צ'יינה הרבור זכתה במכרזים להקמת הנמלים בישראל

שוברים את השוק: הציעו להקים את הנמלים במחירים שבין 3.35 ל-3.5 מיליארד שקל - יצטרכו לבחור באחד ■ בענף מעריכים כי הסינים הגישו הצעה כה נמוכה בגלל שהם רואים את הקמת הנמלים כפרויקט אסטרטגי ■ נמלי ישראל בתגובה: "המכרז טרם הסתיים"

מכולות בנמל / צילום: רויטרס
מכולות בנמל / צילום: רויטרס

חברת צ'יינה הרבור הסינית זכתה במכרזים להקמת שני הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה. ל"גלובס" נודע כי חברת נמלי ישראל תפנה בימים הקרובים לחברה הסינית ותבקש ממנה לבחור איזה משני הנמלים ברצונה להקים. ההצעה הסינית לשני הנמלים הייתה נמוכה דרמטית מההצעות שהגישו שני המתמודדים האחרים במכרז - קבוצת שפיר הנדסה ואשטרום וקבוצת שיכון ובינוי ו-Ludreco, חברת בת של תאגיד יאן דה-נול הבלגי. בענף מעריכים כי הסינים הגישו הצעה כה נמוכה בגלל שהם רואים את הקמת הנמלים כפרויקט אסטרטגי. הקמת הנמל על ידי חברה סינית עשויה להקל על זכייתה של חברה סינית במכרז להפעלת הנמל, הנמצא כיום בשלב המיון המוקדם.

לפי כללי המכרזים שקבעה חנ"י, יוכל הזוכה במכרזים להקים רק נמל אחד. לכן, לאחר שצ'יינה הרבור תודיע על בחירתה, תפנה חנ"י לקבוצה שהגיעה למקום השני במכרז ותציע לה להקים את הנמל השני לפי אותם תנאים שהציעה החברה הסינית עבור אותו נמל. אם המציעה השניה תסרב תמשיך חנ"י ותפנה למציעה השלישית.

לפי הערכות בשוק שלא אומתו ההצעות הכספיות שהגישה צ'יינה הרבור להקמת הנמלים, היו נמוכות ב-600 מיליון שקל ובמיליארד שקל מההצעות שהגיש המציע שהגיע למקום השני. הסינים, כפי שדווח ב"גלובס" הציעו להקים את הנמלים במחירים שבין 3.35 ל-3.5 מיליארד שקל. שפיר הנדסה ואשטרום הציעה לפי הערכות מחירים שמעל 4 מיליארד שקל לכל נמל בעוד שהקבוצה השלישית של שיכון ובינוי ו-Ludreco משטרסבורג, הציעה סכומים המתקרבים ל-5 מיליארד שקל לכל נמל. משקל המרכיב הכספי בניקוד ההצעות עומד על 70% ומשקל המרכיב הטכני - על 30%.

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי "המכרז טרם הסתיים ולכן אין בכוונתה להתייחס לפרסומים כאלה או אחרים".

מחכים למפעיל בינ"ל

בחנ"י העריכו במקור את עלות הקמתם של הנמלים בכ-4 מיליארד שקל לכל נמל. משך ההקמה של כל נמל מוערך ב-6 עד 8 שנים והקיבולת שלו תעמוד על כמיליון TEU (מכולות 20 רגל), בעוד הקיבולת המצרפית של נמלי אשדוד וחיפה עומדת כיום על כ-3 מיליון TEU. על רקע הסתייגות האוצר מבניית שני נמלים במקביל הסכימו במשרד התחבורה ובחנ"י לקצץ את היקף הפרויקטים בכ-15% ולקצר את אורך הרציפים בכ-100 עד 200 מטרים - באופן שהוזיל את עלות הפרויקט. ההחלטה קיבלה אתמול רוח גבית ממסמך שפרסמה מחלקת המחקר של בנק ישראל שקבע כי הקמת שני נמלים קטנים עדיפה על הקמת נמל אחד גדול, בגלל שתיצור תחרות אמיתית שתביא להוזלת עלויות של המשתמשים בנמלים.

יחד עם זאת, באוצר ממשיכים להטיל ספק בכדאיות הקמת שני הנמלים במקביל ומצפים לתוצאות המכרזים לבחירת מפעיל בינלאומי לנמלים, שנמצאים כיום לקראת הגשת הצעות. אם לא יימצאו מפעילים לשני הנמלים עשוי האוצר להתערב ולנסות לעכב את הקמת הנמל השני.

בשלב המיון המוקדם במכרז להפעלת הנמלים שנסגר באפריל משתתפות ארבע חברות: חברת Eurogate הגרמנית, חברת TIL מהולנד, ICTSI הפיליפינית ו-SIPG הסינית שצורפה ברגע האחרון להליך הקדם מכרזי. הזוכה במכרז תקבל זיכיון להפעלה של הנמל לתקופה של 25 עד 30 שנה.