העליון החמיר את עונשו של בכיר בעיריית ת"א שלקח שוחד

שרון בן-גיאת, לשעבר מנהל באגף שיפור פני העיר, הורשע בלקיחת שוחד מקבלנים ונדון לשנת מאסר אחת ■ ביהמ"ש העליון החמיר את עונשו ל-20 חודשי מאסר

אורי שוהם / צילום: אוריה תדמור
אורי שוהם / צילום: אוריה תדמור

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה והחמיר את עונשו של שרון בן-גיאת, לשעבר מנהל אזור באגף שיפור פני העיר בעיריית תל-אביב-יפו, שהורשע ב-6 עבירות של לקיחת שוחד ושתי עבירות הפרת אמונים - מ-12 חודשי מאסר ל-20 חודשי מאסר בפועל.

בן-גיאת הורשע, במסגרת ספיח של פרשת קרטל הגיזום, ב-6 עבירות של לקיחת שוחד ושתי עבירות הפרת אמונים, בגין כספים בסך כ-75 אלף שקל שדרש ולקח מ-4 קבלנים שונים שסיפקו שירות לעירייה. בשתי פרשיות הוא היטיב עם הקבלנים בתמורה לשוחד שקיבל. במקביל זוכה בן-גיאת משתי עבירות מירמה והפרת אמונים ומעבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

ביולי אשתקד גזר עליו שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, שנת מאסר בפועל וכן מאסר על-תנאי וקנס בסך 15 אלף שקל.

בערעורה לעליון על קולת העונש, טענה הפרקליטות, באמצעות עורכי הדין גלעד סוקולובר ועמרי קופלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, כי העונש שהושת על בן-גיאת אינו משיג את מטרות ההליך הפלילי ואינו מתיישב עם מדיניות הענישה הראויה לעבירות בהן הורשע.

בהודעת הערעור נטען כי "המדינה מביאה את עניינו של המשיב בפני בית משפט זה, משום שלדעתה עונשו של מנהל בשירות הציבורי שכך נוהג ובכך מורשע, גם בהינתן נסיבות אישיות להקל עימו, הוא מספר שנות מאסר בפועל ולא אחת".

שופט העליון אורי שהם, אליו הצטרפו השופטים נאור והנדל, קבע כי "מדובר במעשים מכוערים, שכרוכים בהם ניצול המעמד והשררה ותאוות-בצע לשמה, ואין לראות בטענה כי המשיב היה נתון במצוקה כלכלית משום נסיבה לקולה".

עוד הודגש בפסק הדין כי "אין מדובר במעידה חד-פעמית, אלא עסקינן ב-4 פרשיות שונות, שבגדרן בוצעו 6 עבירות של קבלת שוחד, כך שניתן לראות במעשיו ובהתנהלותו של המשיב כדפוס פעולה החוזר על עצמו, פעם אחר פעם".

בית המשפט הוסיף כי מעשים מעין אלה מעמידים בסכנה את דמותו ואת תדמיתו של השירות הציבורי, הן ברמה הארצית והן ברמה המוניציפלית, ופוגעים בחברה בישראל בכללותה, ולפיכך אין להירתע מנקיטת אמצעי ענישה קשים ומורגשים היטב כלפי כל מי שעולה על דרך השוחד - אם כנותן, אם כלוקח ואם כמבקש, ואם כמתווך.

לפיכך נקבע כי העונש שהושת על בן-גיאת סוטה לקולה, במידה לא מועטה, מרמת הענישה הראויה, ולכן כאמור הוחמר עונשו.