הכירו את אחת המשפחות היהודיות העשירות בעולם

משפחת שיינברג הישראלית לשעבר מוכרת את ענקית הפוקר המקוון, פוקרסטארס, תמורת 4.9 מיליארד דולר במזומן - והופכת לאחת המשפחות היהודיות העשירות והנזילות בעולם

מארק שיינברג  / צלם: דן לב
מארק שיינברג / צלם: דן לב

לפני כמה חודשים ישבנו על כוס קפה עם אחד מחלוצי תעשיית ההימורים המקוונים העולמית. בין השאר, דיברנו איתו על פוקרסטארס, מפעילת אתר הפוקר המקוון המוביל בעולם, ועל משפחת שיינברג היהודית-ישראלית לשעבר, בעלת השליטה בה. שאלנו אותו שאלה די פשוטה: איך בסתיו 2006 העז ישי שיינברג, ממייסדי החברה, להמשיך לפעול בארה"ב למרות החקיקה החדשה שעברה באותו מועד בנוגע להימורים מקוונים, ולהסתכן בהפיכתו לעבריין בעיני הרשויות האמריקאיות, ובאפשרות כי הוא ו/או החברה עלולים לשלם קנסות עתק בגין בחירתו זו.

קיבלנו תשובה די פשוטה: "את יודעת כמה כסף פוקרסטארס עשתה מאז הקמתה, ובעיקר בשנים שבהן היא פעלה בארה"ב אחרי חקיקת אותו חוק? זה לא הזיז לו!".

תשובה זו, בד בבד עם מכירת פוקרסטארס תמורת 4.9 מיליארד דולר במזומן - כפי שנודע בסופ"ש האחרון - מאשררת את הכותרת שבחרנו לתת: משפחת שיינברג היא עכשיו אחת המשפחות היהודיות העשירות והנזילות בעולם, ומיד נסביר עד כמה.

לפני זה, פרטי העסקה: פוקרסטארס (PokerStars), מפעילת אתר הפוקר המקוון הגדול ביותר בעולם, נמכרת לחברה הקנדית Amaya Gaming תמורת 4.9 מיליארד דולר במזומן (ראו מסגרות נפרדת על מבנה העסקה וסיבותיה). Amaya Gaming תרכוש למעשה את Rational Group, שהיא החברה האם של פוקרסטארס ושאר מותגי הפוקר שלה. לפי Rational Group, 75% מהונה מוחזקים על ידי מארק שיינברג, בנו של ישי ומי שמכהן כיו"ר וכמנכ"ל שלה.

לפי הידוע, 25% הנותרים מוחזקים על ידי עובדים ומנהלים בכירים בחברה. שיינברג האב, נזכיר, נאלץ לפרוש מכל תפקידיו הניהוליים בחברה במסגרת הפשרה שלה עם משרד המשפטים האמריקאי, והוא מוגדר, לצורך העניין, "יועץ חיצוני". כנגד שיינברג האב עדיין תלוי ועומד כתב אישום אישי על ביצוע עבירות לכאורה. שיינברג, דרך אגב, מכחיש את כל הטענות נגדו.

עסקה זו תיצור למעשה את חברת ההימורים המקוונים הציבורית הגדולה ביותר בעולם. לשם השוואה, William Hill הבריטית (בעבר שותפה של פלייטק הישראלית) שווה כעת 5 מיליארד דולר; פלייטק עצמה שווה 3.1 מיליארד דולר; BetFair שווה 1.8 מיליארד דולר; BwinParty, שהייתה המתחרה הגדולה ביותר של פוקרסטארס לפני חקיקת החוק בסתיו 2006, שווה 1.5 מיליארד דולר, ואילו 888 הישראלית שווה "רק" 704 מיליון דולר.

Amaya Gaming, חברה די אלמונית בתעשיית ההימורים המקוונים, הוקמה ב-2004 (שלוש שנים אחרי פוקרסטארס), והיא מספקת פתרונות לתעשיית ההימורים המקוונת והלא מקוונת ויותר מזכירה בפעילותה את פלייטק. החברה אינה מפעילה אתרי הימורים משלה, ולכן אין כלל חפיפה בין פעילותה לבין זו של פוקרסטארס. בעגה המקצועית, Amaya Gaming היא חברת B2B ואילו פוקרסטארס היא חברת B2C.

בעקבות העסקה, מארק וישי יתפטרו מתפקידיהם בחברה, אך הנהלתה הבכירה תיוותר בעינה. "אני מאוד גאה במה שישי ואני בנינו ב-14 השנים האחרונות", ציין מארק בהודעה של Amaya Gaming, "ההישגים שלנו והעסקה הנוכחית הם הוכחה לעבודה הקשה, למומחיות ולמסירות של הצוות שלנו, ואני בטוח שצוות זה ימשיך להוביל בהצלחה את החברה. הערכים והיושרה שעיצבו את פוקרסטארס מוטמעים עמוק בתוך הדנ"א שלה".

ועכשיו נחזור לשווי ההון של משפחת שיינברג. בהנחה שאכן רק 75% מההון של Rational Group שייך למשפחה, זה אומר שהיא תקבל במסגרת עסקה זו 3.7 מיליארד דולר.

הון של 5 מיליארד ד'

אך זהו רק חלק מהונה. העסקה חשפה את תוצאות פוקרסטארס בשנתיים האחרונות (ראו גרף), ואלו ממחישות כמה כסף נצבר בקופתה במשך כמעט עשור וחצי של פעילות. די סביר להניח כי המשפחה משכה באופן קבוע דיבידנד מרווחי החברה (בחברות כאלו מקובל כי לפחות מחצית מהרווח מחולק כדיבידנד), וזה אומר דיבידנד מצטבר של לפחות, דגש על לפחות, מיליארד דולר. קחו כדוגמה את 2013. בשנה זו ה-EBITDA של Rational Group עמד על 420 מיליון דולר, ואילו תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 317 מיליון דולר. פוקרסטארס, למי ששכח, פועלת ממקלט המס האי מאן, וזה אומר שרווחי ה-EBITDA שלה די דומים לרווח הנקי שממנו מחושב הדיבידנד.

יותר מזה. השנים 2012-2013 הן הראשונות והיחידות בהיסטוריה של החברה שבהן היא לא פעלה בארה"ב (רק באפריל 2011 חסמה את אתריה לתושבי ארה"ב), וזה אומר שבשנים שקדמו ל-2012 הכנסותיה ורווחיה כנראה היו גבוהים בהרבה. על בסיס הנחות אלו, ניתן להעריך כי המשפחה צברה הון של לפחות 5 מיליארד דולר, וכך היא מתמקמת בין משפחות דוגמת ורטהימר (כ-6 מיליארד דולר); אריסון (כ-5 מיליארד דולר), ועופר (כ-5 מיליארד דולר).

פוקרסטארס היא יציר כפיו של ישי (במקור ישעיהו) שיינברג. שיינברג האב (66), בן לניצולי שואה שנולד בליטא, עלה לארץ לאחר שהשלים תואר שני במתמטיקה ורגע לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים. שיינברג התגייס לצה"ל, השתתף בקרבות המלחמה בחזית הדרומית, ובסיומה החל לעבוד כמתכנת בשלוחה של IBM בתל אביב. די מהר, והודות למומחיותו במתמטיקה, הפך למהנדס מערכות ועשה רילוקיישן ל-IBM בטורונטו, קנדה. כשנחת בקנדה החליט להישאר בה, והקים בה את ביתו. לו ולאשתו נולדו שני בנים: מארק ורוב.

את הרעיון לפוקרסטארס קיבל שיינברג האב כששיחק בעצמו את משחק הקלפים הפופולרי במועדוני פוקר בטורונטו. שיינברג היה שחקן ממש לא רע, וככזה הבין שזירת משחק כמה שיותר ידידותית למשתמש היא המפתח להצלחה. הוא גייס לצדו את בנו מארק - שבאותו הזמן טייל בדרום אמריקה לאחר שנשר מלימודי הקולג' שלו - והשאר היסטוריה. לעומת מארק, אחיו רוב כלל אינו פעיל בחברה - לא בעבר ולא בהווה - אך זיקתה של המשפחה לישראל קשורה אליו. רוב, שחיצונית מאוד דומה לאחיו, מתגורר בארץ, ולמעשה עבר לארץ הקודש בעקבות האהבה. בקיץ האחרון התחתן עם בת זוגו, דניאלה, תחת חופה יהודית לכל דבר ועניין שהתקיימה בלונדון הקרירה. מארק לעומתו, שבדצמבר האחרון חגג 40, עדיין רווק ומתגורר בלונדון. ועוד משהו: שמו השני, והישראלי, של מארק הוא יגאל.

על מארק סיפרנו לכם לא מעט בכתבת פרופיל שפרסמנו עליו באוגוסט האחרון. "הוא לא חי בצלו של אביו", סיפר לנו אחד ממקורביו. "להיפך. האב והבן יודעים לעבוד טוב ביחד. יש ביניהם חלוקת עבודה, וזו משפחה די מגובשת, ואפילו די נורמטיבית. מארק הוא פשוט בחור טוב, Good Guy כזה". שיינברג הבן, נזכיר, הגיע בעצמו להסדר פשרה עם משרד המשפטים האמריקאי ושילם תשלום של 50 מיליון דולר, וזאת למרות שלא הוגש נגדו כתב אישום ומבלי שהוא מודה שעבר על החוק.

מארק מרבה לבקר בארץ אך מקורביו לא שמעו אותו יוצא בהכרזות ציוניות אלו או אחרות. "יש לו זיקה לישראל, והוא אוהב את הארץ, אך הפוליטיקה לא מעניינת אותו". לפי הידוע, לשיינברג ג'וניור אין פעילות פילנטרופית בארץ, לפחות לא כמו זו שיש לו בבריטניה. "הוא מרבה לתרום לארגונים בבריטניה שמסייעים ליהודים ברחבי העולם", סיפרו מקורביו.

ובכן, מעתה והלאה יש לו אפשרות לתרום יותר לאור ההון הנזיל שנפל בחלקו.

הרוכשת תממן את הרכישה בעיקר ע"י אשראי בנקאי

רכישת Rational Group על ידי Amaya Gaming רחוקה מלהיות עסקה סטנדרטית. חברה קטנה ודי אלמונית רוכשת חברה ענקית בהשוואה אליה, ומאוד מוכרת. Amaya Gaming, חברה קנדית ציבורית בבורסת טורונטו, נסחרת כרגע לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר אך שווי זה כבר משקף, לפחות בחלקו, את הרכישה. מניית Amaya Gaming (סימול - AYA CN) החלה לטפס במעלה ההר באמצע אפריל, לאחר שנפלה לשפל שנתי, והאיצה את קצב הטיפוס כשההערכות בדבר הרכישה החלו לדלוף החוצה. בשפל הייתה שווה החברה "רק" כחצי מיליארד דולר.

שווי זה ממחיש כי לרוכשת אין קופת מזומן שתוכל לממן את העסקה, והיא נאלצת להתמנף כדי להגדיל את יתרת העו"ש בחשבון של משפחת שיינברג ב-4.9 מיליארד דולר. יתרה זו תועבר למשפחה ב-3 שלבים: 50 מיליון דולר הועברו במעמד ההודעה על העסקה, 4.45 מיליארד דולר יועברו כשהעסקה תיסגר (לפי הערכות, עד 30 בספטמבר), והיתרה - 400 מיליון דולר - עד 31 ביולי 2017 או 30 חודש לאחר מועד סגירת העסקה, המוקדם מבין השניים.

Amaya Gaming תממן את הרכישה בעיקר ע"י אשראי בנקאי (שיועמד לה ע"י קונסורציום מכובד של ענקי בנקאות דוגמת דויטשה בנק) בסך של 2.9 מיליארד דולר, והנפקות פרטיות של ני"ע כמו מניות בכורה בסך של 1.5 מיליארד דולר. לפי הודעתה, התזרים מפעילות שוטפת של החברה הממוזגת יאפשר לה לשרת חובות אלו. לאחר המיזוג, לפי הודעתה, ה-EBITDA (על בסיס שנתי) יעמוד על 600-640 מיליון דולר.

ארה"ב אמרה את שלה, ולמשפחת שיינברג ירד האסימון

1. למה למכור עכשיו (1). אם יש משהו שמשפחת שיינברג למדה באחרונה הוא שאת רשויות החוק האמריקאיות ממש לא כדאי לעצבן. לפרש חוק כראות עיניך, הופך אותך לללא רצוי בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ובתעשיית ההימורים המקוונים - למי שמוגדר "שחקן רע" (Bad Actor), שחקן לא רצוי, וזה מה שקרה לפוקרסטארס. בסתיו 2006, כשארה"ב למעשה הוציאה מחוץ לחוק בעקיפין את פעילותן של חברות ההימורים המקוונים, פוקרסטארס - אולי בשל היותה פרטית - הסתמכה על ייעוץ משפטי, וטענה כי הוא אינו אוסר הפעלת אתרי פוקר. עד אפריל 2011 (דהיינו במשך 4.5 שנים) המשיכה פוקרסטארס לאפשר לתושבי ארה"ב להמר באתריה, ואז משרד המשפטים האמריקאי שם לזה סוף, והגיש נגדה תביעה אזרחית בטענה כי ביצעה הונאה בנקאית, הלבנת כספים וכמובן - הפעלת הימורים מקוונים לא חוקיים.

פוקרסטארס, שהחלה להפנים שלא תוכל להיאבק בחוק האמריקאי לנצח, חסמה את אתריה לתושבי ארה"ב והגיעה לפשרה עם משרד המשפטים האמריקאי שלפיה שילמה תשלום עתק בשווי של 730 מיליון דולר. עוד במסגרת הפשרה - החברה לא הודתה כי פעלה בניגוד לחוק. זה לא ממש עזר. בתחילת 2013, כשהשוק האמריקאי החל לייצר מסגרת רגולטורית לתעשייה כולה (נבאדה, דלוור וניו ג'רזי היו המדינות הראשונות שהתירו הימורים מקוונים בין גבולותיהן), פוקרסטארס ניסתה לפלס את דרכה בחזרה אליו אך אות הקין שהוטל עליה סימן למעשה את סוף דרכה בו. ארה"ב הוקיעה את פוקרסטארס ושמה לה רגליים בכל ניסיון שלה לקבל רישיון להפעלת הימורים מקוונים. משפחת שיינברג הבינה את הרמז והעדיפה למסור את המפתחות למישהו שאולי כן יצליח לשחזר את ימיה היפים בארה"ב, אך מבלי שהיא תיהנה מכך.

2. למה למכור עכשיו (2). תיאורטית, פוקרסטארס יכלה לוותר על השוק האמריקאי ולהמשיך לפעול כפי שעשתה מאפריל 2011 בשאר מדינות העולם. הבעיה במקרה כזה מתחלקת לשניים: ראשית, פוקר הפך לסגמנט חלש בתעשיית ההימורים המקוונים. ימיו היפים מאחוריו, ושיעורי הצמיחה שלו מדשדשים מאחורי אלו של משחקי קזינו, הימורי ספורט ואפילו משחקי רשתות חברתיות.

פוקרסטארס הפנימה זאת, ולא מזמן הודיעה כי בכוונתה לשנות מדיניות ולהיכנס לשוק הימורי הספורט (וזאת למרות שחרתה על דגלה כי כל מה שהיא עושה זה פוקר ורק פוקר). שנית, התעשייה כולה החלה להתמודד עם מסגרות רגולטוריות נוקשות יותר במספר גדל והולך ממדינות אירופה. חלקן החלו להגדיר מה מותר ואסור ולמי מותר ואסור, ואילצו חלק מהשחקניות הגדולות בתעשייה להפסיק לפעול בתוכן. וכך, כשבמקביל השוק האמריקאי - שהוא השוק הדומיננטי למשחקי פוקר - כבר אינו אופציה, משפחת שיינברג כנראה העדיפה להיפרד ממפעל חייה.

3. למה למכור לחברה כמו Amaya Gaming. הבחירה בחברה קנדית קטנטנה לעומת פוקרסטארס ושהחפיפה בין פעילותה לזו של פוקרסטארס כמעט אפסית, נראית כמו ברירת מחדל. ענקיות אחרות בתעשייה, שמנסות אף הן לנגוס בשוק האמריקאי, כנראה לא רצו לקבל על עצמן את אותו אות קין שהוטל על משפחת שיינברג והמותג "פוקרסטארס". Amaya Gaming משמשת בעסקה זו שלד בורסאי, מסגרת חוקית בעיני הממשל האמריקאי, שתקלוט את פעילות פוקרסטארס ותנסה לגרום לו לשכוח כי מדובר, כפי שציינו לעיל, ב"שחקן רע". קל זה לא יהיה. Amaya Gaming עלולה להפוך בעצמה ל"שחקן רע" בעקבות עסקה זו, ולפספס את המטרה לשמה ביצעה אותה.

4. משפחת שיינברג שיחקה אותה, ובגדול. הפסקה הקודמת מסבירה מדוע. המשפחה מצאה רוכשת שמוכנה להעביר לה 4.9 מיליארד דולר במזומן, ולא במניות - Hard Cash - מה שנקרא - ולהתמנף מפה ועד הודעה חדשה כדי לעשות זאת. זה לא מובן מאליו, אפילו לא בתקופה שבה האשראי הוא זול מאין כמותו, ושוקי ההון גואים כאילו אין מחר. משפחת שיינברג הוכיחה בעסקה זו כי היא שחקנית ממש טובה. טובה מאוד אפילו.

המספרים מאחורי פוקרסטארס
 המספרים מאחורי פוקרסטארס

התוצאות הכספיות של Rational Group
 התוצאות הכספיות של Rational Group