בזן: מתשואת אג"ח של 20% לגיוס של עד 750 מ' ש'

רק לפני 8 חודשים נסחרו האג"ח שלה בתשואה של מעל 20%, אך כעת בזן מנצלת את השוק הרותח וקיבלה דירוג לגיוס אג"ח בהיקף עד 750 מיליון ש'

בזן / צילום: איל יצהר
בזן / צילום: איל יצהר

בתחילת השבוע פרסמה חברת בזן שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים דיווח, לפיו קיבלה דירוג מחברת מעלות להנפקת אג"ח בהיקף של עד 750 מיליון שקל. המשקיעים ודאי הופתעו מהדיווח הזה: בדוח תזרים המזומנים החזוי אותו פרסמה במסגרת דוחות הרבעון הראשון, רק בחודש שעבר, לא הופיע שום רמז לכך שאחד המקורות הכספיים שישמשו את בזן על מנת לפרוע את החוב הקיים שלה (כ-5 מיליארד שקל) הוא גיוס חוב חדש.

עוד נתון שממנו לא ניתן להתעלם הוא היקף הגיוס - 750 מיליון שקל!. רק לפני שמונה חודשים, נזכיר, קפצו תשואות האג"ח של בזן לרמה של 20% ויותר, על רקע חשש מיכולת החזר החוב של החברה.

מאז, אירעו מספר התפתחויות חיוביות בחברת הזיקוק והפטרוכימיה, שהצליחה לייצב את מאזנה הפיננסי. כך, בזן הציגה תוכנית התייעלות שצפויה להביא לחיסכון שנתי של עד 100 מיליון דולר בהוצאות; גייסה הון (150 מיליון דולר) וחוב (180 מיליון דולר באמצעות הרחבת סדרת אג"ח א'); וחתמה על הסדר עם הבנקים. עקב כך, נסחרות כעת איגרות החוב הקצרות של בזן (סדרה ב') בתשואה של 2.5%, ואילו סדרה א', שהינה במח"מ בינוני, נסחרת בתשואה של 4.7%.

די מקורות לפירעון החובות עד 2015

מדוחות החברה עולה כי יש בידיה די מקורות לפרוע את התחייבויותיה הפיננסיות עד סוף 2015 (368 מיליון דולר ב-2014, שחלקם כבר נפרעו, ו-317 מיליון דולר ב-2015). בקופת החברה היו בסוף חודש מארס מזומנים בסך 274 מיליון דולר, וזאת לצד מסגרות אשראי לא מנוצלות מהבנקים בהיקף של 385 מיליון דולר.

אם כך, מדוע בזן מגייסת כעת חוב אג"ח נוסף, ובהיקף כה גדול?

התשובה נחלקת לשני חלקים: ראשית, היות שהתחום בו עוסקת בזן הוא מחזורי, תמיד טוב לשמור כרית ביטחון גדולה לאירועים בלתי צפויים. בשבוע האחרון, בצל האירועים בעיראק, נרשמה עלייה במחירי הנפט הגולמי, ומאחר שבמחירי הדלקים שמזקקת בזן מהנפט - התאמת המחיר מגיעה באיחור, ירד מרווח הייחוס של בתי הזיקוק למינוס 2.5 דולר לחבית.

הגם שלבזן מרווח גבוה יותר בזכות מתקן הפצחן, הרי שאם המרווחים ימשיכו להיות שליליים תקופה ממושכת, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שתרשום החברה יהיה נמוך מזה שהציגה בתחזיות.

הסיבה השנייה לגיוס האג"ח, שצפויה להיות במח"מ ארוך של כחמש שנים, הינה יצירת פלטפורמה לגיוס מקורות מימון עתידיים. בזן אינה מתכוונת לגייס באופן מיידי את מלוא הסכום - זה "גדול על השוק" עבור חברה בדירוג BBB. אלא שבהתאם לביקושים, יכולה בזן לסגור את הגיוס על היקף נמוך משמעותית, ובהתאמה לכך הריבית שתיקבע לאיגרות תהיה נמוכה. בעתיד, אם יתעורר צורך, תוכל בזן להרחיב את הסדרה להיקף שאישרה לה מעלות, או לבצע מכרזי החלף עם האג"ח הנוכחיות, במקום לפרוע אותן.

לא תהיה הראשונה שתרחיב גיוס

בזן היא לא החברה הציבורית הראשונה שצפויה לבצע מהלך פיננסי של גיוס אג"ח בהיקף קטן יחסית, והרחבתו בהמשך. כך לדוגמה, דסק"ש הרחיבה בשנה האחרונה את סדרה ו', שהינה בעלת מח"מ ארוך, והחליפה חלק מחוב קצר (סדרה ד') בחוב מסדרה זו, כך שסדרה ו' הפכה לענקית בהיקף של מעל 3 מיליארד שקל.

גם אינטרנט זהב ביצעה מהלך דומה: בפברואר השנה גייסה החברה אג"ח חדשות מסדרה ד' במח"מ ארוך של כמעט 6 שנים. סכום הגיוס הראשוני היה לא גבוה יחסית - 100 מיליון שקל. אלא שהביקושים הרבים שהתקבלו להנפקה הראשונה הביאו לכך שהיא הורחבה ל-125 מיליון שקל, תוך שהתשואה האפקטיבית למשקיעים יורדת מרמה של 6% ל-4.5% בלבד (צמוד למדד). בשבוע שעבר הציעה החברה למחזיקים באג"ח הקצרות - סדרות ב' ו-ג' - להחליף חלק מהחוב כלפיהן באג"ח החדשות, כך שהסדרה תורחב ב-55 מיליון שקל נוספים.