פנייה בהולה לוינשטיין: בדוק את חוקיות תיירות המרפא

עו"ד אלעד מן, בשם התנועה הצרכנית 'הצלחה', טוען כי האיסור על הפעלת שר"פ בבית-חולים ממשלתי אמור להיות תקף שבעתיים במקרה של תיירות מרפא ■ מבקש את חוות-דעת היועמ"ש לפני פרסום המלצות ועדת גרמן

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, מתבקש לבחון לאלתר את חוקיות ההפעלה של תיירות המרפא בבתי-החולים הציבוריים בארץ, עוד לפני ההמלצות הצפויות להתפרסם בקרוב על-ידי ועדת גרמן - כך עולה ממכתב בהול שנשלח השבוע לוינשטיין ולשרת הבריאות יעל גרמן על-ידי עו"ד אלעד מן, המייצג את התנועה הצרכנית 'הצלחה' שחתומה על חשיפת נתונים רבים בקשר לפעילות התיירות הרפואית בישראל.

על-פי עו"ד מן, הקביעה של בג"ץ מתחילת העשור הקודם וחוות-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה באותם ימים, שאסרו על הפעלת שר"פ (שירותי רפואה פרטיים) בבתי-חולים ממשלתיים, אמורות להיות תקפות ביתר שאת בכל הנוגע לתיירות המרפא - תעשייה שכמעט לא הייתה קיימת באותה תקופה, ולכן לא הגיעה לדיון ציבורי ולערכאות.

לדבריו, אם בג"ץ קבע כי השר"פ מפלה בין מבוטחים שונים, הרי שאפליית ישראלים על-ידי העדפת תושבי חוץ היא חמורה יותר - זאת משום שהמדינה חבה לאזרחיה חובות שונות על-פי דין.

הרווחים "נבלעים"

הפנייה של עו"ד מן נעשתה בעיקר על רקע הדוח החמור של החשבת הכללית במשרד האוצר שהתפרסם בשבוע שעבר, ולפיו 75% מהפעילות הרפואית שמתבצעת בקרב תיירים רפואיים בבתי-החולים הממשלתיים מתקיימת בשעות הבוקר - על חשבון המבוטחים הישראלים.

עוד קבע הדוח כי על אף ההכנסות הגדולות מתיירות המרפא, לאחר ההוצאות השונות על שכר מנתח, עמלה לסוכנים ועוד, בתי-החולים נותרים עם רווחים נמוכים יחסית, וגם אלה "נבלעים" בעודפים של תאגידי הבריאות ולא "נצבעים" לטובת שיפור התשתיות - שיפור שמופיע במרכז הטיעון של חסידי תיירות המרפא.

"נוכח האמור בדוח ובהתחשב בנתונים נוספים שהובאו בפני ועדת גרמן, מרשתי סבורה כי על הוועדה לצמצם עד כמה שניתן את מסגרת ההפעלה של התיירות הרפואית בבתי-החולים הממשלתיים, עד כדי הפסקתה כליל בשל הפגיעה הבלתי מידתית שהיא גוררת עמה בחולים ישראליים", כתב עו"ד מן.

הוא גם איים במה שנראה כמו פנייה לבג"ץ: "כל קביעה אחרת בנסיבות העניין תהיה בלתי סבירה או מידתית ותחרוג ממתחם הסבירות האפשרי להסדרת תחום זה, ועל כן דינה לבטלות - ומרשתי תפעל להביא את העניין בפני הערכאות המוסמכות, ככל שיהיה צורך".

גרמן וקנדל דוחפים קדימה

בוועדת גרמן קיים רוב בעד עידוד התיירות הרפואית בבתי-החולים הציבוריים, כחלק מניסיון להגדיל את המימון למערכת ממקורות חיצוניים. בין הדוחפים הגדולים לעידוד התיירות הרפואית בוועדה נמנים ראש המועצה לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל, וגרמן עצמה.

גרמן אף התבטאה בעבר כמי שסבורה כי לתיירות הרפואית יש יתרונות רבים, תוך שהיא מציינת כי בבתי-חולים רבים ישנם חדרי ניתוח ריקים בחלק משעות היום.

לעומת זאת, עו"ד מן, כמו גורמים אחרים במערכת, מזכירים כי תיירים רפואיים עוברים לא רק בחדרי הניתוח אלא גם במחלקות האשפוז, שם קיים מחסור במיטות אשפוז ובאחיות, וכן התפוסה במחלקות נחשבת לגבוהה ביותר מקרב המדינות המפותחות.

ללא שיפור מהותי בתשתיות, טוענים אותם גורמים, יש לצמצם את התיירות הרפואית, ובוודאי לא לעודד אותה.