מיני מבחן דרכים: מיני קופר S מודל 2014 - התמכרות מיידית

המכונית ארוכה, רחבה וגבוהה יותר מהמיני דור ראשון, ולמרות שהיא שומרת על העיצוב האייקוני והפרופורציות המוכרות היא מתרחקת צעד נוסף משורשיה הנוסטלגיים

כמי שתפקידו כולל בחינה של יותר מ-40 מכוניות חדשות בשנה, מהמיטב של תעשיית הרכב, אני משתדל שלא לפתח כלפיהן קשר רגשי. קשר כזה מוביל למסלול צפוי וידוע מראש, שראשיתו מחשבות נוסח "מה היה אילו", המשכו בפגישה קצרה (ומתסכלת) בבנק וסופו בשברון לב.

אבל לעיתים מופיעה מכונית ששוברת את מחסומי ההגנה ויוצרת התמכרות קשה ומיידית. כזו היא המיני קופר S החדשה, שנחתה בישראל בחודש שעבר. עיצובה החיצוני נאה ואטרקטיבי, אבל הוא לא הסיבה להתמכרות. המכונית ארוכה, רחבה וגבוהה יותר מהמיני דור ראשון, ולמרות שהיא שומרת על העיצוב האייקוני והפרופורציות המוכרות היא מתרחקת צעד נוסף משורשיה הנוסטלגיים, בעיקר בזכות פנסי LED עגולים והיפר-מחוכמים, כונס אוויר מזויף על מכסה המנוע וצמד פתחי יניקת אוויר רבועים מקו הפגוש.

מר מוריס זצ"ל, ממציא המיני, עלול לזקוף גבה או שתיים למראה האבולוציה הטכנולוגית שעבר תא הנוסעים המינימליסטי שלו. מודל 2014 כולל ערב-רב של מתגים, עכבר רב שימושי בקונסול המרכזי לשליטה בעשרות התפריטים שעל צג ה-LCD הצבעוני, והמון גימיקים טכנולוגיים לבני דור ה-Z, כמו טבעת תאורה שמקיפה את צג הנתונים ומחליפה את צבע האורות בהתאם לסגנון הנהיגה (חסכוני, ספורטיבי וכו').

בכל הנוגע לתנאי המחיה, התא עבר שדרוג רציני. איכות הרכבה וגימור של המפעל הבריטי קפצה שנות דור, וכיום איכות התא לא נופלת מזו של החברה-האם, ב.מ.וו. העיצוב הפנימי צבעוני ותוסס כבעבר; מרחב הרגליים, הכתפיים והראש צמח משמעותית; המושב האחורי עדיין מתוכנן לשני נוסעים בלבד, אבל לפחות כעת הם נהנים ממרווח סביר לברכיים ולראש. גם תא המטען צמח, אם כי הוא עדיין מציע נפח סמלי למדי של כ-211 ליטר.

כל אלה יעניינו לקוחות שרוכשים את המיני כסמל אופנה, אבל מתחת לכל אלה נמצאת קפסולה דחוסה ומרוכזת פאן, שמשתחררת ישר למרכז העונג במוח. מנוע השני ליטר טורבו מייצר 192 כ"ס ו-28 קג"מ, מגיב מיידית ללחיצה על הדוושה ומסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות, בסיוע תיבה אוטומטית סופר-מהירה.

כבר נהגנו במכוניות שמאיצות מהר יותר ל-100 קמ"ש, אבל כשחווים את כוחות התאוצה הללו במכונית קלה יחסית (1150 קילו) וקטנה (3.8 מ') שיושבת קרוב לכביש, הריגוש ישיר יותר, ובהרבה. מי שירצה לנסות את מזלו עם כוחות החוק יוכל להעפיל ל-235 קמ"ש. ב-140 קמ"ש היא מרגישה כמעט רדומה.

אפילו המנוע הוא רק שחקן משני לשלדה הפנטסטית שיש בה הכול: אחיזת כביש רצינית; העברות משקל מדויקות ומיידיות; היגוי סופר-מהיר וישיר, כמו במכונית מסלול; ואפילו כמות מכובדת של חופש בזנב, לצורך שעשועי ראלי על כבישים חלקלקים. כל העסק הזה פועל ומגיב בהרמוניה, וגורם לנהג להרגיש שהוא מבזבז את זמנו כשאינו נוהג ברכב.

ההתמכרות למיני קופר S היא קשה ומיידית, ומחירה 197 אלף שקל לפני תוספות מיוחדות. זה מחיר גבוה מאוד, אולי אפילו לא הגיוני למכונית שלוש דלתות קומפקטית, אבל ההיגיון, כידוע, הוא לא הצד החזק של מכורים. נראה מה יגידו בבנק.