החובות אילצו את ירון ייני למכור את גרינסטון ב-40 מיליון ש'

שנה וחצי לאחר שרכש את השליטה בחברת ההשקעות, ייפרד ממנה ייני בהפסד של 15 מיליון שקל

ירון ייני / צלם: איל יצהר
ירון ייני / צלם: איל יצהר

לאחר שנה וחצי בלבד נאלץ איש העסקים ירון ייני לוותר על השליטה בחברת ההשקעות גרינסטון, בהפסד של כ-15 מיליון שקל. בעל השליטה החדש בחברה עתיד להיות חברת גלובל פאואר, שבשליטת משפחת כספי וקבוצת פטרולגז של אהוד בן ש"ך.

הסיבה למכירה של ייני היא חוב כספי של 16.5 מיליון שקל לחברת לידר השקעות, שממנה רכש אשתקד את השליטה בגרינסטון. בחודשים האחרונים ביצע ייני כמה מהלכים לגיוס הכסף, כשבין היתר פנתה גרינסטון לבית משפט על מנת שזה יאשר לה חלוקת דיבידנד שלא מתוך הרווחים בגובה של עד 30 מיליון שקל.

בתחילת השבוע, המועד האחרון שבו הייתה אמורה אולטרה אקוויטי - החברה שבאמצעותה מחזיק ייני במניות גרינסטון - לפרוע את ההלוואה ללידר, דיווחה החברה כי ביקשה ארכה של ימים מספר. נציין כי מועד הפירעון המקורי היה תחילת השנה הנוכחית. אמש פרסמה אולטרה דוח עסקה, וממנו עולה כי בכוונתה להחזיר את הלוואת המוכר ללידר באמצעות מכירת מניותיה בגרינסטון.

גלובל פאואר, שעוסקת בתחום תשתיות האנרגיה, תרכוש את החזקות אולטרה בגרינסטון, ובהמשך תכניס את פעילות האנרגיה שלה לחברה בתמורה להקצאת מניות. רכישת מניות אולטרה בגרינסטון (54.2% מההון) תיעשה בתמורה ל-39.6 מיליון שקל - מחיר המשקף לגרינסטון שווי של 73 מיליון שקל, כלומר פרמיה של כ-85% מעל מחיר השוק. על רקע המחיר הגבוה יחסית שבו תמכור את מניות גרינסטון, זינקה היום מניית אולטרה אקוויטי בכ-45% במהלך יום המסחר, לשווי זניח של 7 מיליון שקל בלבד.

כחלק מעסקת המכירה, תרכוש אולטרה אקוויטי מגרינסטון חלק מההחזקות שרכשה האחרונה תחת שליטתו של ייני, ובהן מניות חברת צמיחה, חממת הביומד גפן, חברת מיון הביצים משאבי הגליל, שלד בורסאי בארה"ב ועוד. היות שאולטרה תרכוש חלק מהנכסים של גרינסטון, מדובר בעסקת בעלי עניין שתדרוש את אישור בעלי מניות המיעוט בחברה זו.

הסעיף המעניין בעסקה מתייחס להחזר הלוואת המוכר של אולטרה אקוויטי ללידר. 10 מיליון שקל מהחוב ישולמו עד יום שלישי הבא, ו-6.5 מיליון שקל יוחזרו ללידר עד סוף נובמבר. גלובל פאואר הסכימה לשלם בשבוע הבא במקום אולטרה את התשלום הראשון ללידר, על חשבון התמורה בעסקה. משמעות הדבר היא, כי אם בעלי מניות המיעוט בגרינסטון לא יאשרו את עסקת בעלי העניין, גלובל פאואר תרכוש את גרינסטון "AS IS", על שלל פעילויותיה, וכנראה תמכור אותם אחר כך בתמורה למזומן.

נזכיר כי בינואר 2013 רכשה אולטרה אקוויטי את מניות השליטה בגרינסטון מידי לידר בכ-54 מיליון שקל, מחיר ששיקף לגרינסטון שווי של קרוב ל-100 מיליון שקל. בתקופה שחלפה מאז ביצעה גרינסטון, שבקופתה היו כ-80 מיליון שקל, שורה ארוכה של עסקאות כושלות תחת שליטתו של ייני, ובראשן ההשקעה בקידוח "ים 3" של חברת שמן, אשר הביאו להתרוקנות קופתה.

מנכ"ל פעילות יעד התפטר מתפקידו

בתוך כך, דיווחה היום יעד - חברה ציבורית נוספת המוחזקת על ידי ייני ושאותה ביקשה גרינסטון לרכוש מידיו בתחילת השנה תמורת 21 מיליון שקל - כי יוסף עצמון, מנכ"ל חברת טיפול השפכים טריטק שבה היא מחזיקה, ביקש להתפטר מתפקידו.

נציין כי לפני שבועיים פורסמו דוחות הרבעון הראשון של יעד, שהראו כי היא רשמה הפסד של 1.1 מיליון שקל שהעביר אותה לגירעון של 755 אלף בהון העצמי. היות שליעד אין מקומות מימון זמינים ובקופתה נותרו 11 אלף שקל בלבד, צורפה לדוחות החברה הערת "עסק חי".

ייתכן שעל רקע זה הודיע עצמון על סיום יחסי עובד-מעביד עם יעד, אם כי בין הצדדים קיימת מחלוקת בהיקף כספי של מאות אלפי שקלים בודדים בנוגע לכספים המגיעים לעצמון. בדיווח לבורסה כתבה יעד כי "הודעתו של מר עצמון כללה דרישות כספיות שונות, אשר טריטק טרם בחנה אותן, ואת התאמתן להסכם העסקתו של עצמון".