדה; ולפזר את עומס רעש המטוסים הנוחתים מעל יישובים נוספים ולהפחית את הרעש מעל היישובים שסבלו עד כה.

כאמור, המסלול האמור נחנך בקול תרועה רמה. תחילה בחגיגה מתוקשרת של נחיתה ראשונה של מטוס אל על שהגיע מרודוס על האספלט החדש, ולאחר מכן בדברים שנשאו קברניטי הפרויקט.

שר התחבורה, ישראל כץ: "זהו שלב נוסף ביישום השמיים הפתוחים בתחרות הוגנת ליותר יעדי טיסה, יותר חברות תעופה ובהכפלת התנועה האווירית. קיימת עלייה במספר הטיסות והנוסעים וזהו חלק ממהפך המחירים המאפשר לטוס במחירי תחרות השווים לכל כיס".

יו"ר מועצת רש"ת, עובדיה עלי: " סיום שדרוג המסלולים זהו שלב נוסף במחויבות של רש"ת לאזרחי ישראל ולמיליוני התיירים הבאים בשעריה. הגדלת תשתיות התעופה, שיפור הבטיחות, איזון חלוקת הרעש בין יישובי הסביבה ושיפור השירות עמדו לנגד עינינו כשיצאנו לפרויקט מורכב זה - וזאת ביצענו". עלי גם הודה, בין היתר, לעובדי רש"ת שתרמו את חלקם בפרויקט והביאו לסיומו. אגב, עובדי רש"ת מצויים בימים אלה בסכסוך עבודה עם הנהלת רש"ת בטענה שהעומס הרב המוטל על כתפיהם בעבודה לא זוכה לתגמול ראוי ומצריך תקנים חדשים.

מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, דיבר אף הוא: "מועצת רש"ת החליטה לפני כחמש שנים החלטות גורליות לביצוע פרויקטים לשיפור הבטיחות להגדלת קיבולת נתב"ג, שיאפשרו גם את פיזור אזור הרעש בין הישובים סובב נתב"ג באופן הגון יותר. הצלחנו להוסיף טיסות ולהגדיל את התיירות ולאזן בין צרכים סביבתיים של הישובים סובב נתב"ג לבין פיתוח התעופה האזרחית במדינת ישראל".

ואילו מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, אמר שהפרויקט מביא עמו גם בשורה צרכנית: "זו גם בשורה לצרכן הישראלי שתהיה לו זכות בחירה של מגוון טיסות במגוון רחב יותר של מחירים ויותר אפשרויות לטוס ממדינת ישראל ואליה. היום אנחנו יכולים להתגאות בנמל בטוח יותר, חדיש, מודרני ויעיל שיאפשר לתעופה האזרחית במדינת ישראל לגדול ולהשפיע על התוצר הלאומי הגולמי".

בעוד אלה חוגגים, עשרות אלפי ישראלים שעד היום יכלו לשבת במרפסת וללגום כוס מיץ בשקט, יאלצו לעשות זאת מעתה עם אטמי אוזניים. הכוונה היא לכל מי שגר מצפון לנתב"ג, קרי: תושבי כפר קאסם, ראש העין, מזור, בארות יצחק וקיבוץ עינת שגם הגישו התנגדויות לבית משפט - שיצטרפו אל תושבי דרום תל אביב, רמת אפעל, אור יהודה, מודיעין, בית נחמיה, כפר טרומן ויישובים נוספים עוטפי נתב"ג הסובלים מאז ומתמיד מרעש של מטוסים נוחתים; ולתושבי חולון ומערב ראשון לציון - הסובלים מהמראות מטוסים.

"אין ספק, סדרי עולם השתנו היום, ומי שגר מצפון לנתב"ג ייכנס למעגל הסובלים מהרעש. מצד שני, כל מי שגר ממערב לשדה וכבר סובל מהרעש - יסבול מהיום פחות כי חלק מהטיסות שטסו מעליו - יטוסו מהיום מעל יישובים אחרים", אומר אודי ברעוז, סמנכ"ל מבצעים ברשות שדות התעופה. באשר להתנגדויות השונות שהוגשו לבית משפט, אומר ברעוז כי "אי אפשר לדרוש מנתב"ג לא לאפשר נחיתות בלילה, שהן עיקר מקור הרעש ולא המראות, כי המשמעות של זה היא גזר דין מוות לגוף מסחרי כמו נתב"ג. דבר כזה יפגע בסופו של דבר גם בצרכן הישראלי, כי לטיסות לואו קוסט ולטיסות שכר - שנוחתות בשעות הלילה- לא תהיה כדאיות כלכלית להגיע הנה".