"רוטשטיין עושה כרצונו - ומשרד הבריאות עוצם עין"

נציבות המדינה תוקפת את פרופ' רוטשטיין ואת מנהל מח' האסתטיקה פרופ' וינקלר ■ ומי ייצג את וינקלר בשימוע? עו"ד אלי זהר, שמייצג גם את רוטשטיין

"אין להתפלא על כך שפרופ' זאב רוטשטיין (מנכ"ל בית החולים שיבא - ש.נ) עושה כרצונו אל מול העיניים 'העצומות לרווחה' של משרד הבריאות. לצערי, זהו גם ביטוי לתופעה מצערת הרווחת במערכת הבריאות, בה רופאים נותנים גיבוי לרופאים" - כך כותב היום (א') בחריפות יוני דוקן, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, לראשי משרד הבריאות.

במכתב שהגיע לידי "גלובס" מבקר דוקן את משרד הבריאות על רקע פרשת דיווח השעות הכוזב לכאורה של מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא, פרופ' אייל וינקלר: "תגובתכם הינה ביטוי מקומם ל'עצימת העיניים' של משרד הבריאות במשך שנים רבות בכל הקשור להתנהלותו של פרופ' רוטשטיין כמנהל שיבא בפרט, ולחולשת המשרד בפיקוח ובקרה על המרכזים הרפואיים בכלל. אני סבור שהציבור היה ראוי לתגובה יותר מכבדת מהתגובה הלקונית והמתחמקת של המשרד לנושא ציבורי חשוב ביותר העומד בימים אלה על סדר היום הציבורי" (מדובר בתגובה שמסר המשרד לפרשה בזו הלשון: "נמתין להחלטת ביה"ד של הנציבות ונפעל בהתאם" - ש.נ).

"מכתבו של פרופ' רוטשטיין הנושא את הכותרת 'לילות ללא שינה' (מדובר במכתב ששלח רוטשטיין לוינקלר בסוף 2013, ובו ביקש ממנו לחדול מהניתוחים הפרטיים בבוקר - ש.נ), נכתב הרבה אחרי תחילת חקירת הנציבות ואף לקראת סיומה, ומהווה מבחינתו ניסיון נואש להסיר את אחריותו למקרה. מדובר בניסיון בריחה מאחריות. סביר יותר ש'הלילות ללא שינה' נבעו מהידיעה על קיום החקירה והחרדה מתוצאותיה יותר מכל סיבה או תירוץ אחר", כותב דוקן ומוסיף כי "אני עדיין מצפה ממשרד הבריאות לבחון את מידת אחריותו של פרופ' רוטשטיין לכך שניתוחים פרטיים בוצעו בשעות הבוקר והצהריים, שהן שעות הפעילות במחלקה בבית החולים. אני סבור ש'החולים הציבוריים' שנתנו אמונם בפרופ' רוטשטיין כמנהל ביה"ח ובפרופ' וינקלר כמנהל מחלקה, זכאים לקבל משיבא וממשרד הבריאות תשובות לשאלות אלו".

גורמים במערכת הבריאות הטילו בסוף השבוע ספק באפשרות שפרופ' רוטשטיין לא היה מודע לנסיבות שהביאו את נציבות שירות המדינה לפתוח בחקירה כנגד פרופ' וינקלר. האחרון, כך על פי החשד, ביצע מאות ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר בשנים 2012-2013 במרפאת האסתטיקה הפרטית "קלאס קליניק" השייכת לקרן המחקרים של שיבא, זאת אף שדיווח כי באותן שעות עסק בעבודתו הציבורית כמנהל המחלקה וכך זכה לשכר כפול. על פי אותם גורמים, קשה להאמין כי מנהל דומיננטי כמו רוטשטיין ששולט בארגון ביד רמה, לא ידע שוינקלר מבלה שעות כה ארוכות במרפאה הפרטית - מרפאה שוינקלר עצמו עמד בראשה.

על פי דוח הנציבות, בשנת 2012 ביצע וינקלר 179 ניתוחים פרטיים ב-80 תאריכים שונים, ובשנת 2013 ביצע 158 ניתוחים פרטיים ב-70 תאריכים שונים. האם יכול להיות שמנהל מחלקה בבית החולים "נעלם" כל כך הרבה פעמים מהמחלקה בשעות הבוקר בלי שמנהל בית החולים יודע? במערכת הבריאות יש מי שטוען כי העובדה שמדובר במרפאה פרטית שבית החולים הקים בעצמו היא הסיבה לכך שלשיטתם לכאורה של בכירי שיבא לא מדובר באמת ב"היעלמות" - אלא בעוד דרך להגדיל את ההכנסות, גם אם זה מגיע על חשבון החולים והצוות הרפואי שלא רואים מספיק את מנהל המחלקה. יצוין, כי לרופאי שיבא אסור לבצע ב'קלאס קליניק' ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר אלא בשעות אחר הצהריים בלבד. עוד יצוין, כי לפרופ' וינקלר מרפאה פרטית המתמחה ברפואה אסתטית.

"שיקול פנימי של בית החולים"?

ידעו או לא ידעו הממונים עליו - אי-הנוחות שעולה מהפרשה הזו מתחזקת כשמגלים כי אל השימוע שערך ביום חמישי האחרון פרופ' רוטשטיין לפרופ' וינקלר, הופיע גם עו"ד אלי זהר כפרקליטו של וינקלר. למה זה מעניין? לא רק שעו"ד זהר משמש כיו"ר חבר הנאמנים של מרכז הלב בשיבא וכיו"ר פורום האתיקה של בית החולים, אלא שהוא גם עורך דינו האישי של רוטשטיין - לפחות עד לאחרונה.

לפני מספר חודשים, לאחר ש"גלובס" פרסם סדרת תחקירים אודות הניסיון של רוטשטיין להקים שדה תעופה למסוקים פרטיים ללא ההיתרים הדרושים וללא ידיעת משרד הבריאות, פנתה התנועה לאיכות השלטון להנהלת שיבא ולמשרד הבריאות כדי לקבל הסברים. אנשי התנועה קיבלו במהרה מכתב אזהרה ממשרדו של זהר (גולדפרב זליגמן ושות') בשם הנהלת שיבא - דבר שהביא את היועצת המשפטית של משרד הבריאות להורות לבית החולים לחדול לאלתר משימוש במשרד עו"ד פרטי ללא היתר לכך. במשרד הבריאות הבהירו כי רוטשטיין יכול להעסיק בעצמו את המשרד באופן אישי אם הוא סבור כי הוציאו את דיבתו, אך רמזו לו לא למהר לעשות זאת כי בפרסומים של "גלובס" יש משום "אמת דיברתי". מאותו רגע, משרדו של זהר שיגר מכתבים בשמו של רוטשטיין באופן אישי.

למה שעובד העומד בפני שימוע מול המנהל שלו ירצה להיות מיוצג על ידי עורך הדין של ההנהלה? כך או אחרת, בסוף השימוע החליט רוטשטיין להשעות את וינקלר באופן זמני מתפקידו כמנהל מרפאת 'קלאס קליניק', אך לא מתפקידו כמנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית. מוקדם יותר הסביר רוטשטיין ל"הארץ" כי להשעות את וינקלר מתפקידו כמנהל המחלקה יהיה בבחינת "לשפוך את התינוק עם המים", שכן הציבור הוא שייפגע מכך.

רוטשטיין טען כי מוטב להסתפק בקנס כספי בלבד במקרה הזה - טענה שקוממה עליו בכירים במערכת הבריאות. על פי אחד הגורמים, העבירה המיוחסת לוינקלר עלולה לעלות לכדי קבלת דבר במרמה והפרת אמונים - עבירה חמורה לכל הדעות ולא רק במישור המשמעתי. יצוין, כי וינקלר לא הכחיש כי ביצע ניתוחים פרטים בשעות הבוקר, וטען כי מקור הדיווח הכפול ב"טעות הקלדה".

עו"ד אלי זהר מסר: "אני מייצג את האינטרסים של פרופ' וינקלר וגם של בית החולים והציבור. אם למישהו צריכה להיות בעיה זה לפרופ' וינקלר, אבל הוא מכיר אותי שנים ולא נרתע מזה ולכן אין כאן ניגוד עניינים". עו"ד זהר הוסיף, כי לדעתו הסוגיה המרכזית בפרשה היא הדיווח הכפול, ואילו עצם העובדה שוינקלר ביצע ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר היא בבחינת "שיקול פנימי של בית החולים".

פרופ' וינקלר מסר: "יש לי הערכה רבה לעו"ד אלי זהר ואני סומך על היושרה שלו, כמו גם על המקצוענות שלו".

שיבא ומשרד הבריאות טרם מסרו תגובות.