9 סיכונים פיננסיים שכל אחד מאיתנו צריך להכיר

חששות מסוימים שלנו כמשקיעים יכולים לעלות או לרדת, בהתבסס על אירועים או תנאים שוטפים, אך הסיכונים הבסיסיים בשוק נשארים קבועים

בורסה / צילום: שאטרסטוק
בורסה / צילום: שאטרסטוק

ידידי הטוב מייק לפת את זרועי כשהוא התפרץ לתוך שיחה שהייתה לי עם כמה בחורים נוספים. "מה שאני באמת רוצה לדעת זה איפה אתה חושב שאני צריך להשקיע כעת", הוא דרש לדעת.

יכולתי לתת לו את התשובה הרגילה - שאני לא יועץ פיננסי ואני לא בוחר השקעות בשביל אנשים - אבל במקום זה עניתי לו: "זה אולי מה שאתה רוצה לדעת, אבל מה שאתה צריך לדעת קודם כל זה מה הפחד הפיננסי הכי גדול שלך".

מייק, טייס במקצועו, השיב מיד שהוא חושש מעוד פיטורים. כריס שלצדו חשש שהשוק חוזר על ההתמוססות שהייתה לו בשנים 2000 ו-2008. השלישי, בוב, אמר שהוא מודאג שיחיה "יותר מדי", כלומר שכספי הפרישה יאזלו לו, או שיזדקק לסיעוד לזמן ממושך.

וכך זה נמשך כמה דקות, כאשר כל אחד מהחברים מעלה בדעתו עוד כמה חששות שלו, או מהנהן בהסכמה לדברים של חבר אחר. החששות נעו מאירועים חברתיים-כלכליים שוטפים, למימון גידול ילד בעל צרכים מיוחדים, או חשש מהחמצה של עלייה בשוק, אי-יכולת לממן שכר לימוד של ילד במכללה ועוד.

לבסוף אמר מייק, "אולי מה שאתה אומר זה שאני הכי חושש להפסיד כסף או לא לנהל אותו כמו שצריך".

הבעיה עם כל הפחדים הללו היא שאפילו אם פותרים את הפחד הגדול ביותר, עדיין מרגישים פגיעים לדאגות האחרות.

אם להפסיד כסף בשוק הוא הפחד הכי גדול שלכם, ואתם עוברים להחזקת הכסף כולו במזומן, אתם פותרים את הבעיה העיקרית; אבל במרוצת הזמן תהיה לכם דאגה שהכסף שלכם לא שומר על הקצב של האינפלציה, או שהחסכונות הללו לא יספיקו לכם לגיל זקנה.

ואם אתם מאמצים את הגישה של "הכול או כלום", אתם תחושו, כמובן, שכספכם אולי מוגן, אבל אתם מפסידים הזדמנות גדולה להגדיל את חסכונותיכם, אם השוק לא קורס לפתע.

הפחדים האישיים שלנו נולדים ומשתנים, אבל לא כך הסיכונים. סכנות מסוימות יכולות לעלות או לרדת בהתבסס על אירועים או תנאים שוטפים, אך הסיכונים הבסיסיים נשארים קבועים. לכן, חשוב למשקיעים לראות איך החששות שלהם משתלבים עם סוגי הסיכונים השונים.

1. סיכון שוק - או "סיכון הקרן" הוא הסיכוי שירידה בשוק (או השקעה גרועה) אוכלת את כספכם. הוא קיים לגבי מניות ואג"ח - כאשר הריביות עולות, בעלי האג"ח יראו את ערך השוק של הניירות שלהם מתכווץ, ולרובנו זהו יום דין.

2. אינפלציה או סיכוני כוח קנייה - לרובנו זהו "הסיכון של הימנעות מסיכונים", ההיפך מסיכון השוק. זו האפשרות שאתם שמרניים מדי, והכסף שלכם לא יכול לצמוח מהר מספיק כדי להיות צמוד לאינפלציה.

3. סיכון הריבית - קשור באופן כללי לשאלה איך הריביות ישתנו. אם אתם מחפשים "תשואת נטולת סיכון" בטווח הארוך של פיקדון בנקאי, אתם ניצבים בפני הסיכון שהריביות יעלו והנכסים שלכם יהיו תקועים בשיעור תשואה שהפך להיות מתחת לממוצע בשוק.

4. סיכון המחסור - קשור יותר אליכם מאשר לשוק. זהו הסיכוי שלא היה לכם די כסף לעמידה ביעדים שלכם. אפשר להגיע לסיכון כזה גם בהתנהגות שמרנית מדי וגם אגרסיבית מדי. אם אתם לא מאמינים שהתיק שלכם יכול להניב לכם מספיק, הדרך הטובה ביותר לטפל בסיכון הזה היא לחסוך יותר.

5. סיכון של מצב מיוחד קשור גם הוא לחייכם, וקיים במקרה שיש לכם צרכים מיוחדים, כמו תכנון ללימודים במכללה לילדים או חיסכון לאירוע גדול כמו חתונה. רוב ההורים מגיעים לנקודה שבה מימון לימודים לילדים הוא דאגה גדולה, שמסיחה את דעתם מהצורך לחסוך יותר לגיל הפרישה שלהם - אך הנסיבות הללו חולפות בסופו של דבר.

6. דודן של הסיכון הקודם הוא סיכון העיתוי, שגם הוא אישי מאוד. רוב המומחים יסכימו שהסיכוי ששוק המניות יניב הרבה כסף בעשרים השנים הבאות הוא גבוה, אבל הניבוי לשנתיים הבאות פחות מדויק. אתם זקוקים לכסף בשנתיים הללו, יש לכם את סיכון העיתוי.

7. סיכון הנזילות משפיע על כל דבר, מאג"ח זבל עד מניות זרות. במבט רחב, זה יכול להיות הסיכוי שהשקעות שלכם במדינה מסוימת סובלות בגלל משבר אשראי מסוים, ולחילופין, זהו הפוטנציאל למסחר דליל מדי במניה או בכל מכשיר אחר במצבי משבר. זה קורה גם במוצרים כמו קרנות ריט לא סחירות, שבהן אי אפשר למכור נכסים בערך המשוער שלהם אם הכסף נחוץ בדחיפות.

8. סיכון פוליטי הוא הסיכוי שהחלטות ממשלתיות יפגעו בשווי ההשקעות שלכם. בארה"ב מדובר על הביטחון של תשלומי הביטוח הלאומי או השפעת תכניות בריאות כמו אובמה-קייר על תיק המניות שלכם, שינויים בחוקי המס וכדומה. זהו הסיכון שהחלטה פוליטית תגיע אל משק הבית שלכם.

9. סיכון של "כוח עליון" הוא מבט רחב על העולם. זה מה שיקרה במקרים של התקפות טרור, מלחמות או אסונות טבע.

תשובה שונה לכל שואל

הגוונה (פיזור של סיכונים) היא כמובן פעולה שמפחיתה כמה מהסיכונים או את כולם, כדי שאף אחד מהם לא יהרוס אתכם. אבל אתם יכולים גם לנחש היכן להשקיע כעת, אם תשקלו את הדאגה הכספית הגדולה ביותר שלכם, ותשחקו כדי להגיב לה.

בתלות, כמובן, בנסיבות ובחוזק העצבים שלכם, ייתכן שהמהלך הטוב ביותר יהיה להישאר במזומנים ולבנות חסכונות ליום סגריר, או לחילופין לבדוק מניות מיקרו-קאפ (שווי שוק קטן) או אג"ח בשווקים מתעוררים.

בקיצור, התשובה לכך אחד על השאלה היכן להשקיע יכולה להיות שונה - לך, לחבריך, למשפחתך, לעמיתים לעבודה וכדומה.

וכשאתם רוצים לדעת היכן להשקיע "בפעם הבאה", אתם צריכים להעריך מחדש את מצבכם, ושוב להתאים את התיק בהתבסס על החששות שלכם באותה נקודת זמן.

יכול להיות שמה שתעשו כעת לא יהיה הבחירה שתניב את הרווח הכי גדול או את התשואה הכי לוהטת, אבל הבחירה שלכם תגדיל את יכולתכם לישון היטב בלילות. וזהו הישג - בלי קשר למה שהשוק יעשה בהמשך.

* כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014