נתניהו שוחח עם אבו-מאזן: "מצפה לסיוע בהשבת הנערים"

(עדכון) - היום הרביעי למבצע "שובו אחים": אלפי חיילים ממשיכים לחפש אחר שלושת החטופים ברחבי יהודה ושומרון ■ נתניהו: "טרוריסטים חוטפים ילדים ישראלים חפים מפשע, ואילו אנחנו מטפלים בבתי החולים שלנו בהצלת ילדים פלסטינים חולים"

גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית
גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני הצהריים עם יו"ר הרש"פ אבו-מאזן. רה"מ נתניהו אמר ליו"ר הרשות הפלסטינית: "אני מצפה ממך לסייע בהשבת הנערים החטופים ובלכידת החוטפים. החוטפים מהחמאס יצאו משטח בשליטת הרש"פ, וחזרו לשטח בשליטת הרש"פ".

"מקרה זה חושף את אופיו של הטרור שאנחנו נלחמים מולו. טרוריסטים חוטפים ילדים ישראלים חפים מפשע, ואילו אנחנו מטפלים בבתי החולים שלנו בהצלת ילדים פלסטינים חולים. זה ההבדל בין המדיניות האנושית שלנו לטרור הרצחני שתוקף אותנו".

רה"מ נתניהו הוסיף: "צריך להבין את ההשלכות של השותפות עם חמאס - זה רע לישראל, רע לפלסטינים, וזה רע לאזור".

בתום הפעילות הלילית של כוחות הביטחון במבצע "שובו אחים" להשבתם של הנערים החטופים גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח נעצרו כ-50 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ביניהם עזיז-אל דוויק, ראש המועצה המחוקקת של חמאס.

בנוסף, תפסו כוחות הביטחון כמויות גדולות של אמצעי לחימה פשוטים. בסך הכול, מאז החל המבצע לפני שלושה ימים, נעצרו כ-150 מבוקשים, בעיקר פעילי חמאס.

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי צעיר פלסטיני ששוחרר לפני שבוע מהכלא הישראלי נורה למוות על ידי כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'ילזון ליד רמאללה. על פי הדיווח, אחמד ערפאת בן ה-19 נורה בחזה ונהרג לפנות בוקר במהלך החיפושים אחר חוטפיהם של הנערים גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ביהודה ושומרון.

בינתיים, בבתי המשפחות נפתח עוד בוקר של אי ודאות, אך גם של אופטימיות. במשפחתו של נפתלי פרנקל מעריכים כי ככל שעוברות השעות מתחזקת ההערכה שמדובר בפיגוע חטיפה לצורך מיקוח ושחרור אסירים - מה שאומר שהחטופים בחיים.

כוחות הביטחון ישנו הלילה בבית משפחת פרנקל בנוף איילון כדי לעדכן את המשפחה, שביקשה להעיר אותה רק במקרה של התפתחויות דרמטיות, כדי לישון ולאגור כוח לעוד יום מפרך. שאר ילדי המשפחה יצאו היום כרגיל לבית הספר, במטרה לשמור על שגרת חיים ככל האפשר. פוליטיקאים ישראלים וזרים יבקרו בבית במהלך היום.

גם בביתו של גיל-עד שאער בטלמון יבקרו פוליטיקאים, אנשי ציבור ורוח, וכמובן אנשי מערכת הביטחון. ברחבי היישוב כבר נתלו שלטים המעידים על הסולידריות של התושבים עם משפחת שאער.

במהלך הלילה: חילופי ירי בחברון

מקורות פלסטיניים דיווחו הלילה על חילופי אש בשכונת עין דיר בחה שבחברון. על פי הדיווח, כוחות צה"ל צרו על אחד מבתי המגורים בשכונה. שני פלסטינים נעצרו ובשלב זה טרם ברור האם ישנו קשר למבצע החיפושים אחר שלושת הנערים החטופים.

חילופי האש, על פי הדיווחים, החלו סמוך לשעה 22:20 וכללו בין השאר ירי של טיל לעבר דלת הבית. ככל הנראה בבית שהו כמה אזרחים אך גם מבוקשים שחיפשו כוחות הביטחון.

עדי ראייה בחברון מסרו כי חיילי צה"ל פרצו לבית תוך כדי שהם יורים לעבר המקום. התושבים דיווחו על פיצוץ עז שנשמע בטרם הפריצה לבית וציינו כי בניגוד לדיווח הפלסטיני, לא נורתה אש לעבר החיילים.

מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטות לאשקלון

התחממות נוספת נרשמה אמש בגזרת הדרום - זאת לאחר ששני פיצוצים נשמעו באשקלון. מדובר צה"ל נמסר כי מערכת כיפת ברזל שהוצבה באזור יירטה שתי רקטות ששוגרו לעבר העיר.

לא ידוע על נפגעים או על נזק כתוצאה מהשיגורים, להם קדמה אזעקה שנשמעה ברחבי העיר. "שמענו אזעקה ואחר כך בין שניים לשלושה פיצוצים", מסר תושב אשקלון בשיחה עם חדשות 2 Online.

באירוע נוסף שאירע אתמול בערב, התקבלה קריאה במוקד מד"א באזור גוש עציון, שם דווח על רכב פרטי ממנו בוצע ירי לעבר רכבים אחרים באזור מחסום המנהרות שנמצא דרומית לירושלים וסמוך לבית לחם.

עוד דווח כי הרכב המשיך לעבר מוצב צבאי סמוך, וכי גם שם בוצע ירי. למקום הוזעקו אמבולנס של מד"א וניידת טיפול נמרץ, אך לא נמסר נפגעים בשני האזורים שבהם בוצע ירי. בנוסף, צוותי מד"א באזור הונחו להתמגן מחשש לאירועים דומים נוספים.

אחד הנערים לחש בשיחת טלפון למשטרה: "נחטפנו"

שלושה ימים לאחר חטיפת שלושת הנערים, הותר לפרסום אתמול בערב כי בשעה 22:25 באותו לילה, הצליח אחד מהם להתקשר למוקד 100 של המשטרה ולדווח על החטיפה שניות ספורות בלבד לאחר האירוע.

המוקדן הצעיר שענה לשיחת הטלפון שמע רעשי רקע רבים, וגם סוג של לחישה מעבר לקו שבה נאמר "חטפו אותי" או "חוטפים אותי" ושנשמעה בבירור. אחד החטופים חזר על המידע פעמיים. המוקדן שענה לשיחה התייעץ עם שוטר אחר מה לעשות עם המידע, שהתקבל בזמן בו בוצעה החטיפה. במוקד ניסו לחזור למספר ממנו בוצעה השיחה, אולם לא הייתה תשובה. כתוצאה מכך, לא ייחסו חשיבות מיוחדת למקרה.

ככל הנראה שהסיבה לפיה בחרו שלא להתייחס לדיווח היא ששיחות והטרדות מהסוג הזה מתקבלות באלפים לאורך כל השנה במוקדי הדיווח של המשטרה - גם מפי פלסטינים בעצמם, זאת כדי להטעות את השוטרים ולהעסיקם לשווא. להערכת הגורמים בתחנה, הקריאה הזו לא הולידה צורך בפעילות מיוחדת.

רק בסביבות השעה 3:30 לפנות בוקר, כחמש שעות לאחר החטיפה, החלו להידלק כל הנורות האדומות - זאת לאחר שהורי החטופים הגיעו לתחנות המשטרה להתלונן שבניהם לא הגיעו הביתה.