אל תורידו את האופניים לכביש

בפרומיל מתקציב משרד התחבורה אפשר לרשת את הארץ בשבילים

אתה יוצא מהבית, נדחק בין הפח הירוק המוצב על המדרכה, לקטנוע של השכנה החונה על המדרכה וצועד, עם הצאצא האישי שלך, בדרך אל הגן.

בדרך, תפסעו - אתה והפעוט - בזהירות, תשמרו מרחק מענפי הבוגונוויליה הדוקרניים המגדרים את בתי הדירות שלאורך הרחוב, תשתחלו בין ה"בוטקה" של מפעל הפיס לגי'פ של בעל הדוכן, לתיבת השרות של בזק וזו של חברת חשמל - שתיהן ממוקמות על המדרכה.

לבוטקה, לתיבות השירות, לקטנוע ולענפים הדוקרניים שמצמצמים את המדרכה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, אין פנים, אין אוזניים. עליהם אתה לא כועס.

גם לא על החלוקה של הרחוב, המגדירה כביש עם שני נתיבים למכוניות פרטיות שנוסעות בדרך ורצועות נוספות, בכל צד של הרחוב המיועדות לאותן מכוניות כשהן לא עומדות, כלומר רוב הזמן, רצועות חניית כלי רכב.

הרחוב העירוני בתכנונו השכיח מותיר רק שאריות צרות מאוד לכל שאר העוברים ברחוב. אתה, הילד שלך, הורים אחרים עם ילדיהם, והולכי רגל שפניהם אולי לאו דווקא אל הגן, הם "כל השאר".

דווקא האב שמרכיב את הילדה שלו באופניים, ונוסע על המדרכה, הוא זה שמנפח את הווריד וגורם לך להתרגז, ואולי גם להרים את קולך עליו בצעקה.

אותך לא מעניין שאין שביל אופניים ברחוב, שבכל שנה משקיעים מיליארדים בפיתוח תשתיות לתחבורה, שאת רוכבי האופניים שכחו כבר בשנות ה-50 המוקדמות ושדרוש תקציב שמגיע בקושי לפרומיל מתקציב משרד התחבורה כדי לרשת את הערים בישראל בשבילי אופניים שיגרמו להולנדים להלבין מקנאה.

"אבל.. מסוכן על הכביש" מגמגם הרוכב, "תמותו" אתה עונה לו.

נכון. החוק היבש אוסר רכיבה באופניים על מדרכות, אבל הפתרון להפחתת החיכוך בין הולכי רגל לרוכבים הוא לא לשפוך את התינוק עם המים ואת הרוכבים לכביש, אל מתחת לגלגלי המכוניות.

הרשויות צריכות לסלול שבילי אופניים מופרדים מתנועת כלי רכב ממונעים ומתנועת הולכי הרגל.

את המודעות של נהגי הרכב, לחוק יבש אחר, המחייב את רוכבי אופניים לרכב על הכביש ברחוב שאין בו שביל אופניים, ואותם, את הנהגים, לשמור מרחק מהרוכבים, צריך לשפר.

גם את האכיפה שמתמרצת את השיפור. ועד שהרשויות יתעשתו ויסללו את אותם שבילי אופניים מופרדים ובטוחים נדרשים, כולנו, הולכי רגל, רוכבי אופניים ונהגים חייבים לכבד את משתמשי הדרך האחרים, להיזהר יותר ולאפשר לכולנו לחזור הביתה בשלום.

  • הכותב מנהל את עמותת 'ישראל בשביל אופניים' המובילה את קמפיין 2X2 להפרדה טובה יותר בין רוכבים להולכים.
  • לפרטים, להצטרפות לקמפיין ולחתימה על אמנה בין הולכי הרגל לרוכבים www.bike.org.il