אורן הוד: אין היגיון שמשקיע יקבל פחות משכנתא

מנכ"ל אפריקה מגורים השתתף בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ומשרד עוה"ד שטיינמץ הרינג גורמן והביע גם ביקורת חריפה נגד תוכנית הפטור ממע"מ ■ דורון כהן: "הורדת מחירי הקרקע לא תוריד את מחירי הדירות"

אורן הוד / צלם: סיוון פרג'
אורן הוד / צלם: סיוון פרג'

"אין בעיה של סיכון למערכת הפיננסית אך יחד עם זאת, אם מחירי הדירות ימשיכו לעלות בצורה אגרסיבית עלולה להיווצר בעיה ליציבות של המערכת", כך אמר מנכ"ל משרד האוצר לשעבר דורון כהן בפאנל בהנחיית פרשן "גלובס" משה ליכטמן בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ומשרד עוה"ד שטיינמץ הרינג גורמן. "לכן למשל אין היגיון שמי שקונה דירה להשקעה יקבל פחות משכנתא ממי שקונה דירה ראשונה. הרי ברור שמשקיע הוא פחות מסוכן ביכולת ההחזר", לדבריו.

כהן הוסיף עוד כי "הפעולה הכי אפקטיבית שעשה משרד האוצר מבחינת מיסוי היתה הגבלת ריבית הפריים וזאת מתוך הסתכלות קדימה אל משפחות שלא יוכלו לעמוד ובזה בנק ישראל צדק". בהמשך ציין כהן כי "הורדת מחירי הקרקע לא תוריד את מחירי הדירות, כי כשיש אינפלציה שנובעת מביקוש המחירים לא יורדים".

מוקדם יותר אמר עו"ד דני הרינג, שותף ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד שטיינמץ הרינג גורמן, כי "שר האוצר יאיר לפיד קרא לפני מספר חודשים לציבור להתאפק ולא לקנות דירה כי כך אולי ירדו המחירים ויצא בתוכנית מע"מ אפס שבינתיים רק גורמת לבועת ביקושים מבעבעת ועצבניתהוא הוסיף כי "כבר שבועות שתוכנית זו מתגלגלת ונחבטת בצינורות החקיקה וכל יום מורטים ממנה נוצה או תוקעים בה מקל נוסף. התבשרנו השבוע שבעוד כחודשיים וחצי תאושר התוכנית בכנסת. כשהממשלה ונציגיה בכנסת רוצים להעביר חוקים כגון גיוס חרדים או העלאת אחוז חסימה, הם יודעים לעשות זאת ביום אחד. מצוקת הדיור לעומת זאת יכולה מבחינתם לחכות".

גם לדברי חן שיין ראש תחום נדל"ן בארנסט אנד יאנג, "תוכנית המע"מ לא תגרום לירידה במחירי הדירות. "למרות המאמצים והדיבורים של כל הגורמים הממשלתיים, הסתיימה גם שנת 2013 בעליית מחירים, אם כי בשיעור מתון יחסית של 4.6%", אמר שיין.

"רק לאחרונה נראה כי סוף סוף קטר הנדל"ן מתחיל לאבד כוח. בארבעת החודשים הראשונים של השנה חלה ירידה במכירת דירות ברוב היישובים בארץ בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. חוסר הוודאות לגבי כיוון שוק הנדל"ן גבר על גורמים המעודדים רכישת דירות, כגון שיעור אבטלה נמוך וריבית נמוכה, דבר שגרם להתמתנות הביקושים. הכרזת האוצר על תוכנית מע"מ 0% לדירה ראשונה, גרמה לזעזוע בשוק וקבוצה גדולה של רוכשים פוטנציאלים עברה לעמדת המתנה. גם רוכשים לגביהם לא אמורה לחול ההטבה מעדיפים להמתין ולראות האם המגמה תסחף את כלל מחירי הדירות כלפי מטה. מספר לא מבוטל של עסקאות בוטלו ושוק הנדל"ן למגורים עבר למצב של קיפאון אשר מעמיד קבלנים רבים במצוקה".

מנכ"ל חברת אפריקה ישראל מגורים אורן הוד אמר כי תוכנית הפטור ממע"מ תהייה לא פחות מאשר "בכייה לדורות". לדבריו, "אין מבוגר אחראי בממשלה שמסתכל לטווח ארוך קדימה. אי אפשר לנהל מדיניות שעשרת הדיברות החברתיות משתנות כל בוקר. יום אחד זה פטור ממע"מ ולמחרת זה מחירי מטרה. במציאות הזאת כל אחד מנהל סכונים של עצמו. המספרים הם קשים - 137 משכורות וקשה למשפחות להגיע לזה. הדרך לפתור את זה היא הגדלת כח האדם בוועדות התכנון אבל היא לא מצלטמת ומייצרת כותרות".

שיין ציין כי שוק ההון חווה בתקופה האחרונה פריחה משמעותית שהפכה את ישראל למקור מועדף לגיוס כספים לנדל"ן מקומי ולנדל"ן בחו"ל גם לחברות ישראליות וגם לחברות זרות. לדברי שיין הדבר נובע מהשילוב בין שעורי ריבית נמוכים, העדר אלטרנטיבות השקעה, יחד עם שיפור במצב הפיננסי של מספר גדול של חברות נדל"ן בישראל. בתקופה האחרונה גיסו חברות נדל"ן זרות בישראל סכום של 2.5 מיליארד שקל בשעורי ריבית נמוכים משמעותית משעורי הריבית שהן היו משלמות בארה"ב.

כיום לדברי שיין חל גידול משמעותי ביותר במספר הפניות של חברות הזרות המבקשות לגייס כספים בישראל. "גידול זה עשוי להסתכם בגיוסים של מיליארדי שקלים נוספים בתקופה הקרובה" אמר שיין. "המחירים הגבוהים של אגרות החוב בבורסה בת"א מאלצים את הגופים המוסדיים לתור אחר השקעות חדשות, מה שפותח את הדלת בפני חברות זרות עם נדל"ן איכותי בחו"ל".