פסגות: בנק ישראל יוריד הריבית בעקבות צעדי ה-ECB

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: לצעד של הפחתת הריבית מ-0.25% ל-0.15% אין שום משמעות ■ גם לצעד של הפחתת ריבית הדיסקאונט לטריטוריה שלילית לא צפויה השפעה משמעותית

מריו דרג`י / צלם: רויטרס
מריו דרג`י / צלם: רויטרס

על רקע נתוני האינפלציה החלשים והתחזיות המעודכנות של ה-ECB, הצליח ביום חמישי נשיא ה-ECB, מריו דראגי, לענות על ציפיות השווקים והכריז על שורת צעדים שלהם שלוש מטרות: להחזיר לחיים את שוק האשראי הפרטי בגוש האירו, לייצר לחץ להיחלשות המטבע ולהימנע מכניסה לתרחיש "יפני" של צמיחה אפסית ודפלציה לאורך שנים.

עם זאת, "מכיוון שמדובר על צעדים מוניטאריים בלבד, יש לזכור כי מהלכים אלו בלבד אינם מספיקים לייצור צמיחה ואינפלציה וכי הם יוכלו להיות אפקטיביים רק בליווי צעדי מדיניות פיסקאלית תומכים ובפרט המשך ביצוע הרפורמות בשוק העבודה והגברת התחרותיות של מדינות הגוש". כך כותב היום אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, בסקירתו השבועית.

להערכת גרינפלד, לצעד של הפחתת הריבית מ-0.25% ל-0.15% אין שום משמעות. "ריבית של 0.15% היא בדיוק כמו ריבית של 0.25% או של 0.5%".

גם לצעד של הפחתת ריבית הדיסקאונט לטריטוריה שלילית לא צפויה השפעה משמעותית. "כאשר שיעור האבטלה ברחבי גוש האירו נותר דו-ספרתי והפירמות נאבקות בביקוש נמוך וברגולציה חונקת, קשה להאמין שהבנקים האירופאים יעדיפו לקחת את הסיכון שבהגדלת היצע האשראי במקום פשוט לשלם ל-ECB עשירית אחוז בשנה על מנת שישמור להם על הכסף במקום בטוח".

החששות כי גלגול של הריבית השלילית אל הצרכן (מה שכנראה יקרה) יתמרץ את המפקידים למשוך את כספם באופן שיסכן את היציבות הפיננסית בגוש נראים לכלכלני פסגות לא מוצדקים. "מי שהשאיר את כספו בפיקדונות עם ריבית נמוכה מ-0.25% יהיה מוכן גם לשלם קצת לבנק כדי שישמור לו על הכסף. בנוסף, גם להעברת הכסף למקום מבטחים אחר (כספת, מזרון, בלטות וכו') יש עלויות/סיכונים מסוימים. אגב, מקרה המבחן היחיד שיש לנו לריבית שלילית הוא דנמרק בה הריבית על הפיקדונות היתה שלילית בשנתיים האחרונות (בחודש שעבר היא הועלתה חזרה ל-0%). בכל התקופה הזו לא נרשמה בדנמרק מגמה מהותית של קיטון בהיקף הפיקדונות אבל גם לא שיפור בשוק האשראי או עלייה באינפלציה".

האם התוכנית תעזור? על פניו ההלוואות הן בריבית זולה מאוד וכדי ליהנות מהן לארבע שנים צריך להגדיל את היצע האשראי וזה משתלם. יחד עם זאת, צריך לזכור שגם לואלס צריך שניים ועל מנת לראות שיפור מהותי במשק ובאינפלציה גם הביקוש לאשראי צריך לגדול, מה שלא בהכרח יקרה כאשר הצרכן האירופי עדיין עמוק בתהליך הפחתת המינוף שלו.

לכן, אומר גרינפלד, ייתכן מאוד שלפחות בהתחלה חלק מהבנקים יעדיפו פשוט לקחת את רוב הכסף רק לשנתיים וליהנות בינתיים מפער הריביות בין עלות ההלוואה (0.25%) לתשואה על אג"ח אירופאיות לטווחים אלו (אג"ח איטלקית/ספרדית לשנתיים נותנת כ-0.5%).

בשורה התחתונה: "לאחר ההכנה שה-ECB עשה למשקיעים במהלך השבועות האחרונים, הוא לא היה יכול להרשות לעצמו לאכזב ולהערכתנו הוא אף עלה על הציפיות המוקדמות. בהתאם, שוקי המניות והאג"ח הגיבו להודעה בעליות חדות. עם זאת, לשווקים כידוע יש זיכרון קצר ותיאבון בריא ולכן מעתה הפוקוס יהיה על נכונות ה-ECB להתחיל עם ההרחבה הכמותית. ללא שיפור משמעותי בסביבת האינפלציה בגוש האירו (ולא צפוי שיפור כזה) ה-ECB יפעיל את ההרחבה הכמותית כנראה כבר בתחילת השנה הבאה".

ולגבי הזווית הישראלית, בפסגות מעריכים כי ללא שיפור מהותי בנתונים ו/או הפתעה חיובית משמעותית במדד מאי, הריבית בארץ תופחת פעם נוספת במהלך החודשיים הקרובים.