כך משווקים טרור: ארגון ג'יהאד בעיראק פועל כמו תאגיד עסקי

"המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה", ISIS, שכבש בשבוע שעבר את העיר מוסול, מפרסם מאז שנת 2012 דוחות שנתיים שמפרטים את פעילותו במונחים מספריים מדויקים - כמות הפיגועים, ההתנקשויות, מחסומי הדרכים, משימות ההתאבדות ועוד

פיגוע בעיראק / צילום: רויטרס
פיגוע בעיראק / צילום: רויטרס

זו אינה חברה בע"מ ואין לה בעלי מניות, אבל ההצלחה הצבאית והברוטאליות של המיליציה הג'יהאדית הסונית שמתקוממת כעת בעיראק, מתבצעת בדייקנות שמאפיינת כספים של חברות.

ארגון הטרור, שנקרא "המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה" (ISIS), כבש בשבוע שעבר את מוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, ואת תיכרית, עיר הולדתו של סדאם חוסיין.

משנת 2012 מפרסם הארגון דוחות שנתיים - שמפרטים את פעילותו במונחים כמותיים וגיאוגרפיים. מדובר על כמות הפיגועים, ההתנקשויות, מחסומי הדרכים, משימות ההתאבדות, ערים שנכבשו ואפילו גיוס "כופרים" שעברו להאמין במטרות התנועה.

ב-2013 לבדה, הדו"ח של הארגון מציג כ-10,000 מבצעים בעיראק: 1,000 התנקשויות, 4,000 מטעני נפץ שהוטמנו ומאות אסירים קיצונים ששוחררו. במקביל, גויסו מאות "כופרים" לשעבר שעברו הסבה אידיאולוגית.

הדוחות שנקראים "אל-נאבה" (החדשות) לשנים 2012 ו-2013 (שבה נהרגו 8,000 אזרחים עיראקים), נותחו על ידי המכון ללימודי מלחמה בארה"ב, שאישר חלק גדול מהנתונים הם מכילים. נראה שהמטרה של ISIS היא להוכיח את יכולתו כדי לגייס תרומות למאבקו.

הדוחות מציירים תמונה של ארגון שאיננו כנופיית טרור כפי שהוא מוצג על ידי ממשלת עיראק, אלא יותר מבנה צבאי מאורגן עם אסטרטגיה פוליטית ברורה של הקמת מדינה סונית - עם כמה מאפיינים של ישות תאגידית.

"הדוחות מספקים כלים למדידת ביצועים באופן שנהוג לעשות כדי לגייס תורמים", אומרת ג'סיקה לואיס, מנהלת המחקר של המכון ללימודי מלחמה. "הם מאשרים שהארגון הזה פועל כמו צבא, ויש לו שאיפות של בניית מדינה חדשה".

נייג'ל אינקסטר, לשעבר עוזר ראש שירות הביון הבריטי 6MI, וכיום מנהל יחידת האיומים חוצי הגבולות במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, אומר: "הם מפיקים את הדוחות כמעט כמו חברה עסקית, עם פרטים על פעילות של מתאבדים ומטרות. יש ארגון ברור של מבנה, תכנון ואסטרטגיה בארגון הזה".

לפי מומחים אזוריים, ISIS מונה כיום 15,000 לוחמים מחושלים. מלבד כספים מרשתות ג'יהאד פרטיות במפרץ הפרסי, הארגון פיתח גם מקורות מימון פנימיים, כמו הברחת נפט בסוריה, סחיטה וחטיפות.

במונחים כספיים, 2014 הייתה שנת הצלחה מסחררת לארגון, לאחר שלוחמיו בזזו מאות מיליוני דולרים מבנקים במוסול. לפי המועצה האמריקאית ליחסים בינלאומיים, ISIS כבר סחט מסים מאנשי עסקים במוסול לפני שהעיר נפלה לידיו, בהיקף של אולי 8 מיליון דולר בחודש.

ISIS הוא היורש של הארגון שנקרא אל קאעידה בעיראק, והיה כה ברוטאלי בשיטותיו, ששבטים סונים פנו נגדו ב-2006, בעזרת תמריצים כספיים מהצבא האמריקאי. ISIS הפיק את הלקחים. "הוא החליט שהפתרון הוא כוח צבאי חזק יותר, ושהוא יהיה גרסה קשוחה יותר של אל-קאעידה", אומרת לואיס.

חזק גם בטוויטר

אבל הארגון אימץ גם שיטות מודרניות יותר להפצת המסר שלו. שימוש מיומן במדיה חברתית היה בחזית הקמפיינים שלו בסוריה ובעיראק. בשימוש בפלטפורמות כמו טוויטר, ISIS הוא "כנראה מתוחכם יותר מרוב החברות בארה"ב", אומר אהרון זלין, מומחה לתנועות ג'יהאד ועמית מחקר במכון וושינגטון.

לפני כיבוש מוסול בשבוע שעבר, חשבונות שקשורים ל-ISIS בטוויטר הוצפו בקמפיין מתואם של פוסטים מתויגים (בסולמית) ותצלומים שנועדו להדהים ולעורר השראה. השימוש הזה במדיה חברתית הוא אחת הסיבות לכך שזהו הארגון הפופולרי ביותר לגיוס לוחמים ממדינות זרות - כולל כ-2,000 לוחמים מאירופה, לפי הערכות סוכנויות ביון מערביות.