דיסקונט במו"מ מול אנטרופי והמוסדיים על הבונוס ליו"ר בכר

מנהל בכיר בגוף מוסדי: "בהלך הרוח הנוכחי יהיה בעייתי מאוד לאשר בונוס ליוסי בכר" ■ מוסדי אחר: "הסערה סביב שכר הבכירים משתקת"

יוסי בכר / צלם: תמר מצפי
יוסי בכר / צלם: תמר מצפי

גל הביקורת נגד שכר הבכירים במגזר הפיננסי הגיע ליו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר. אמש (א') הודיע דיסקונט כי הוא דוחה את אסיפת בעלי המניות של הבנק, שהייתה אמורה להתכנס ביום רביעי הקרוב ולאשר את הבונוס לבכר בגין תוצאות שנת 2013.

בדיסקונט נימקו את החלטת הדחייה באומרם: "הדחייה נועדה, בין השאר, לאפשר המשך דו-שיח עם בעלי מניות שהנם גופים מוסדיים". במקום זאת האסיפה תתכנס בעוד שבועיים, ב-29 ביוני.

חברת הייעוץ אנטרופי הודיעה בשבוע שעבר כי היא ממליצה לגופים המוסדיים להתנגד לבונוס לבכר, שאמור לעמוד על 2.16 מיליון שקל (בנוסף לשכר בעלות של 2.3 מיליון שקל שקיבל אשתקד). בדיסקונט ככל הנראה חששו, שבעקבות המלצת אנטרופי יסכלו המוסדיים את אישור הבונוס, ולכן העדיפו להגיע עמם להסכמה על גובה הבונוס, כדי שלא להתבזות באסיפה.

בדיסקונט מתכוונים לקיים מגעים עם אנטרופי ועם המוסדיים, בתקווה למצוא נוסחה חדשה, שתאפשר את אישור הבונוס. ככל הידוע, כרגע אין בכוונת הבנק לוותר לחלוטין על הבונוס לבכר.

גופים מוסדיים שעמם דיברנו הסבירו כי אם לפני שנה, לדוגמה, ניתן היה לאשר בונוס שכזה, הרי שהיום זה בעייתי מאוד. "בהלך הרוח הנוכחי יהיה בעייתי מאוד לאשר לבכר בונוס", אמר ל"גלובס" מוסדי בכיר. "חברי ועדות ההשקעה משותקים, ומפחדים שהאוצר יזמן אותם לתשאול אם יאשרו את הבונוס", אמר גורם בגוף מוסדי אחר. "גם אם התחושה שלנו היא שהמתקפה על שכר הבכירים היא פופוליסטית, אנחנו לא יכולים להתעלם ממנה - הסערה סביב שכר הבכירים משתקת", הוא הוסיף.

לא לפי תיקון 20

בשוק ההון היו שציינו כי מה שעוד יקשה על המוסדיים לאשר את הבונוס לבכר הוא העובדה שמדובר בבונוס שנקבע בתוכנית תגמול ישנה יותר, ולא לפני תיקון 20, שקבע סטנדרטים חדשים לתוכניות תגמול.

הבונוס לבכר נקבע במסגרת מנגנון מתוכנית התגמול של הבנק לשנת 2011, שתוקפה עד סוף השנה הקרובה. רק החל מהשנה הבאה, התגמול לבכר ייעשה לפי תוכנית התגמול החדשה של הבנק שנקבעה במסגרת תיקון 20, ולפי ההנחיות של בנק ישראל בנושא תגמול בכירים.

יחד עם זאת, גורמים המכירים היטב את תוכנית התגמול הנוכחית של הבנק, מציינים כי אם הבונוס עבור ביצועי שנת 2013 היה ניתן לפי תוכנית התגמול החדשה (שעברה במסגרת תיקון 20), הרי שהבונוס לבכר היה גבוה יותר, ומגיע לכ-2.3 מיליון שקל.

כאמור, בשבוע שעבר הודיעה אנטרופי כי היא ממליצה שלא לאשר את הבונוס לבכר. דיסקונט עמד באופן חלקי בתוצאות 2013 ביעדי הבונוס, ונקבעה נוסחת קיזוז להיקפו, שממנה הוריד בכר 400 אלף שקל. לטעמה של אנטרופי אין בכך די: "הקיזוז בשל אי-עמידה בחלק מהיעדים אינו סביר. הנוסחה המוצעת אינה נותנת ביטוי נאות בתגמול שנקבע לעובדה שהבנק לא עמד בחלק מיעדיו לשנה זו", נימקו אז באנטרופי את ההמלצה להתנגד לבונוס.

אנטרופי גם הודיעה בשבוע שעבר כי לא תפרסם בתקופה הקרובה המלצות הקשורות לאישור שכר מנהלים בגופים פיננסיים, וזאת לאור השינויים הרגולטוריים הרבים שעשה בנושא זה משרד האוצר. יחד עם זאת, אנטרופי צפויה ככל הנראה לפרסם עבודה מעודכנת, לאחר שיודיע דיסקונט על היקף הבונוס החדש של בכר.