הקרב הבא בסלולר: התנגדות לשחקנים נוספים

"אם החליטו על 3 רשתות סלולריות בישראל, מה הטעם לערוך מכרז לשחקנים נוספים שרק יקפיץ את המחירים? חסרה תחרות בשוק הסלולרי? 35 שקל לחבילה לחודש לא מספיק?"

אנטנה סלולרית / צילום: תמר מצפי
אנטנה סלולרית / צילום: תמר מצפי

הקרב הבא בשוק הסלולרי: מרבית המפעילים הסלולריים יתנגדו לעריכת מכרז, שיאפשר לגורמים נוספים לרכוש תדרים עבור הדור הרביעי ולהיכנס לשוק, וידרשו להקצות אותם לפי מחירים שיקבע האוצר והחשב הכללי עבור בעלי רישיונות סלולר בלבד.

משיחות עם מפעילים עולה כי פרסום המכרז שצפוי בשבועות הקרובים, עשוי להוות תחילתו של מאבק קשה מצד כל המפעילים, כאשר בראש ובראשונה מתכוונות חברות הסלולר הוותיקות לדרוש שמשרד התקשורת יקצה את התדרים ולא יערוך מכרז פתוח, וזאת על מנת למנוע מצב שבו התמחרות על התדרים תביא לעלייה מטורפת במחירים, משום שאין מספיק תדרים לכולם, ומצד שני הם טוענים כי ממילא הוחלט על מבנה של 3 רשתות סלולריות שיהיו בישראל, ולכן צריך להקצות את התדרים על שיקולים אחרים ולא רק שיקולי מחיר.

חשש כבד יש בעיקר מפני אפשרות שחזי בצלאל, הבעלים של 018 אקספון או גורמים אחרים, כמו חברת יופון, יתמודדו במכרז וירכשו תדרים תוך כדי שהמדינה נותנת להם עדיפות או מתמרצת אותם לקנות 5 מגה הרץ בתחום התדר המבוקש 1,800 מגה הרץ, שזה התחום המועדף על-ידי מרבית המפעילים ואשר נמצא במחסור.

בכירים בשוק טוענים שאם שחקן כמו בצלאל או יופון, ירכשו חבילת תדרים, הדבר יביא למצב שבו המדינה תעניק נכס למפעיל שממילא אינו מתכוון להקים רשת וכל מטרתו תהיה לסחור בתדרים.

המפעילים טוענים שאם מקצים את התדרים אז יש להקצות אותם לחברות שמקימות את הרשתות ושמשקיעות מאות מיליוני שקלים, וזאת במקום להקצות אותם למפעיל שהיכולת שלו להיכנס לשוק מוגבלת, ושאינו מתכוון לבצע השקעות בהקמת רשת, ולכן מדובר בבזבוז משאבים משווע למדינה, שכן ברור שניצול התדרים הטוב ביותר ייעשה על-ידי החברות הוותיקות שהם נושאות בנטל הקמת הרשתות.

בקרב החברות החדשות גולן טלקום והוט מובייל, אומרים בשיחות סגורות כי הם מתכוונים להתמודד במכרז אך גם במקרה שלהם החשש מפני כניסה של שחקנים חדשים לשוק והאפשרות שהמחירים יקפצו, מעורר חשש אמיתי שכן אף אחת מהן לא בנויה לקחת על עצמה כרגע השקעה של מאות מיליוני שקלים.

"האם לא חסרה תחרות בשוק הסלולר שרוצים להכניס עוד שחקנים חדשים לשוק?", שואלים בכירים בחברות. מדינת ישראל הביאה את השוק למחירים של 40 שקל לחבילת סלולר, מחיר מהנמוכים ביותר בעולם, האם מישהו חשב על ההשקעה הנדרשת בהקמת רשת דור רביעי, ואיך מחזירים השקעה במחירים כאלה?"

המכרז צפוי להתפרסם כאמור בסוף החודש לשימוע, ולאחר מכן ייערך מכרז שצפוי להתבצע באזור ספטמבר. בקרב המפעילים שוררת תחושה קשה של חוסר אמון כלפי המשרד ויכולתו לעמוד בלוחות הזמנים וצופים כי המכרז ייערך אולי לקראת סוף השנה. יתרה מכך, לא מן הנמנע כי חלק מהחברות אף יעתרו לבג"ץ כנגד המשרד לאחר שיתברר סופית מה תהיה שיטת המכרז.