אוקראינה נגד רוסיה: מלחמת השוקולד בישראל

יצרנית שוקולד אוקראינית בבעלות נשיא אוקראינה החדש ומתחרתה הרוסית נאבקות על סימני מסחר של 4 סוגי שוקולד המיובאים לישראל ■ בית המשפט העליון גילגל את ההכרעה לפתחו של רשם סימני המסחר

פטרו פורושנקו / צילום: רויטרס
פטרו פורושנקו / צילום: רויטרס

למי שייכים סימני המסחר הרשומים בישראל על 4 סוגי שוקולד וממתקים המיובאים מרוסיה ומאוקראינה? במחלוקת זו יצטרך להכריע רשם סימני המסחר, לאחר שבחצי השנה האחרונה נדונה המחלוקת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ובהליך ערעור גם בית המשפט העליון. אחד מהבעלים של חברות הממתקים הוא לא אחר מאשר נשיא אוקראינה הטרי, פטרו פורושנקו.

שתי ענקיות שוקולד משתי מדינות הגוש המזרחי לשעבר, המצויות בעימות גיאו-פוליטי בימים אלה, עומדות משני צדי המתרס המשפטי בשאלת הבעלות על סימני המסחר הישראליים של ארבעה סוגי ממתקים, האהובים על קהילת יוצאי בריה"מ לשעבר. מן הצד האחד, ניצבת יצרנית השוקולד והממתקים הרוסית -"UC - UNITED CONFECTIONIERIS" - שמוחזקת בחלקה בידי ממשלת רוסיה, כשמולה ניצבת יצרנית השוקולד והממתקים "confectionery corporation ROSHEN", תאגיד אוקראיני בבעלותו של נשיא אוקראינה החדש, פטרו פורושנקו שנבחר לתפקידו לפני כחודש וחצי.

גםROSHEN האוקראינית וגם UC הרוסית נמנות על 20 חברות השוקולד והממתקים הגדולות בעולם. בכל אחת מהן מועסקים עשרות אלפי עובדים, שתיהן מוכרות בהיקפים עצומים של למעלה ממיליארד דולר בשנה, וכל אחת מהן מחזיקה בשורה של מפעלי ענק במדינות שונות.

סימני מסחר סובייטיים

תחילתה של הפרשה בפניות שנעשו מצד יצרנית השוקולד הרוסי לחנויות ישראליות, בהן נמכרים הממתקים האוקראינים, בטענה להפרת סימני המסחר של ארבעה סוגי ממתקים מצידו של היצרן האוקראיני. לאור פניות אלו, שמנעו את המשך המכירה של הממתקים מתוצרת אוקראינה, פנתהROSHEN האוקראינית והיבואן הישראלי שלה, חברת "דילר בי.אמ.די אינטרנשיונל", לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה לחוסר תקפות של רישום סימני ממסחר אלה.

באמצעות עו"ד גיא קדם, מומחה בסימני מסחר ובמשפט מסחרי, טענו שתי החברות כי רישום סימני המסחר בישראל כפי שבוצע על-ידי UC הרוסית, נעשה שלא כדין. לטענתם, UC הסתירה עובדות מהותיות מרשם סימני המסחר בישראל ולא עידכנה אותו כי מדובר על שמות סובייטיים לממתקים, שהם חלק מנחלת כלל יצרני הממתקים במזרח-אירופה, וכי אין ל- UC בלעדיות עליהם. להליך הצטרפו מאוחר יותר יצרן שוקולד אוקראיני נוסף, וכן שני יבואנים נוספים של שוקולדים וממתקים ממזרח-אירופה, שנפגעו גם הם מפניותיה של UC לרשתות ולחנויות בישראל.

מונופול על "חומוס"?

לדברי החברות האוקראיניות, הניסיון של UC הרוסית לקבל בלעדיות על שמות של סוגי ממתקים מהעידן הסובייטי, דומה לניסיון של יצרן ישראלי לקבל מונופול על המילים "חומוס", "פלאפל" ו"פיצה". לטענתן, כפי שלא ניתן לתת ליצרן יחיד מונופול וסימני מסחר על מלים אלה, כך לא ניתן לתת ל-UC הרוסית מונופול וסימני מסחר על שמות הממתקים PTICHYE MOLOKO, KOROVKA ו-KARA KUM.

ביהמ"ש המחוזי דחה את העתירה האוקראינית ולאחריו דחה גם ביהמ"ש העליון את טענות החברות האוקראיניות. בתי המשפט קבעו, כי לפי שעה אין למנוע מ-UC להשתמש בסימני המסחר, וכי הסוגיה צריכה להתברר בפני רשם סימני המסחר, תוך הקפאת כל הליך משפטי עד למתן החלטתו. שופט העליון, יצחק עמית כתב בהחלטתו, כי "בשלב הנוכחי לא עמדו החברות (האוקראיניות) בנטל השכנוע הנדרש לסתירת תוקפם של סימני המסחר ברמה הלכאורית, ולא הציגו ראיות משכנעות השוללות את כשרות הרישום".

בית המשפט גם הצביע על כך, שהמאבק בין החברות, הרוסית והאוקראינית, אינו מצטמצם רק לזירה הישראלית, אלא מתנהל במדינות נוספות. זאת, ללא שיש קביעה עולמית גורפת וחד-משמעית, שמעניקה בלעדיות ל- UC הרוסית והאוסרת על ROSHEN האוקראינית למכור ממתקים, תוך שימוש בשמותיהם הסובייטיים.

נשיא, "מלך השוקולד" ומיליארדר

פטרו אולכסיוביץ' פורושנקו (49), נשיא אוקראינה השישי, נבחר לתפקידו ב-25 במאי 2014, בבחירות שנערכו בעקבות הדחתו של הנשיא ויקטור ינוקוביץ' ועל רקע המחלוקת הגיאו-הפוליטית החריפה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה ולמערב בעקבות הדחה זו.

פורושנקו הוא מיליארדר, שעשה את עיקר הונו בתעשיית השוקולד, דבר שהקנה לו את הכינוי "מלך השוקולד". עסקי השוקולד של פורושנקו החלו לשגשג, לאחר שבאמצע שנות ה-90 הוא רכש מספר חברות לייצור ממתקים והפך אותן לקבוצת רושן (Roshen), כיום, יצרן הממתקים הגדול באוקראינה.

מלבד עסקי שוקולד, ברשותו של הנשיא פורושנקו ערוץ טלוויזיה, מספנה ועסקים אחרים. לפי מגזין פורבס, הונו מוערך בכמיליארד דולר.