בן-אליעזר פורש מהמרוץ לנשיאות: "עשו לי סיכול ממוקד"

(עדכון) - בן-אליעזר: "מרגע שהודעתי על התמודדותי לתפקיד הנשיא, לא פסק מסע הכפשות אגרסיבי ומתוזמן נגדי. בלב כבד מאוד קיבלתי את ההחלטה" ■ "אולי המקרה שלי יוביל להפסקת התרבות הקלוקלת של סיכולים ממוקדים"

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

3 ימים לפני הבחירות לנשיאות המדינה, הודיע היום (שבת) ח"כ בנימין (פואד) בן-אליעזר כי הוא מסיר את מועמדותו לנשיאות.

כל זאת על רקע הפתיחה בחקירה בעניינו בהוראת היועץ המשפטי לממשלה, בחשד כי בן-אליעזר קיבל מיליוני שקלים מכמה גורמים ובהם, לפי החשד, גם מאיש העסקים אברהם נניקשווילי. כמו כן נחשד ח"כ בן-אליעזר כי לא דיווח לשלטונות המס על כל אותם סכומים, שלפי המידע שהגיע ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, קיבל בניגוד לחוק.

ח"כ בן-אליעזר התייחס היום להחלטתו לפרוש מהמרוץ לנשיאות: "כנראה שעשו לי סיכול ממוקד. מרגע שהודעתי על התמודדותי לתפקיד, לא פסק מסע השמצות והכפשות אגרסיבי ומתוזמן נגדי, מסע שכל מטרתו למנוע ממני מלהתמודד ומלכהן כנשיא המדינה. בלב כבד מאוד קיבלתי את ההחלטה לפרוש מההתמודדות".

במכתב שהפיץ הסביר בן-אלעזר את החלטתו בהרחבה: "ביום שישי, בישורת האחרונה של התמודדות ארוכה, 4 ימים לפני ההצבעה בכנסת על תפקיד נשיא המדינה, אשר בכל הצניעות הייתי בה המועמד המוביל, זומנתי בהתראה של 20 דקות למשטרה לבדוק את מקורות המימון של דירתי. השבתי על כל מה שנשאלתי, ואף התחייבתי לשוב ולגבות את דברי במסמכים והוכחות. אני שב ומדגיש את מה שאמרתי גם במשטרה וגם באמצעי התקשורת בתקופה האחרונה - כל שקל ששולם לקניית הדירה שקוף וידוע".

לדבריו בן-אליעזר, "ב-24 השעות האחרונות חשבתי והתלבטתי רבות מה לעשות. מחד, האם להרים ידיים בניגוד לאופי שלי, ולפרוש מההתמודדות? שכן ההתמודדות לנשיאות היא הסיבה לגל ההשמצות העכור שתוקף אותי. מאידך, האם להיכנע ולתת למי שעומד מאחורי הדבר הזה את מבוקשם? ויש גם מי שיגידו שהפרישה היא הודעה באשמה, דבר שאין בכוונתי לעשות. להפך - אין לי ספק כי בזמן הקרוב האמת תצא לאור".

המועמד הפורש המשיך: "בגיל 12 עליתי לבד לארץ. 30 שנים שירתתי את מדינתי כלוחם ומפקד בצה"ל ו-30 שנים כמשרת ציבור. כיהנתי 7 פעמים כשר, בין היתר כשר הביטחון וכממלא מקום ראש הממשלה ואף כיושב-ראש מפלגת העבודה. לפני 8 חודשים החלטתי להתמודד על תפקיד נשיא מדינת ישראל.

"בכל הצניעות, אני המועמד בעל הניסיון הרב ביותר והמתאים ביותר, בעל העשייה המשמעותית והמגוונת ביותר למען המדינה. שמי הטוב מלווה אותי מיום היוולדי, ובכוונתי להמשיך ולשמור על שמי, כבודי ועל האמת.

"יש לי אמון מלא ברשויות החוק והצדק של מדינת ישראל. אני בטוח כי בסיום תהליך הבדיקה, גם רשויות החוק יאמתו את הידוע לי: לא עברתי על החוק, מקורות הכנסתי היו ועודם גלויים ושקופים. גם המידע על ההלוואה שקיבלתי, המגובה במסמכים, ידוע לרשויות המדינה השונות.

"למרות החלטתי, אלחם לכך שייבדקו כל השאלות החשובות: כמה זמן היה המידע בידי רשויות המדינה השונות? מדוע הוחלט להתחיל בחקירה דווקא עכשיו, ימים ספורים לפני סוף ההתמודדות, כאשר אני מתגורר בדירתי כבר למעלה משנה?

"מלבד השאלות המשפטיות, עלינו כחברה דמוקרטית ומתקדמת לנהל דיון מעמיק לגבי התנהלותנו. האם הפוליטיקה החדשה אליה אנו משתוקקים היא הפיכתם של אישי ציבור לשקי חבטות? האם ייתכן כי רשויות החוק ישמשו כלי בידם של בעלי אינטרס וישפיעו על מהלכים דמוקרטים במדינה?

"אני מאמין בחשיבותו של מוסד הנשיאות. אדם, אשר מתוקף תפקידו מאחד ומגבש את העם, מהווה ייצוג לכל שכבות האוכלוסייה וסמל למדינתנו. כפי שהובהר לי על-ידי גורמים שונים, היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה לא יקבלו החלטות בימים הקרובים. ומאידך, איני רוצה שהליך הבחירה לנשיאות, שכבר זוהם עד כה יתר על המידה בהכפשות והשמצות, יתעכב ואף יוביל לשינוי חוקי יסוד.

"אני מקווה ש'הסיכול הממוקד' שאני עובר יהיה הפרשה האחרונה בהתמודדות הנוכחית לנשיאות, ואף לעתיד לבוא. אני מאחל הצלחה רבה לכל המועמדות והמועמדים. אני רוצה להודות גם לחברי ורעי, יו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג, עימו התייעצתי רבות ב-24 השעות האחרונות. בוז'י התגלה בעיניי, שוב, כמנהיג, כאיש בעל יושר פנימי ודרך-ארץ, שקול וחכם. אני רוצה להודות גם לחברי מסיעת העבודה, לכל חברי הכנסת מסיעות הבית השונות ובראשם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, החברים, השותפים לדרך בתקופות השונות, ולאזרחי ישראל כולם על התמיכה והאהבה הרבה.

"כדי לא להפריע למהלך התקין של הבחירות לנשיאות, בימים הקרובים אמנע מראיונות לתקשורת, אך כמי שנלחם כל חייו, אין בכוונתי להפסיק גם הפעם, עד שאביא לחקר האמת. ואולי, המקרה הזה יוביל לחשבון נפש ולהפסקת התרבות הקלוקלת של 'סיכולים ממוקדים' שהפכו חלק משגרת חיינו והתנהלותנו כמדינה".

ריבלין: "אווירה קשה"

בעקבות הודעתו של בן-אליעזר הודיעה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, על תמיכתה בדליה דורנר במירוץ לנשיאות. מוקדם יותר שוחחה גלאון עם כל המועמדים לנשיאות והודיעה להם על החלטתה לתמוך בדורנר.

גלאון ממליצה לחברי סיעת מרצ להצביע הצבעה ערכית ולהתייצב סביב מועמדותה של השופטת, וקוראת ליו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, ליו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, ולראשי המפלגות הערביות והחרדיות להתאחד סביב מועמדותה של דורנר.

המועמד לנשיאות, ראובן ריבלין, התייחס היום להתפטרותו של בן-אליעזר: "יש לי צער גדול על פואד וצער על האווירה הקשה האופפת את מערכת הבחירות לנשיאות".

המועמד מאיר שטרית מסר בתגובה להודעת הפרישה של בן-אליעזר: ״אני מאחל לעמיתי פואד בן-אליעזר שיוכיח את ניקיון-כפיו וצדקתו במהרה. המירוץ הנוכחי לנשיאות, ככלל, הגיע לצערי הרב למקומות שאינם ראויים למוסד חשוב ומרכזי זה בחיי העם והמדינה. אני קורא לכל המתמודדים להתמקד בשלושת הימים שנותרו לנו עד לבחירה, בסוגיה היחידה החשובה באמת - והיא מי המועמד המתאים ביותר, בעל ניסיון החיים והרקורד שמכשירים אותו לתפקיד".

המועמדת דליה איציק אמרה בתגובה להחלטתו של פואד לפרוש מהמרוץ, כי היא "מצטערת עבור ח"כ בנימין (פואד) בן-אליעזר, שיש לו זכויות רבות בתפקידים המשמעותיים שבהם כיהן ומקווה בשבילו שיוכיח את חפותו. לא ככה ייחלנו שייראה המרוץ לנשיאות. מי שייבחר, משימתו הראשונה תהיה לחזק את אמון הציבור במוסד הנשיאות".

ח"כ איציק שמולי, מראשי התומכים בבן-אליעזר במפלגת העבודה: "לנוכח המרוץ לנשיאות שגלש לפסים מכוערים, אולי לא כדאי להצביע לאיש מהמועמדים. דיברתי עם בן-אליעזר הבוקר ושמעתי אדם חזק אך כאוב שחש שנעשה לו עוול גדול מאוד, ממש סיכול ממוקד. גם מאמציי לשכנעו לנסות ולהוביל מהלך לדחיית הבחירות עלו בתוהו, והוא אמר לי שלנגד עיניו משימה גדולה יותר כרגע: לנקות את שמו הטוב. קיבלתי את זה בצער".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר: "קיבלתי את החלטתו של ח״כ בנימין בן-אליעזר לפרוש מהמירוץ לנשיאות. אני מכבד אותו ואת החלטתו ומאחל לו שהאמת תצא לאור. סיעת העבודה תתכנס ביממה הקרובה ותכריע בנושא הבחירות לנשיאות".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, יקיים מחר ישיבה עם היועץ המשפטי של הכנסת וגורמים רלוונטיים נוספים, באשר למצב החדש שנוצר במירוץ לנשיאות.

הערב התכנסה סיעת העבודה כדי לקבל החלטה למי להעביר את תמיכת המפלגה. ח"כ איציק שמולי מציע שהסיעה לא תתמוך בשום מועמד באופן רשמי. "נראה שאין כרגע שום אפשרות להתכנס סביב מועמד מסוים ולכן יש לאפשר חופש הצבעה. החלטה מסוג אחר לא תעמוד לדעתי במבחן המציאות בשל נטיות הלב השונות של החברים לאחר הסרת מועמדותו של פואד. אני עצמי עדיין לא גיבשתי החלטה וכל האופציות פתוחות לרבות הימנעות בהצבעה".