10 כללי זהב שיצילו אתכם מהונאות השקעות

פעם אחר פעם משקיעים מאבדים את כספם להבטחות-שווא ל"תשואה מובטחת" ■ עו"ד אמיר וסרמן מסביר מה מסתתר מאחורי האזהרה שפרסמה רשות ני"ע

עו"ד אמיר וסרמן / צילום: דוברות רשות ניירות ערך
עו"ד אמיר וסרמן / צילום: דוברות רשות ניירות ערך

די נדיר שרשות ניירות ערך מוציאה אזהרה כללית לציבור. אולם בשבוע שעבר זה קרה. הרשות מצאה לנכון להזהיר מפני השקעות בלתי מפוקחות על-ידה, שלדברי ההודעה עלולות "להביא לאובדן כל כספי ההשקעה". ברקע התפוצצות פרשת קרן אור של חיליק טפירו, שהספיקה לגייס כ-150 מיליון שקלים להשקעה בפרויקטים של תמ"א 38, בטרם עצרה הרשות את פעולתה (לקריאת כתבה נרחבת על כך, שפורסמה ב-G לפני שבועיים, לחצו כאן), אבל זוהי רק טיפה אחת בים.

מאז ומעולם נקלעו משקיעים לא מתוחכמים להרפתקאות פיננסיות הרבה מעל למידתם, שיחקו בבורסה בכספיהם האחרונים, רכשו מניות נפט וגז וכל מה שהיה הלהיט האחרון. אבל בתקופה האחרונה הפיתויים לפני משקיעים כאלה זמינים ונפוצים מאי-פעם. רשת האינטרנט גורמת לכך שההצעות המפתות עם התשואה החלומית ירצדו על כל מסך ביתי, אצל כל פנסיונרית ועקר בית, ועל רקע הריבית הנמוכה במשק, והתשואות הכמעט לא קיימות באפיקי ההשקעה הסולידיים, הן מפתות מאי-פעם.

לצדן תמצאו כנסי-חינם שבאים ללמד אותך איך להשקיע ולהרוויח, שגם אותם מפרסמים ברשת. בחלקם לפחות, באי הכנס ישמעו על אופציית השקעה אטרקטיבית על המקום, ויופעל עליהם לחץ לא מבוטל לשלוף כרטיסי אשראי ולנצל את ההזדמנות בטרם תאבד. סוכנים חרוצים יעברו ממקום למקום, ובשמחה יגיעו אליכם הביתה לפרט "איך הכסף שלכם יעבוד בשבילכם ולא בשביל הבנק".

מי שיזם את האזהרה לציבור, היועץ המשפטי של הרשות עו"ד אמיר וסרמן, מסביר: "זיהינו תופעה של פניות לציבור בהצעות לבצע השקעה פיננסית. בארצות הברית, שזה השוק שאנחנו מסתכלים עליו כבסיס להשוואה, הצעות מהסוג הזה הרבה יותר נפוצות ויש שורה ארוכה של תרמיות והונאות. בזמן האחרון התחושה שלנו הייתה שהתופעה הזאת מתרחבת גם בישראל".

- קרן אור הייתה הטריגר לאזהרה שלכם?

"לא פרסמנו את האזהרה על רקע מקרה ספציפי, אבל זו אחת הדוגמאות לכך".

"מהלך של חינוך פיננסי"

הפעילויות הכי שכיחות ברשת בהקשר זה, שהטרידו את רשות ניירות ערך, הן מכמה סוגים. האחד - הצעה לרכוש ניירות ערך מגוף לא מפוקח, "ויש גם מוצרים שאינם נקראים ניירות ערך אבל במהותם הם זהים לניירות ערך", אומר וסרמן. "קרן אור, למשל, לא קראה למה שהציעה איגרת חוב, אבל זו הייתה מהות ההצעה (הלוואה שנושאת ריבית, שהיא הרווח של המשקיע)".

השני הוא גופים שמציעים לציבור לנהל את כספו, כלומר ניהול תיקים, תוך הבטחות לתשואות נאות כמובן. זוהי פעולה המחייבת אישור של רשות ניירות ערך, אולם בפועל לא מעט גופים מציעים אותה ללא רישיון ואישור. רמת הסיכון של ההשקעה בצורה זו לרוב עמומה, לא ברור מה חוסנם הפיננסי, ואם יוכלו בכלל להחזיר למשקיע את כספו, וזהו כר נוח למעשי מרמה והונאה. מקרה בולט של הונאה כזאת היה "מנהל התיקים" (שאיננו בעל רישיון) ערן מזרחי, שהונה את לקוחותיו בסכומים גדולים ובית המשפט גזר עליו בשנה שעברה 12 שנים בכלא.

סוג הפעילות השלישי הוא זירות מסחר בשערי מטבע ומדדים, דבר נפוץ מאוד ברשת, וסביר שאין אדם שלא נחשף לפרסומים כאלה ברשת. ספק אם ציבור המשקיעים מבין שמדובר ברמת סיכון הקרובה לזו של קזינו. "אנחנו במהלך של הסדרת הפיקוח על הזירות האלה בישורת החקיקה האחרונה בכנסת", אומר וסרמן, "אבל כיום אין לנו כל סמכות עליהן".

הסוג הרביעי - שרשות ניירות ערך רק יכולה להצביע עליו בדאגה, אולם אין לה כל סמכות לבדוק או לפקח עליו - הוא ההצעות להיכנס להשקעות ריאליות, בעיקר קרקעות חקלאיות שתיכף-תיכף יופשרו ונכסי נדל"ן אחרים, בארץ וברחבי הגלובוס.

"האזהרה שלנו", אומר וסרמן, "היא כללית: תחשבו פעמיים כאשר אתם מפקידים כסף אצל גורם לא מפוקח, שהוא לא בהכרח לא חוקי, אבל הסיכונים בו גדולים מאוד. גם כשמשקיעים בבורסה אפשר להפסיד, אבל כשנכנסים להשקעה לא מפוקחת, הסיכונים יותר גדולים, וכל המעטפת - השקיפות הפיננסית, הגילוי הנאות, הבקרות - ברמה יותר נמוכה. הטבע האנושי הוא לחפש תשואות, לקחת סיכון ולשים פחות לב לבעייתיות הכרוכה בכך. אבל אנחנו אומרים: זו לא גזירת גורל להיכנס להשקעה כזאת ולאבד את הכסף. האזהרה שלנו היא חלק ממהלך של חינוך פיננסי לציבור".

במסגרת החינוך הפיננסי לציבור מפעילה הרשות גם קמפיין המכונה "פולניות עושות שוק" בכיכובם של מוני מושונוב ודב'לה גליקמן (לצפייה, סרקו את הברקוד).

- היו שטענו שבמקרה של קרן אור, הרשות נרדמה בשמירה.

"דווקא פעלנו שם בצורה מאוד מהירה ונחושה. אבל צריך להבין שהפעילות שלנו מגיעה בדרך כלל בדיעבד, גם בשוק המפוקח פעולות האכיפה שלנו מתבצעות אחרי העבירה, ובוודאי הדבר נכון במקרה של השקעות לא מפוקחות".

- מפני מה עוד אתם מציעים לציבור להיזהר?

"לא מזמן פרסמנו אזהרה משותפת עם משרד האוצר לבנק ישראל לגבי ביטקוין. זו פעילות שאינה בהכרח אסורה, אבל היא מאוד מסוכנת".

כללי רשות ניירות ערך למשקיע

■ אל תתפתו להבטחות לתשואות דמיוניות בהשקעה כלשהי

■ אל תסתמכו על קישוריות לאתרים של גופים פיננסיים שנשלחות אליכם בדואר אלקטרוני (אלא היכנסו בעצמכם לאתר)

■ אל תרכשו ניירות ערך או נכסים פיננסיים באתר אינטרנט בלתי מוכר

■ היזהרו מסמינרים להשקעות הניתנים בחינם ומבטיחים רווח בכל מצב שוק

■ השתדלו להימנע מהשקעה תחת לחץ

■ אל תתפתו לפעול על-פי מידע בלעדי או מידע פנים

■ אל תשקיעו על סמך תחושות, עצות של חברים או פרסומים שונים

■ בקשו לראות את הרישיון של מי שמציג עצמו כיועץ השקעות או כאיש מקצוע בתחום

■ דעו כי לבעל רישיון אסור לקחת את כספכם לצורך השקעה

■ הקפידו שהחשבון יהיה על שמכם וינוהל בבנק או אצל חבר בורסה