פשרה: פלאפון תפצה ב-4.5 מיליון שקל לקוחות גלישה סלולרית

זאת במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית בגין הטעיית צרכנים של פלאפון בנוגע למהירות הגלישה הסלולרית של החברה

חברת פלאפון מקבוצת בזק תפצה ב-4.5 מיליון שקל את לקוחותיה במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה ב-2012 בגין הטעיית צרכנים המנויים לשירותי הגלישה הסלולרית של החברה. התביעה הייצוגית דרשה פיצוי של 242 מיליון שקל.

לפי הסדר הפשרה שקיבל מעמד של פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, פלאפון תפצה את לקוחותיה בהווה ובעבר על כך שהציגה בפניהם מצגי-שווא שלפיהם היא מעניקה חוויית גלישה ברשת שלה במהירויות גבוהות, אולם בפועל נמצא כי מהירות הגלישה נמוכה מזו שתוארה על-ידי פלאפון.

פלאפון נדרשת גם להפסיק להציג מצגי-שווא כאלה ולהבהיר ללקוחותיה את האמת בדבר מהירות הגלישה.

בתביעה נטען כי פלאפון מוכרת ללקוחותיה חבילות גלישה במהירויות שונות עד ל-42 מגה בייט לשנייה, אולם במדידות שנערכו נמצא כי מהירות הגלישה הממוצעת עומדת על כ-2.147 מגה בייט לשנייה בלבד בעת הורדת נתונים, ועל פחות ממגה בייט לשנייה בלבד בעת העלאת נתונים.

התובעות טענו להטעיה, ניצול מצוקת הצרכנים, עשיית עושר ולא במשפט ורשלנות.

פלאפון, מצידה, טענה כי מהירות הגלישה המוצעת היא מהירות מירבית ולא מהירות מובטחת וקבועה, וכי לפלאפון ולאף חברה אחרת אין אפשרות להבטיח מהירות קבועה, שכן הדבר תלוי בהרבה גורמים שאינם בשליטתה, כמו ציוד קצה, כמות המשתמשים במקום מסוים, העומס בזמן נתון על הרשת ועוד.

לאחר הדיון בבית המשפט ב-2013 הוצע לצדדים הסדר פשרה שיכלול את הפיצוי הכספי ואת הסדרת הפעילות של פלאפון בנושא מכאן והלאה. המשא-ומתן בין הצדדים לא עלה יפה, והם עברו להליך גישור, שבסופו של דבר הביא להסדר הפשרה האמור.

ההסדר כולל את כל לקוחות פלאפון שהצטרפו לחבילת גלישה החל מ-25 במארס 2006 במהירות של עד 2 מגה בייט לשנייה הורדת נתונים ו-1 מגה בייט לשנייה העלאת נתונים.

מנויים שהצטרפו עד 1 באפריל 2013 לגלישה של עד 42 מגה בייט לשנייה יקבלו החזר של 70% מסך התשלום; מנויים שהצטרפו עד 1 ביוני לגלישה במהירות של עד 16 מגה בייט לשנייה יפוצו ב-55% מהתשלום; ואלה שהצטרפו למהירות של 7-8 מגה בייט לשנייה יפוצו ב-43% מהתשלום החודשי. (ת"צ 42526-03-12).