נוקיה בדרך לקאמבק?

כדאי למשרד התקשורת ללמוד מנוקיה בעניין פינוי התדרים לסלולר

מי שביקר במטה של נוקיה בהלסינקי, פינלנד, בימי תור הזהב שלה לפני 10 שנים, בתקופה שבה הייתה אחת החברות המצליחות בעולם בייצור טלפונים סלולריים, ומי שמבקר בה בימים אלה, עת החברה מנסה להשתקם בתחום של תשתיות סלולר בלבד, אינו יכול שלא לחוש בסימני הזעזוע.

משהו בפנים של האנשים מלמד שהחברה לוקחת את עצמה בידיים ומשתקמת אך כמו בכל שינוי, בעיקר כזה שבא לאחר משבר קשה שהוביל לאיבוד מוחלט של ביצת הזהב של נוקיה (המכשירים הסלולריים), העבר מרחף באוויר כמו צל כבד.

נוקיה נמצאת כיום בצמרת היצרניות העולמיות, היא פועלת ב-120 מדינות, והטמיעה 143 מערכות הקשורות ברשתות דור רביעי ברחבי העולם. לאחרונה זכתה נוקיה במכרז סלקום להקמת רשת דור רביעי, או כמו שסלקום קוראת לה, דור 4.5.

בעולם הסלולרי הנוכחי נוקיה שמה דגש על פרסים שבהם זכתה ועיקר גאוותה הוא על הפעילות שלה בדרום קוריאה. שם היא זכתה לקבל את הציונים הגבוהים ביותר על איכות הרשת שהיא מספקת למפעילים, כאשר היא גוברת על אריקסון המובילה העולמית ועל סמסונג הקוריאנית. הפינים לא מסתפקים בהצלחה שלהם אלא מדגישים את הבעיות של אריקסון השבדית. אם תרצו, מדובר במעין דרבי סקנדינבי.

ארבעה מפעילים

מי שמבקר בנוקיה יכול להתרשם מתשומת הלב שמקדישה החברה לדור החמישי. כזכור, הדור החמישי הוצג בפברואר בקונגרס הסלולר בברצלונה, בקווים כלליים. נוקיה שמה את יהבה על הדור החמישי בזכות שיתוף הפעולה שלה עם NTT DoCoMo, מפעיל סלולרי יפני, מהגדולים בעולם, שבחר בה לעבוד איתו על פרויקט המחקר. היפנים מקווים להשיק רשתות דור חמישי ביפן במקביל לאולימפיאדה שתיערך אצלם ב-2020, ונראה שכל העולם יישר קו עם היפנים.

כיצד זה הולך להיראות מבחינת נוקיה ו-NTT DoCoMo? הרשתות בדור החמישי יתמודדו עם היקף תנועה שגדול פי 10,000 מאשר היום. גידול של מילארדי התקנים שיהיו מחוברים לרשתות סלולר ומהירות של 100 מגה סטנדרטית בכל מקום. זה אומר שהרשתות הסלולריות יידרשו להיות יעילות פי 10 מאשר היום, הן יצטרכו פי 10 תדרים, והן יידרשו להיות צפופות פי 10 מאשר היום, כלומר הרבה, אבל הרבה יותר אתרים סלולריים מאשר היום.

זה האתגר שעליו מסתכלות מדינות העולם ואיתו הן מתכוונות להתמודד. בלי השוואה אלינו אי אפשר, אז נסתפק בזה שאצלנו לא רק שלא השיקו את הדור הרביעי אלא אין לנו אפילו לאן להוליך את הבושה, באדיבותו הגדולה של משרד התקשורת. מדהים היה לראות את ההתייחסות של הפינים לנושא התדרים וכיצד הם יודעים מעכשיו איזה תדרים הם הולכים לפנות ובאיזה שנה בדיוק. ב-2017 הם יפנו את תחום ה-700 מגה הרץ לטובת הסלולר - טיפ קטן למשרד התקשורת.

בדרך ל-2020 ולדור החמישי יעברו כל המפעילים דרך דור 4.5, באמצעות טכנולוגיה שנקראת LTE-Advanced. מדובר על טכנולוגיה שמסוגלת להגיע לקצבים של 150-300 מגה הרץ למשתמש והיא כבר הושקה בדרום קוריאה ב-2013. כיום ישנם 4 מפעילים בעולם שהשיקו את הטכנולוגיה שהייחוד שלה הוא בכך שהיא מסוגלת להשתמש ברצועות תדרים מתחומים שונים ועל ידי כך לאפשר יותר רוחב פס. למשל רצועת תדרים מתחום ה-1,800 מגה הרץ תפעל במשותף עם רצועת תדרים מתחום ה-2,600 מגה הרץ.

סלקום, שמנהל ניר שטרן, רכשה מנוקיה את הפתרון והיא צפויה להשיק אותו במועד לא ידוע, זאת בהתאם לכך שהחברה הישראלית צריכה להקים רשת דור רביעי ולבחון את מצאי התדרים שיש לה. בינתיים זה לא מונע ממנה למתג את רשת הדור הרביעי שלה כרשת דור 4.5. זו תגובת הנגד של סלקום לניסיון של פרטנר לגנוב את ההצגה עם המיתוג של רשת הדור הרביעי שלה היא קוראת G4. בכיר בסלקום אמר כי כבר בנובמבר יהיו לחברה מאות אתרים סלולריים מוכנים לעבודה, כאשר הכל תלוי כמובן בשאלה מתי יוקצו התדרים למפעילים.

פינוי תדרים

סלקום נדרשת לכלכל את צעדיה בזהירות רבה בנושא התדרים משום שהיא החברה שלה יש הכי הרבה תדרים בישראל מבין החברות הסלולריות. זו הסיבה שמשרד התקשורת מתכוון להגביל את סלקום וכל חברה אחרת, לכך שלא יהיו ברשותה מעל ל-20 מגה הרץ בתחום ה-1,800 מגה הרץ.

זה יחייב את סלקום לפנות תדרים שכבר יש לה היום שבעברית זה אומר שהיא צריכה לצמצם את מספר המנויים שלה בדור השני ולרכז אותם על מספר קטן יותר של תדרים. זו משימה לא מסובכת אבל היא מעלה את החשש שהמנויים יקבלו איכות רשת פחות טובה וזה מה שסלקום חוששת ממנו.

מה שמפליא הוא שבסלקום דוחים פרשנות לפיה הרשת החדשה אמורה להביא בשורה חדשה, או אנרגיה חדשה לחברה. בדרך כלל הנהלות מנסות, דרך הרשת החדשה, להשיג פריצה ברמה השיווקית. סלקום לא משחקת במגרש הזה. לדברי בכיר בחברה "אנחנו עושים טוב עכשיו ונעשה טוב עם הרשת החדשה ולא צריך לערבב בין הדברים". במלים אחרות אין צורך לפתח ציפיות. אפשר להבין אותו. ברמת המחירים בשוק הסלולרי היום יש ציניקנים שרומזים ש-20 שקל לחבילת סלולר כבר לא בשמיים.

הכותב היה אורח סלקום ונוקיה בפינלנד

קצב העברת המידע בסלולר
 קצב העברת המידע בסלולר