מכרזי כפר יונה: עשרות הצעות במחירים גבוהים הוגשו

אפריקה ישראל מגורים, אשדר וחברת משולם לוינשטיין זכו במכרזים לבניית 499 יחידות דיור בכפר יונה

אפריקה ישראל מגורים, אשדר וחברת משולם לוינשטיין זכו במכרזים לבניית 499 יחידות דיור בכפר יונה. מדובר במכרזים שפורסמו עוד בסוף השנה שעברה. למרות החשש שהמצב הנוכחי בענף הנדל"ן בעקבות פרסום תוכניות הטבת המע"מ ואי הוודאות לגבי המיקום בו יפורסמו בעתיד מכרזי מחיר מטרה הוגשו לשלושת המגרשים שעמדו למכרז כמות גדולה מאוד של הצעות.

במגרש המאפשר בניית 120 יחידות דיור בו זכתה חברת אפריקה ישראל מגורים הוגשו לא פחות מ-20 הצעות שונות. ההצעה הזוכה עמדה על 30 מיליון שקל, סכום המשקף שווי לקרקע ליחידת דיור של כ-333.5 אלף שקל כולל פיתוח שעמד על כ-10 מיליון שקל. הצעתה של ההחברה הייתה יותר מכפולה ממחיר המינימום שקבעה רשות מקרקעי ישראל למגרש ועמד על כ-12 מיליון שקל.

במגרש השני שיצא למכרז המאפשר בניית 95 יחידות דיור זכתה חברת משולם לוינשטיין הנדסה וקבלנות גם למגרש זה נרשם ביקוש קשיח כאשר מספר ההצעות שהוגשו עמד על 13 הצעות שונות. החברה זכתה במכרז כאשר הציעה כ-25 מיליון שקל. סכום זה משקף שווי קרקע ליחידת דיור בגובה כ-346 אלף שקל כולל פיתוח. גם הצעתה של לוינשטיין הייתה גבוהה באופן משמעותי (כ-150%) ממחיר המינימום שעמד על כ-9.9 מיליון שקל.

במגרש השלישי זכתה כאמור חברת אשדר שתוכל לבנות במקום 284 יחידות דיור. גם למתחם זה נרשם ביקוש רב כאשר מלבד הצעתה של אשדר הוגשו עוד 13 הצעות שונות. הצעתה הזוכה של אשדר עמדה על כ-76.7 מיליון שקל. סכום הזכייה משקף שווי קרקע ליחידת דיור בגובה של כ-346.5 אלף שקל כולל פיתוח. מחיר המינימום על מגרש זה עמד על כ-29.4 מיליון שקל כך שהצעתה הזוכה של החברה הייתה גבוהה ממנו בכ-160%.

חשוב לציין שגם חלק מההצעות האחרות שהוגשו לשלושת המגרשים האמורים היו קרובות לסכומי הזכייה בעוד אחרים נקבו במחיר נמוך משמעותית. סכומי הזכייה הממוצעים במתחם כולו הכולל כאמור 499 יחידות דיור עומד על כ-342 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. בהשוואה למכרז האחרון שפורסם בכפר יונה לבנייה רוויה נראה שמחיר קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח ירד מעט. כך, במכרז שנסגר ב-2009 ביישוב, זכתה חברה בשם א. יעקב חברה לבניה והצעתה כולל דמי הפיתוח שיקפה שווי קרקע ליחידת דיור בגובה 394 אלף שקל. מדובר בירידה של כ-13%. מכיוון שמכרז זה כלל רק אפשרות לבניית 9 יחידות דיור, קשה להשוות בינו לבין המכרזים שנסגרו כעת הכוללים מספר גדול בהרבה של יחידות דיור אולם הדבר מעיד במעט על המגמה. באותה ההזדמנות נזכיר כי ההצעות הזוכות במכרז הנוכחי היו גבוהות כולן באופן משמעותי ממחיר המינימום כך שעדיין ניתן לראות כיצד שיטת המכרזים הנוכחית מקפיצה את מחיר הקרקע, מוסיפה מיליוני שקלים לקופת המדינה ומובילה לכך שמחירי הדירות מוסיפים להיות גבוהים.

בנוסף למכרזים בכפר יונה נסגרו בהצלחה גם מכרזים נוספים בירושלים, ברמת שלמה ובבאר שבע. מכרזים אלו כוללים היצע של 537 יחידות דיור סך הכל וגם למכרזים אלו, כמו למכרזים בכפר יונה נרשם ביקוש קשיח והוגשו עשרות הצעות שונות.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל אמר בעקבות תוצאות המכרזים: "בדומה לתקופה האחרונה, מכרזי הקרקעות מוסיפים לרשום הצלחות יפות, והפעם במרכז, בירושלים ובבאר שבע. היזמים מבינים כי תכניות מחיר מטרה ומע"מ בשיעור אפס יביאו להגדלת היקפי הבנייה ולשוק ער, אך גם מוזל, של דירות חדשות. הקבלנים מתנהגים בהתאם ומשתתפים במכרזי הקרקעות של המדינה".