חשש ל"פיגוע מיקוח": שלושה נערי ישיבה נעדרים יותר מיממה

כוחות החיפושים ממשיכים בפעילות מבצעית ומודיעינית באזור ■ החשש: נחטפו ומוחזקים בידי ארגוני טרור ■ גורם ביטחוני: "במערכת הביטחון מחכים למידע מודיעיני או למסר מהחוטפים; ייתכן שהאירוע יימשך מספר ימים - ואף יותר"

בני גנץ צהל צה"ל  / צילום: רויטרס
בני גנץ צהל צה"ל / צילום: רויטרס

חשש כבד לחטיפת שלושה בני ישיבה כבני 16, שנעדרים מאז אתמול (ה'). כוחות צבא, משטרה, שב"כ ומתנדבים פועלים במטרה לנסות לאתר אותם באזור חברון. החשש הוא שהשלושה, שאחד מהם הוא גם בעל אזרחות אמריקאית, נחטפו ומוחזקים אצל אחד מארגוני הטרור.

על פי גורם ביטחוני, "הנחת העבודה היא שמדובר בפיגוע מיקוח". על פי הגורם הביטחוני, במערכת הביטחון מחכים למידע מודיעיני או למסר מהחוטפים, זאת על מנת שיהיה אפשר לסיים את האירוע כמה שיותר מהר. עם זאת, ייתכן שהאירוע יימשך מספר ימים - ואף יותר מכך. בין היתר, הוקמו מחסומים בדרום, בשל החשש שהחוטפים ינסו להעביר את הנעדרים לרצועת עזה או לסיני.

אמש בשעה 22:00 יצאו שלושת הנערים מהישיבה שבה הם לומדים בכפר עציון, ודיווחו שהם חוזרים לביתם, אך מאז נעלמו עקבותיהם. אינדיקציות רבות הגיעו למערכת הביטחון מאז שעות הבוקר (ו'), שם פועלים במישור המודיעיני, ומהקרקע והאוויר עם כוחות מיוחדים. פרטי מידע רבים עדיין נבדקים, ביניהם גם על כך שהשלושה נצפו בטרמפיאדה.

כוחות הביטחון גם איתרו רכב שרוף בשעות הבוקר, ובודקים האם הוא שייך לחוטפים או לאירוע בכלל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (ו') הערכת מצב ביטחונית בלשכת רה״מ בקריה בתל אביב, בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ״ל והשב״כ. קודם לכן קיים נתניהו התייעצות ביטחונית בלשכת ראש הממשלה בירושלים בהשתתפות שר הביטחון והשר לבט״פ. ישראל רואה ברש״פ אחראית לשלומם של הנעדרים.

דובר צה"ל: "אין שחר לשמועות"

החל משעות הבוקר (ו') נפוצו היום שמועות רבות ברשתות החברתיות בנוגע לאירוע, אולם דבר האירוע הותר לפרסום רק בשעות אחר הצהריים.

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, מסר הערב בתום הערכת המצב המטכ"לית, כי הרמטכ"ל בני גנץ "הנחה על כיווני הפעולה. מטבעו של האירוע ורגישות המודיעין אני לא יכול לחדש הרבה. האירוע נמצא בעיצומו ואנו עושים הכל כדי להגיע לנערים, יש הרבה פעילות מבצעית ומודיעינית וכולם נחושים לסיים את האירוע באופן מהיר. אזור יהודה ושומרון מורכב ומחייב נגישות מודיעינית, פעילות מבצעית מיוחדת וכולנו עסוקים שם".

מוקדם יותר הודיע אלמוז בתדרוך מיוחד: "מאז שעות הבוקר אנו עסוקים בפעילות מבצעית שמטרתה לחפש אחר האנשים ולהביא אותם. בשעות האחרונות אנו מרכזים מאמץ מודיעיני ומנסים להתחקות עם הנעשה לאחר שהם נעלמו".

אלמוז התייחס גם לשמועות שנפוצו בשעות האחרונות על האירוע: "אנחנו מדברים באחריות ולשמועות אין שום שחר ועל כן אני מבקש מכולם לנהוג באחריות".

אף ארגון טרור לא נטל אחריות בינתיים על האירוע והפעילות בכל אזור חברון, דרום הר חברון וגוש עציון של הכוחות מוגברת. במקביל, גורמים בחמאס קראו לאזרחים הפלסטינים לנסות ולשבש את פעילות צה"ל באזור חברון, ואף להעלים את מצלמות האבטחה מהאזור שבו נמצאה המכונית השרופה.

במערכת הביטחון מנעו את הפרסומים לאחר שהחליטו לפעול מתחת למכ"ם כדי לבנות את התצרף של הפרטים שהצטברו, ורק אז להוציא את ההודעה על החיפושים. כלי התקשורת הפלסטיניים מדווחים מאז שעות הבוקר על האירועים, ובכלי התקשורת של החמאס דווח על ניסיון מוצלח לשחרר אותם - אך בצה"ל מבהירים כי מדובר בשמועה.

ראש הממשלה שוחח עם משפחות שלושת הנערים הנעדרים, חיזק את ידם והבטיח שיעשה הכל על מנת להשיב אותם הביתה. נתניהו גם ביקש להעביר הנחיה למתיישבים ביהודה ושומרון לא לנסוע בטרמפים.

"זמן כניסת השבת הוא זמן מסוגל לישועות ואנחנו מבקשים מכולם, גם ממי שלא רגיל בתפילה, להתפלל להצלחת הצבא ולהצלת הנעדרים", מסרה משפחת אחד הנעדרים. במשפחה השנייה ביקשו גם הם מהציבור הרחב להתפלל: "התפללו עבור שלושת הנעדרים שיחזרו לביתם ולחיק משפחותיהם בריאים ושלמים, אמן".

ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, שוחח עם ראשי ומנהלי ישיבת "מקור חיים" בכפר עציון, והנחה את הצוות המקצועי של המועצה להעניק את כל הסיוע הנדרש למוסד ולתלמידים, וזאת בתיאום עם משרד החינוך. ראש המועצה נמצא בקשר רציף עם גורמי הביטחון ומעדכן על פי הצורך את נציגי היישובים בגוש.

פרל: "בשעה קשה זו אנו מחזקים את ידי המשפחות ואת מנהלי ותלמידי ישיבת מקור חיים. בזכות פעילות כוחות הביטחון זכינו בשנים האחרונות לתקופה של שקט יחסי וכולנו תקווה ותפילה שהאירוע יסתיים בשלום והנערים ישובו למשפחותיהם במהרה".

ח"כ עמר בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון ומפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, אמר בעקבות החשש לאירוע החטיפה, כי "בעת הזו, על כל הגורמים במערכת הביטחונית, האזרחית והפוליטית להתרכז במאמצים לחזרתם הביתה בשלום של הנערים הנעדרים. מניסיוני, ברגעים אלו, גורמי המודיעין של צה"ל והשב"כ עושים מאמצים להביא את מרב המודיעין מכל מקום אפשרי ובכלל זאת מגורמי הביטחון הפלסטינים בכדי להגיע למטרה.

"יש לי אמון מלא בגורמים המבצעיים שיש להם הכלים הטובים ביותר לפעול להשבת הנערים, ואני מקווה כי גם הדרג המדיני יתמקד בסיוע למאמצים ולא בהאשמות או בניצול המצב לצרכים כאלו או אחרים".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג: "אני מתפלל כמו עם ישראל כולו לשלומם ולחזרתם הביתה של שלושת הנערים. מייחל לראותם שלמים ובריאים. מחזק את ידי המשפחות השרויות בחרדה איומה. כראש אופוזיציה אני מגבה את הדרג המדיני וכוחות הביטחון ונסייע ככל שיידרש".