התעשיינים: לוותר על דיבידנדים מהנמלים ולהקל במשבר הדולר

חייק: התעריפים שנגבים בנמלים אמורים לשקף רק את עלות השירות שניתן למשתמשים בהם; "רווחים אלה יכולים לשמש להפחתת תעריפים או לסיוע נוסף לתעשייה"

מנכל התאחדות התעשיינים  אמיר חייק / צלם: תמר מצפי
מנכל התאחדות התעשיינים אמיר חייק / צלם: תמר מצפי

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, קרא היום (ג') למשרד האוצר לוותר על חלק מהדיבידנדים שהמדינה מושכת מרווחי נמלי הים - כדי לאפשר את הפחתת התעריפים שנגבים מהיבואנים ומהיצואנים. לטענת חייק, מהלך זה עשוי להקל על התעשיינים שנפגעים ממגמת ההיחלשות של הדולר והתחזקות השקל, ששוחקת את כושר הייצוא שלהם ואת רווחיותם.

במכתב ששלח חייק לראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, נטען כי חברת נמלי הים (חנ"י) לא אמורה להוות מקור רווח למדינה. חייק ציין כי התעריפים שנגבים בנמלים אמורים לשקף רק את עלות השירות שניתן למשתמשים בהם. לדבריו, הכנסות הנמלים ב-2012 הסתכמו בכ-2.5 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלהם הסתכם באותה שנה ביותר מחצי מיליארד שקל.

"רווחים אלה יכולים לשמש להפחתת תעריפים או לסיוע נוסף לתעשייה", אמר מנכ"ל התאחדות התעשיינים.

בסוף השבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים שמצביעים על ירידה חדה, בשיעור של כ-10.5%, בייצוא הסחורות מישראל בחודשים מארס-מאי. במכון הייצוא ובהתאחדות התעשיינים קושרים את הירידה הדרמטית למשבר הממושך בשער הדולר, שמוביל לפגיעה בכדאיות הייצוא. באחרונה גברו קריאות התעשיינים - בעיקר אלה שפועלים בתחומי האלקטרוניקה וההיי-טק - לממשלה, לפעול בבהילות למען ריסון ההידרדרות בשער הדולר וזאת כדי למנוע גל נרחב של פיטורים במשק. התעשיינים טוענים כי אם אין בכוחה של הממשלה להתערב למען העלאה קבועה של הדולר - יש באפשרותה להקל על המגזר היצרני ועל היצואנים באמצעות הפחתת מסים ועלויות ייצור.

במכתבו ללוי, כתב מנכ"ל ההתאחדות חייק: "בשנים האחרונות הצטברו בנמלים בישראל, ובעיקר בנמל אשדוד, רווחים שהם מעבר לסכומים הדרושים לתפעולם ולפיתוחם. ניתן לראות זאת בדרישת רשות החברות הממשלתיות למשיכת דיבידנדים מהם, ומנתוניהם הכספיים. משיכת הדיבידנד מהנמלים מהווה למעשה מס נוסף שהתעשייה משלמת למדינה - אף שמדובר בתשתיות בסיסיות שדרושות להמשך הפעילות הכלכלית של המשק". לדברי חייק, על רקע המשך ההיחלשות של הדולר והתייקרות תשומות הייצור, במצבה הנוכחי התעשייה לא מסוגלת להמשיך ולספוג את העלויות העודפות שגובה ממנה המערכת הנמלית. תגובת משרד האוצר לידיעה לא נמסרה עד מועד ירידת הגיליון לדפוס.