150 מפגינים מול ביתו של לפיד: "נותן מענקים למתעללים"

המפגינים מוחים על תוכניתו של שר האוצר לבטל את המכס על יבוא עגלים חיים ולהעביר מאות מיליוני שקלים לתעשיית הבשר

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

כ-150 פעילים למען בעלי חיים מפגינים הערב (מוצ"ש) מול ביתו של שר האוצר יאיר לפיד במחאה על תוכניתו לבטל את המכס על יבוא עגלים חיים, ולהעביר מאות מיליוני שקלים לתעשיית הבשר. לדבריהם, "במקום לפעול להגברת ההגנה על בעלי חיים, לפיד בוחר לתת מענקים למתעללים".

המפגינים אוחזים שלטים הקוראים "לא משלמים על התעללות" ו"לעצור את מסעות המוות מאוסטרליה לישראל".

בדיון בממשלה ב-4 במאי הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו למשרד האוצר להיפגש עם ארגוני בעלי החיים, כדי לבחון את השלכות התוכנית. בפגישה התריעו הארגונים על הפגיעה בבעלי החיים שצפויה מהרחבת המשלוחים החיים, והציגו נתונים שלפיהם במדינות מפותחות הממשלה מעודדת הפחתה בצריכת הבשר. אף על-פי כן, לא נעשה שינוי במתווה התוכנית.

מלבד הפטור ממכס על יבוא עגלים, כוללת התוכנית הקצאת 45 מיליון שקל למפטמות עגלים, 24 מיליון שקל בשנה (במשך 7 שנים) לענף הבקר במרעה, 65 מיליון שקל לתעשיית החלב ואף 4.5 מיליון שקל לפרסום בשר.

לפני מספר ימים נשלחה למשרדי הממשלה הצעה לתיקון החלטת הממשלה, שכוללת שינוי סמנטי בסעיף הפרסום: "במקום המילים 'לטובת שיווק ומיתוג מכירת הבשר הטרי', יבוא: 'לטובת קידום ענף רעיית הבקר'".

ההצעה נשלחה לשרים, ובקרוב תידון בישיבת הממשלה. בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות זועמים על המהלך: "החלטתו של לפיד היא יריקה על הערכים של הציבור הישראלי, שאינו אדיש לייסורים של בעלי חיים. הסתפקותו בשינויי נוסח חסרי משמעות משקפת ניתוק וזלזול עמוק באינטליגנציה של הציבור.

"הסקרים מעידים על כך שרבע מהישראלים הפחיתו את צריכת הבשר שלהם. בעוד שבמדינות מפותחות קוראים להפחתת צריכת הבשר, הן מסיבות סביבתיות והן מסיבות בריאותיות, בישראל הממשלה מעבירה לתאגידי הבשר מאות מיליוני שקלים מכספי משלמי המסים, ומעודדת את אחת מצורות ההתעללות החריפות ביותר - המסעות הימיים מאוסטרליה, שכמעט 15 אלף בעלי חיים מתו במהלכם ב-2013.

משרד החקלאות האוסטרלי פרסם לאחרונה כי בשנת 2013 מתו 14,897 בעלי חיים במשלוחים החיים מאוסטרליה לאסיה והמזרח התיכון. יעד היצוא המרכזי של תעשיית הבשר האוסטרלית הוא אינדונזיה, והשני אחריו ישראל. מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וכבשים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן "תנובה" ("אדום אדום") ו"דבאח".