שמלצר במו"מ מתקדם לרכישת חברת סונול

סונול נמצאת על המדף תקופה ארוכה, ולמעשה מאז מחיקתה של גרנית הכרמל מהבורסה מנסים בקבוצת עזריאלי למכור את פעילויותיה ■ שמלצר הוא בעל שליטה בכמה חברות בתחומי הרכב, התעשייה, המספנות והנדל"ן

שלמה שמלצר / צלם: תמר מצפי
שלמה שמלצר / צלם: תמר מצפי

שבוע לאחר שקבוצת עזריאלי חתמה על הסכם למכירת טמבור, נראה כי מתגבש הסכם למכירת חברה בת נוספת של גרנית הכרמל (המשתייכת לקבוצה) - חברת שיווק הדקלים סונול. בתחילת השנה פורסם ב"גלובס", כי קבוצת עזריאלי ניסתה לעניין את איש העסקים שלמה שמלצר, בעלי קבוצת הרכב והליסינג שלמה אחזקות, ברכישת סונול.

כעת נודע ל"גלובס", כי המו"מ בין הצדדים נמצא בשלבים מתקדמים, ומקורות בענף הדלק מעריכים כי העסקה קרובה לסגירה. על פי הערכות דורשת קבוצת עזריאלי עבור סונול כחצי מיליארד שקל. שמלצר עצמו סירב היום להגיב לידיעה, כמו גם מנחם עינן, יו"ר גרנית הכרמל, ויובל ברונשטיין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי.

סונול, בדומה לטמבור, נמצאת על המדף תקופה ארוכה, ולמעשה מאז מחיקתה של גרנית הכרמל מהבורסה באוקטובר 2012, מנסים בקבוצת עזריאלי למכור את פעילויותיה. זאת מאחר שפעילותה של גרנית הכרמל, הכוללת מלבד סונול וטמבור את סופר-גז ואת חברת GES, הפועלת בתחום התפלת המים, אינה בליבת העסקים של קבוצת הנדל"ן המניב שבשליטת דוד עזריאלי.

בכל האמור לגבי סונול, הרי שבשנה האחרונה הועלו, מלבד שמלצר, שמותיהם של כמה מתעניינים פוטנציאליים ברכישת החברה. בספטמבר אשתקד פורסמה בתקשורת ידיעה כי ענקית הסחורות השוויצרית טרפיגורה (Trafigura) מנהלת מגעים לרכישת החברה לפי שווי של 400-500 מיליון שקל. יוסי זינגר, אז מנכ"ל גרנית הכרמל, הכחיש אז כי הגיעה פנייה מהחברה השוויצרית.

בהמשך עלו גם שמותיהם של איש העסקים אלי אלעזרא, בעל השליטה בחברת הליסינג אלבר, ושל צמד יזמי הנדל"ן ברק רוזן ואסף טוכמאייר, כמתמודדים אפשריים על רכישת החברה לפי שווי דומה. לפיכך ייתכן שלמרות שהמגעים עם שמלצר נמצאים בשלב מתקדם, עוד יירשמו תהפוכות בעסקה.

לא מתמקד בסקטור אחד

שלמה שמלצר הוא בעל שליטה בכמה חברות בתחומי הרכב, התעשייה, המספנות והנדל"ן. הפעילות העיקרית שלו מרוכזת תחת חברת שלמה החזקות, שבה הוא משמש כיו"ר, אשר מחזיקה בשלמה Sixt , החברה הגדולה בענף הליסינג בארץ, שעוסקת בין היתר בהשכרה, במכירה ובביטוח של כלי רכב.

מלבדה יש לשמלצר מספר החזקות נוספות: קבוצת אפקון, העוסקת בקבלנות ביצוע של מערכות חשמל ומיזוג אוויר; חברת גולד בונד, העוסקת בהפעלת מסוף מטענים באשדוד; מספנות ישראל, שאותה מחזיק שמלצר בשיתוף עם סמי קצב ושלומי פוגל; שלמה נדל"ן, העוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובמזרח אירופה; וכן פעילות של יבוא רכבי אופל לארץ.

כפי שניתן לראות, שמלצר לא מתמקד בסקטור אחד, אלא הוא "צייד מציאות"; כאשר הוא מזהה פעילות בעלת פוטנציאל השבחה, הוא קופץ עליה, ולא משנה באיזה תחום פעילות מדובר. כך רכש שמלצר ב-2003 את חברת אפקון מידי הכונס של קבוצת פויכטונגר שקרסה, תמורת כ-30 מיליון שקל, וללא בדיקת נאותות, וכיום היא שווה פי עשרה.

את מספנות ישראל רכש עם שותפיו בשנת 1995 מהמדינה, כאשר זו הייתה חברה מפסידה וכושלת, תמורת 42 מיליון שקל בלבד, וגם היא עברה השבחה משמעותית ומוערכת כיום בשווי של מאות מיליוני שקלים.

בכל האמור לסונול, הרי שלא מדובר בחברה מפסידה, אבל בהחלט ניתן לומר שהיא ידעה ימים טובים יותר, מה שמביא לכך שגם תג המחיר שהצמידה לה קבוצת עזריאלי, התכווץ.

את שנת 2013 סיימה סונול, המנוהלת על-ידי תא"ל (מיל') ניר גלילי, עם הכנסות של 5.3 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה נשחק ב-4.9% לעומת 2012, והסתכם ב-102 מיליון שקל. בין היתר סבלה סונול בשנה האחרונה מהתחלת אספקת הגז הטבעי ממאגר "תמר", שהביאה לצניחה של 54% במכירות המזוט.

לצד מכירת טמבור לקבוצת קוסטו שבסיסה בסינגפור (תמורת חצי מיליארד שקל), והמו"מ למכירת סונול, מנהלת החברה האחות סופרגז (גם היא מקבוצת גרנית הכרמל) מגעים לביצוע פריסה מחדש של חוב האג"ח הפרטי שלה, שהונפק ב-2007 ושהיקפו הנוכחי נאמד בכ-450 מיליון שקל.

זאת על רקע הכנה לאפשרות שמשרד האנרגיה יטיל פיקוח על מחירי הגז הביתי, מה שיפגע בתזרים המזומנים של סופרגז. במסגרת ההסדר, כ-140 מיליון שקל מסך החוב צפויים להיפרע באופן מיידי, והיתרה צפויה להיפרס לטווח רחוק יותר.

מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה, כי "סופרגז פעלה באופן אחראי ושקוף מול בעלי החוב, ובשום צורה ואופן לא פגעה בהיקף הכולל של החזר החוב. החברה הגיעה לסיכום לתשלום מוקדם של חובה והפחתת הסיכון באופן של מתן רשת ביטחון".