ח"כ כץ: לא מנענו את שכר הבכירים החזירי

ח"כ חיים כץ בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט: "לא יכול להיות שמישהו בישראל יקבל מיליון וחצי שקל לחודש, מספיק עם החזירות הזאת. 200 אלף שקל לחודש - מספיק"

פנל פנסיה / צילום: איל יצהר
פנל פנסיה / צילום: איל יצהר

ח"כ חיים כץ תקף היום (ב') את שכר הבכירים במסגרת פאנל "עתיד הפנסיה: האם לעובדים של היום תהיה פנסיה מחר?" בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו באפט. בפאנל השתתפו עוד מנכ"ל פסגות חגי בדש, דורון גינת, ראש חטיבת חסכון ארוך טווח, הראל ועוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס.

כץ: "אחד הכשלונות הגדולים של הכנסת שלא הצלחנו למנוע את שכר הבכירים החזירי. מי שמבין איך הכנסת עובדת, נאמן וקנדל הקימו ועדה והם חיים באותו מילייה ולא נתנו לנו לפגוע בבכירים. התחלנו מהלך: נחזיר אותם לשכר שפוי. לא יכול להיות שמישהו בישראל יקבל מיליון וחצי שקל לחודש, מספיק עם החזירות הזאת. 200 אלף שקל לחודש - מספיק".

בדש: "לפסגות יש עקרונות ברורים בהצבעה באסיפות וכך נמשיך לנקוט בעתיד".

- תשנו משהו בשכר שלכם?

בדש: "כל החלטה של הרגולטור תתקבל בשמחה בפסגות".

דנינו: "השכר שלנו מפורסם. באמירה כללית, השכר צריך להיות ראוי, הגון, שקוף, מתחשב בהלכי רוח שמחוץ לבניין המשרדים ויחד עם זה מידתי. לא חושב שהשכר לא מידתי".

"טוב מאוד שיש למעל מיליון שכירים חוק פנסיה חובה"

- הביקורת לא מידתית?

דנינו: "מידתיות צריכה להיות בכל החברות ואני חושב שאצלנו מידתי".

גינת: "בנושא הזה צריך לנהוג עלפי מה שההוראות אומרות, ובעלי המניות צריכים לדון בזה. בהצבעות אנחנו עובדים דרך אנטרופי והמדיניות שלנו שקופה".

- השינויים של מאז שנות ה-90 היטיבו עם הציבור?

בדש: "בצד החיובי טוב מאוד שיש למעל מיליון שכירים חוק פנסיה חובה, והמעבר לקצבתי מבורך. מצד שני אי הטיפול בעצמאים וביטול החיסכון ההוני בעייתי. מה שלא פחות בעייתי, יש היום בעולם הפיננסי שני עולמות. עולם תחרותי ועולם ריכוזי. תחרותי - קרנות, קופות גמל, תעודות סל, יש תחרות על המחיר, יש ניוד. מאבק על תשואות, על שירות. מצד שני שוק ריכוזי של פנסיה וביטוח: אין ניוד, אין ממש תחרות על תשואות ושירות, ופה צריך להכניס את בתי ההשקעות לפנסיה ולביטוח כי אם רוצים מהפכה אמיתית. פסגות גוף שיש לו יכולות, צריך לתת את הכלים. זה צריך לקרות".

- מי צריך לספק?

בדש: "אנחנו פועלים ומתקדמים יפה, אבל תבדוק מכרזים פנסיונים של חברות גדולות - מראה כאילו תפרו אותם".

- עוזי, בחרתם לצאת משוק הפנסיה.

דנינו: "צריך להתייחס להשפעות האקסוגניות של תוחלת חיים, יציאה מוקדמת משוק העבודה. חשוב להבין אותן. הפתרונות יכולים להתבצע על ידינו, אבל בלי רוח גבית של הרגולטור - אי אפשר".

- מה מצפה שיעשו למענך בכנסת, באוצר?

דנינו: "בעיית הריכוזיות היא בעיה, לכן השתחררנו, מכרנו את קופת הפנסיה שלנו. אין לשום גוף אפשרות לצמוח למעלה ולהיות מתחרה. בעיית הריכוזיות של ענף הפנסיה צריכה להיות מטופלת ע"י הרגולטור".

- דורון, קבוצת הראל, אתה הריכוזיות עליה מדברים.

דורון: "קצת מצחיק לשמוע על ריכוזיות, דמי הניהול יורדים מדי שנה, מכרזים שדמי הניהול יורדים, ציבור מבוטחים שזוכה להנחות. אז להגיד שהריכוזיות פוגעת בתחרות? אנחנו בעד כניסתם לתחרות, זה טוב לצרכן".

כץ: "לחוסך אין פנסיה. פנסיה הוא ביטוי לא נכון. אדם הולך לתוכנית הכי ארוכה בחיים ואין לו מושג אם מה הוא ייפגש. עד 1995 בן אדם ידע פלוס מינוס עם מה הוא ייפגש. המדינה שלטה. היום רק היצרנים חוגגים. פנסיית חובה זה הדבר הכי גרוע שעשו במשק. למי אין פנסיית חובה? לאנשים שמרוויחים 4,300 שקל ומפרישים כ-200 שקל בחודש, לא מקבלים הטבות מס ואין להם איך לחיות, ואחרי 40 שנה מקבלים פנסיה של 2,500 שקל ואין להם הבטחת הכנסה, ולכן אין להם הנחות בארנונה ובתחבורה. עשו להם עוול ענק".