קרנות הנאמנות המנייתיות גייסו במאי 160 מיליון שקל בלבד

עם זאת, ענף קרנות הנאמנות עצמו ממשיך ליהנות מקצב גיוסים גבוה ■ בתעודות הסל נרשם זינוק של 50% וגייס כמיליארד שקל בחודש החולף

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

לאחר שבתקופה האחרונה הן נהנו מגיוסים גבוהים של יותר מחצי מיליארד שקל מדי חודש, מסתמן כי הנהירה של הציבור לקרנות נאמנות מנייתיות נעצרה.

במהלך מאי גייסו קרנות אלה כ-160 מיליון שקל בלבד (החודש החלש ביותר בקטגוריה מאז דצמבר האחרון), בהמשך לגיוס של כ-270 מיליון שקל באפריל. מדובר בשינוי מהותי, שכן במארס למשל גייסו הקרנות המנייתיות כ-570 מיליון שקל, ואילו בינואר האחרון הן גייסו 900 מיליון שקל - סכום השקול להיקף הגיוס שלהן במהלך כל שנת 2010.

עם זאת, ענף קרנות הנאמנות עצמו עדיין נהנה מקצב גיוסים גבוה יחסית, ורוב הסכום ממשיך לזרום לנכסי סיכון (מניות ואג"ח). את החודש החולף חתמה תעשיית הקרנות עם גיוס של כ-4.7 מיליארד שקל, בדומה להיקף הגיוס שרשמה באפריל, וסך הנכסים המנוהלים בה צמח לכ-260 מיליארד שקל.

עם זאת, בפועל מדובר בסכום גבוה יותר לעומת אפריל, משום שבמאי נרשמו בתעשייה פדיונות של כ-720 מיליון שקל בקרנות הכספיות (בניגוד לגיוס של כ-200 מיליון שקל בחודש שקדם לו). פדיונות נרשמו גם בקרנות אג"ח שקליות, בהיקף של כ-105 מיליון שקל, לעומת כ-370 מיליון שקל בחודש הקודם.

תשואה גבוהה בקרנות חו"ל

הפדיונות בענף הביאו לכך שהקרנות המסורתיות גייסו במאי כ-4.5 מיליארד שקל (לא כולל כ-944 מיליון שקל בקרנות מחקות), כאשר עיקר הסכום גויס לקרנות אג"ח כללי ואג"ח מדינה.

כך, קרנות אג"ח כללי, המהוות את הקטגוריה הגדולה ביותר בתעשייה, גייסו במאי קרוב ל-3 מיליארד שקל - גידול של 20% לעומת אפריל. הסיבה לכך היא שקטגוריה זו כוללת את הקרנות המעורבות (90/10, 80/20 וכו'), שהן האופציה המועדפת על המשקיעים להיחשף למניות.

אך לצד הגידול בהיקף הגיוס, במאי לא הצליחו קרנות אג"ח כללי להניב תשואה גבוהה מהממוצע בתעשייה (כפי שעשו במאי). בחודש החולף עמדה התשואה בקרנות אלה על 0.7% בממוצע - בדומה לתשואה הממוצעת של הענף במאי. עם זאת, מתחילת השנה קרנות אג"ח כללי הניבו למשקיעים בהן תשואה של כ-3% בממוצע, לעומת כ-2.7% בכלל הענף.

קטגוריה נוספת שריכזה את נתח גדול מהגיוסים היא קרנות אג"ח מדינה, שגייסו כ-1.9 מיליארד שקל. גם כאן מדובר בעלייה של כ-20% לעומת הסכום שגייסו באפריל. אולם, בניגוד לאג"ח כללי, קרנות אג"ח מדינה הניבו במאי תשואה נמוכה מהממוצע בענף - כ-0.46% - ואף תשואה נמוכה יחסית מתחילת השנה - כ-2.1%.

מנגד, בקטגוריה שהציגה את התשואה הגבוהה ביותר בחודש החולף - מניות בחו"ל - לא חלו שינוים מהותיים בהיקף הגיוס. כך, למרות שרשמו תשואה של כ-2.2% במאי ושל 3.4% מתחילת השנה, קרנות אלה גייסו בחודש החולף כ-86 מיליון שקל בלבד.

בעוד שבמאי לא חל שינוי מהותי בסכום הכולל שגייסה תעשיית קרנות הנאמנות, בענף תעודות הסל נרשם זינוק של לא פחות מ-50%.

בחודש החולף גייסו תעודות הסל כמיליארד שקל, לעומת כ-480 מיליון שקל באפריל. עיקר הסכום גויס בתעודות העוקבות אחר מדדי מניות בארץ ובחו"ל (כ-247 מיליון שקל ו-235 מיליון שקל, בהתאמה) וכן תעודות אג"ח בחו"ל (304 מיליון שקל). בהקשר זה נציין כי היקף הגיוס בקרנות המחקות זינק במאי בכ-70%, והסתכם כאמור בכ-944 מיליון שקל.

אושר תיקון 15: קרנות נאמנות זרות יפעלו בישראל

קרנות הנאמנות הזרות בדרך לישראל: ועדת המשנה לענייני שוק ההון, הביטוח והחיסכון של ועדת הכספים בכנסת אישרה הבוקר (א') את תיקון 15 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, המאפשר את הפצתן של קרנות נאמנות זרות בשוק המקומי.

עם זאת, התיקון טרם נכנס לתוקף, משום שמליאת הכנסת טרם אישרה את החוק ואת התקנות הקובעות את פרטי ההסדר. ברשות ני"ע, שקידמה את המהלך, מעריכים כי החוק לא ייכנס לתוקף לפני 2015.

ועדיין, יו"ר ועדת המשנה, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), כינה את היום כ"יום היסטורי עבור שוק ההון בישראל". לדבריו, "לראשונה מתאפשרת כניסתם של גופים פיננסיים גדולים מחו"ל, בנקים וקרנות זרות, והדבר יתרום להגברת התחרות בשוק לטובת המשקיע הישראלי הממוצע, שמעתה יוכל לבחור מוצרי השקעה רבים יותר וייהנה מהורדת מחירים משמעותית בגין השקעותיו".

יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, הוסיף כי "התיקון לחוק יאפשר לציבור בישראל לגוון את תיק ההשקעות שלו, להוזיל עלויות השקעה ולהגביר את התחרות בענף".

לצד הברכות, היו כאלה שהביעו חשש מהמהלך, ובראשם נציגי איגוד קרנות הנאמנות ואיגוד לשכות המסחר. אלה טענו כי התיקון עדיין אינו מגן בצורה מספקת על המשקיעים הישראלים. בהקשר זה ציין עו"ד אברהם וול מאיגוד לשכות המסחר כי, למפעיל קרן זרה אין כל אחריות כלפי המשקיע הישראלי וכי אם הוא מטעה את הציבור לא יופעלו כנגדו סנקציות - ולכן חשוב לוודא שמשקיע ישראלי לא ייאלץ לתבוע קרנות זרות בבתי משפט בארצות המוצא שלהן.

ענף הקרנות
 ענף הקרנות