משרד הכלכלה: רק כמחצית מהתקנים שתוכננו להתבטל - בוטלו

במשרד מעריכים כי השפעה על יוקר המחיה תורגש רק בעוד 3 שנים ■ התעשיינים: "נהפוך לפח הזבל של העולם"

משרד הכלכלה הודיע כי הצליח להסיר 61 תקנים מרשימת התקנים הרשמיים. הרשימה מונה כ-600 תקנים, ובמשרד טוענים כי צמצומה ב-10% יאפשר לחשוף את המשק למוצרים מיובאים רבים, להרחיב את התחרות ולאפשר הורדת מחירים. אלא שהרפורמה, שעליה הודיע לפני כשנה שר הכלכלה, נפתלי בנט, הייתה אמורה לכלול ביטול נרחב פי שניים, של 122 תקנים. בנוסף, במקום 30 פקחי תקינה שהיו אמורים להיקלט במשרד, נקלטו בינתיים רק שלושה.

רפורמה התקינה אושרה בחודש אוקטובר עם השלמת תיקון חוק התקינה בכנסת. בשיחה עם "גלובס" הסביר מנכ"ל המשרד, עמית לנג, כי "עשינו שימועים ובירורים עם גורמים שפעילים בנושאים אלה ועם משרדי ממשלה נוספים והושגו הסכמות רק לגבי הסרתם של 61 תקנים. לגבי שאר התקנים, נמשיך לקיים דיונים. לא הרמנו ידיים".

עם הסרת התקנים מהרשימה, במשרד הכלכלה צופים הרחבה של היבוא של צמיגים לאופניים ולאופנועים, אמבטיות לשימוש ביתי, חלקי חילוף למכוניות, מוצרי מזון משומרים בקופסאות מתכת ועוד. לדברי לנג, "בשלב זה קשה להעריך את ההשפעה של מהלכים אלה על יוקר המחיה, אך מדובר בהסרת רגולציה מיותרת שעד כה מנעה יבוא שיכול היה להרחיב את התחרות במשק". לנג הוסיף כי המהלכים יורגשו בקרב הציבור רק בעוד כ-3 שנים: "אי אפשר בשנה אחת לתקן מצב שנוצר במשך עשור שלם", אמר.

על פי תוכנית משרד הכלכלה, עשרות מוצרים שלגביהם קיימת כיום החובה להעבירם לבדיקת המכון, ישווקו עם הגעתם לארץ, בהתבסס על חתימת היבואן על תצהיר שלפיו הטובין קיבל תקינה רלוונטית במקום אחר בעולם. מוצרים אלה יהיו נתונים לבדיקות רנדומליות בשוק במקום במכס, והיבואנים יידרשו להציג בכל עת מסמכים רלוונטיים.

עם הצגת הרפורמה, הצהיר משרד הכלכלה כי 30 פקחי תקינה ייקלטו לשורותיו, אך עד כה נקלטו במשרד רק 3 פקחים. במשרד הסבירו, כי קליטת הפקחים תושלם כמתוכנן בתוך כשנתיים. "בחודשים האחרונים נציבות שירות המדינה הקפיאה את המכרזים הפנימיים באופן זמני, ועם חידושם יימשך הליך הגיוס של הפקחים. עד כה אוישו שלושה תקנים, 9 תקנים נוספים נמצאים בהליכים ו-3 מכרזים נוספים יפורסמו בקרוב".

בהתאחדות התעשיינים מזהירים מפני השלכות הרפורמה והפיכת ישראל "לפח הזבל של העולם". "התהליך של הורדת תקנים והפחתת מכסים במטרה להקל על יבוא הוא נפלא, אבל בתנאי שייתנו לנו גם יצוא חופשי", אמר ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק. "מהלכים כאלה פוגעים בתעשייה, במקומות עבודה וביכולת שלנו להתחרות, וזה בא בנוסף למשבר בשער הדולר. לתעשייה נגרם נזק בלתי הפיך".

חייק מטיל ספק בסיכוי שהרפורמה תביא להורדת מחירים: "מדובר באחיזת עיניים. הרפורמה לא תוביל לשום הוזלה, שכן עלויות התקינה שיבואנים נדרשים לשלם אינן מז'וריות. הרפורמה רק מייצגת את המצב שבו המדינה מוותרת על תפקידה להגן על אזרחיה תוך הפיכת השוק לפח הזבל של העולם. בריאות הציבור, בטיחותו ואינטרסים בסיסיים שלו יפגעו בעקבות מהלכים כאלה", אמר. עם זאת, לדברי לנג, לחוק יהיו תשובות למקרים שבהם מוצרים לא בטיחותיים או מסוכנים לציבור הובאו לארץ.