פרשת הרפז: הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ואשתו נחקרו באזהרה

אשכנזי נחקר בחשד להפרת אמונים, שיבוש חקירה ומסירת מידע לגורם בלתי מוסמך ■ עומת בחקירתו עם החשד כי עיכב את הדיווח ליועמ"ש על מסמך הרפז

גבי אשכנזי ורעייתו / צילום: יוסי כהן
גבי אשכנזי ורעייתו / צילום: יוסי כהן

הגיע תורם של ה"אשכנזים": הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ורעייתו, רונית אשכנזי, נחקרו היום (ה') באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה בחשד לביצוע עבירות הפרת אמונים, שיבוש מהלכי חקירה ומסירת מידע לגורם בלתי מוסמך, זאת במסגרת חקירת פרשת זיוף המסמך של בועז הרפז.

במהלך החקירה עימתו חוקרי המשטרה את אשכנזי, בין היתר, עם החשדות כי עיכב את הדיווח על המסמך המזויף ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

פרשת הרפז פרצה ב-2010 בפרסום מסמך מזויף, שלכאורה נועד להשפיע על מינוי הרמטכ"ל. המסמך דימה תוכנית אסטרטגית לקידום בחירתו של האלוף יואב גלנט, המועמד המועדף על שר הביטחון דאז, אהוד ברק, תוך הכפשת מועמדים אחרים.

בהמשך התברר כי המסמך היה מזויף, ומקורו בהרפז, פקודו ומקורבו של אשכנזי. עוד התברר כי המסמך הגיע לידיהם של גורמים רבים בלשכת הרמטכ"ל, כולל הוא עצמו, זמן רב לפני שהועבר למשטרה.

מאז נחשפה מלחמה רבתי שהתנהלה בתקופתם של אשכנזי כרמטכ"ל ושל ברק כשר הביטחון, בין הלשכות של שני האישים.

עשרות אלפי שיחות מוקלטות

באוגוסט 2013 הורה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להרחיב את החקירה הצבאית שנוהלה עד אז, ולהטיל על משטרת ישראל להוביל את החקירה נגד המעורבים בפרשה. וינשטיין התבטא אז כי קיים יסוד סביר לחשדות נגד אשכנזי ונגד עוזרו לשעבר, אל"מ ארז וינר. החשדות הנחקרים לא פורטו בהודעת משרד המשפטים, אך צוין כי מדובר ב"חשד לעבירות על חוק העונשין".

החלטת היועמ"ש התקבלה בעקבות חומרים חדשים שנאספו בחקירת מצ"ח, שהונחו בפני וינשטיין, ומשמעותם המשפטית נדונה ממושכות בישיבות בלשכתו.

לפני כ-3 חודשים נעצרו במסגרת חקירת הפרשה אבי בניהו, ששימש כדובר צה"ל בתקופת אשכנזי ונחשב מקורבו, וכן ארז וינר. השניים נעצרו בעקבות עשרות אלפי שיחות מוקלטות שהועברו מהמשטרה הצבאית החוקרת למשטרת ישראל.

חשוד נוסף שנחקר היום בשלישית בפרשה הוא מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט. לפי החשד, מנדלבליט קיבל את מסמך הרפז מאשכנזי והחזיק בו עוד לפני שזה הגיע למשטרה.

לפני מספר שבועות נחקר גם אמיר קין, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון, במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה, בחשד להפרת אמונים ושיבוש מהלכי חקירה.